Czy przyszedł już ten czas, że o pracę będziemy konkurować ze Sztuczną Inteligencją?

AIP
Tomasz Czachorowski / Polska Press
Od dawna przewidywano, że sztuczna inteligencja przekształci świat pracy. Najpopularniejsza prognoza przedstawiała SI jako złowrogą moc, która ma pozbawić ludzi źródła utrzymania. Błąd. Według najnowszego sondażu przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet na konferencji AI World Conference i Expo - 40% badanych organizacji twierdzi, że wdrożenie AI spowodowało powstanie nowych miejsc pracy!

W badaniu przeprowadzonym przez dun&bradstreet w grudniu 2018 udział wzięło 100 respondentów, którzy piastują funkcję dyrektora biznesowego w organizacjach z listy 2000 Global, które w swojej działalności wykorzystują AI i uczenie maszynowe oraz byli gośćmi podczas konferencji AI World Conference i Expo. Łącznie firmy z tej listy generują blisko 40 bilionów dolarów sprzedaży i 3,2 biliona dolarów zysku, czyli tyle za ile można byłoby kupić całe Włochy, gdzie dług publiczny wyceniany jest na 3 biliony dolarów.

AI boosterem pracy

Wyniki sondażu stoją w ofensywie w stosunku do forsownych prognoz, jakoby sztuczna inteligencja miała pozbawić ludzi pracy. Dane przedstawione przez dun&bradstreet ujawniają, że 40% respondentów deklaruje, że wprowadzenie AI spowodowało powstanie większej liczby miejsc pracy. Zaledwie 8% rzeczywiście odczuło, że te rozwiązanie zagraża ich pozycji, zaś 34% twierdzi, że popyt na pracę pozostaje bez zmian. Kolejne 18% twierdzi, że SI w ogóle nie wpływa na ich siłę roboczą.
“Nie ma w tych danych nic zaskakującego. Mroczne wizje inspirowane obrazem Terminatora Ridleya Scotta, są bardzo efektowne, ale mają niewiele wspólnego z rzeczywistością. Dobrze przyciągają uwagę i świetnie sprzedają się w tabloidach. Rzeczywistość jest zgoła odmienna. Sztuczna Inteligencja towarzyszy nam już od dawna.
W wielu dziedzinach wspiera działania człowieka.

Autonomiczne samochody, walka ze smogiem, prewencja kryminalna, diagnozowanie chorób czy przede wszystkim monitorowanie świata online — to wszystko wbrew pozorom byłoby możliwe bez sztucznej inteligencji, ale byłoby przeważnie mniej skuteczne lub bardziej kosztowne.

Według danych IDC w 2018 wydatki na rozwój SI wyniosły 24 miliardy dolarów. To o 4 miliardy więcej niż pochłania NASA” - komentuje Piotr Prajsnar, Prezes Zarządu Cloud Technologies, będącej pionierem Big Data.
Badanie wykazało również, że liczba firm wdrażających sztuczną inteligencję ma wzrosnąć. Prawie połowa (44%) jest w trakcie wdrażania technologii, podczas gdy jedna na pięć firm jest już po pełnym wdrożeniu. Dodatkowe 23% znajduje się w fazie planowania realizacji, a zaledwie 11% nie wprowadza SI w ogóle.

“My” czy “to”?

W firmach, które posiadają już wdrożoną sztuczną inteligencję blisko połowa (46%) respondentów nie do końca rozumie w jaki sposób ona działa i podejmuje decyzje. Natomiast zaledwie jedna trzecia oceniła, że ​​kompleksowo rozumie, w jaki sposób ich systemy AI dochodzą do ​​swoich wniosków.

“Firmy wykorzystują algorytmy sztucznej inteligencji, by znaleźć odpowiedź na bardziej złożone pytania, ale ponieważ modele sztucznej inteligencji zostały przeszkolone przez ludzi, takie podejście często powoduje potencjalnie wprowadzające w błąd wzmocnienie istniejącej wiedzy, szczególnie gdy właściwe kroki nie są podejmowane z wyprzedzeniem", - twierdzi dr Anthony Scriffignano, główny specjalista ds. danych w Dun & Bradstreet oraz dodaje: - “Podkreśla to potrzebę prowadzenia rozmów na temat różnorodności koncepcji i metodologii, aby technologia była bardziej wartościowa dla przedsiębiorstwa."
Według ankiety organizacje w dużej mierze wykorzystują sztuczną inteligencję do analityki (62%), automatyzacji (52%) i zarządzania danymi (42%). Kolejne 29% używa tę technologię do ulepszeń działania systemów zabezpieczająco-zarządczych będących zapleczem wykorzystywanych aplikacji (back-end).

W tym roku PIT od pracodawcy inaczej. Płatnicy muszą go złożyć do urzędu do końca stycznia. A kiedy dostarczyć pracownikowi? Kliknij po prostu w ten tekst, a dowiesz się wszystkiego.

”W analityce wielkich zbiorów danych, tzw. Big Data marketerzy wykorzystują sztuczną inteligencję do zwiększenia efektywności swojej pracy przy poszukiwaniu trendów i powtarzających się wzorów, które pozwolą im lepiej zrozumieć klienta, a dzięki temu przygotować bardziej spersonalizowany przekaz, który zbuduje pozytywny customer experience. Przetworzone w ten sposób informacje pochodzące z cyberprzestrzeni zyskują miano Smart Data - które jest dokładnie wyselekcjonowanym, precyzyjnym i skutecznym zbiorem informacji. Te dane pozwalają na tworzenie dokładnych prognoz o zachowaniach konsumentów w internecie.”- mówi Piotr Prajsnar z Cloud Technologies, spółki do której należy jedna z największych na świecie hurtowni anonimowych danych o zainteresowaniach użytkowników internetu.

Ostatnie badania The Drum oraz Sysomos wskazują, że prawie 40% działów marketingu informuje, że już wdrożyło sztuczną inteligencję w swoich strategiach, a większość zapytanych marek zgodziło się, że SI może wprowadzić pozytywne ulepszenia do ich ogólnego planu marketingowego.

Okazuje się więc, że dziś AI nie tyle pozbawi ludzi pracy, co będzie stanowić cyfrowe ramię pomocnicze, które ma wspierać w efektywniejszym wykonywaniu obowiązków oraz koncentracji na kluczowych funkcjach obowiązujących w ramach danego stanowiska.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy przyszedł już ten czas, że o pracę będziemy konkurować ze Sztuczną Inteligencją? - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska