Większości nauczycieli pierwszych klas podstawówek z darmowym podręcznikiem pracuje się gorzej, niż dotychczas.
Niestety na poprawę nie ma co liczyć, bo 97 procent samorządów zdecydowało się na finansowaną przez państwo książkę.
- Bardzo chciałabym wrócić do książek, z których uczyłam wcześniej - przyznaje Iwona Najdek, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w PSP 21 w Opolu. - Gdyby nie 27-letnie doświadczenie zawodowe, nie poradziłabym sobie z "Naszym elementarzem". Książka ma wiele błędów merytorycznych i dydaktycznych, jest źle skonstruowana.
Opinia opolanki jest zgodna z wynikami ankiety, którą wśród ponad 3 tysięcy nauczycieli w całej Polsce przeprowadził Związek Nauczycielstwa Polskiego.
Co trzeci negatywnie ocenia "Nasz elementarz" pod względem merytorycznym, niemal co czwarty krytykuje aspekty wychowawcze i językowe. 37 procent nauczycieli wystawia negatywną ocenę jego wartości dydaktycznej.
Do najczęściej powtarzających się zarzutów należy nauka czytania metodą globalną, a nie sylabową oraz nieodpowiednia kolejność wprowadzania liter.
- Do tej pory zaczynaliśmy naukę od literki "o", teraz pierwsze jest "a". Logiczne jest, by dziecko zaczynało naukę pisania od najprostszego, czyli kółeczka, a dopiero potem dostawiało laseczkę. A tu na odwrót - mówi Beata Kachny, nauczycielka z PSP 2 w Opolu. Daleka jest jednak od totalnej krytyki. - Zadaniem nauczyciela jest zrealizowanie programu, a nie podręcznika. Książka jest tylko narzędziem. Dobry nauczyciel sobie poradzi. Mnie najbardziej brakuje bogatej obudowy, która była w dotychczasowych pakietach. Dzięki nim nauka była nie tylko bardziej atrakcyjna, ale też bardziej efektywna, bo materiały ćwiczeniowe sprzyjały utrwaleniu wiedzy i umiejętności ucznia. Teraz sama robię tysiące kserówek, na których dzieci ćwiczą i utrwalają to, czego się nauczyły - podkreśla.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?