ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WADY
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WADY
Wykonawca nie odpowiada za wady fizyczne dzieła, gdy:
Kiedy zamawiasz usługę, masz do wyboru dwa rodzaje umów o jej wykonanie. Pierwsza to umowa o dzieło, którego przedmiotem jest rezultat nie będący rzeczą ruchomą. Czytelnik zlecił wykonanie takiej właśnie usługi. Inne to: wyczyszczenie garnituru w pralni, farbowanie i strzyżenie włosów, naprawa lodówki, itp.
Drugim rodzajem jest umowa o dzieło, którego efektem jest jakaś rzecz ruchoma. Mamy z nią do czynienia, gdy zlecamy wykonanie stołu, szafy, itp. Jeśli usługa zostanie źle wykonana, w każdym z tych przypadków inaczej składasz reklamację i masz inne prawa.
Przypadek pierwszy
Kiedy masz do czynienia ze źle wykonaną usługą, której efektem nie jest rzecz ruchoma, mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego. Gdy fachowiec skończył pracę i okazało się, że dzieło ma wady, możesz żądać ich usunięcia wyznaczając termin, do którego ma to być zrobione. Jeśli pismo składasz osobiście, zażądaj potwierdzenia jego przyjęcia wraz z datą na kopii. Jeśli wysyłasz reklamację pocztą, zrób to listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Zachowaj dowód nadania i kopię swojego pisma.
Reklamację zgłoś najpóźniej miesiąc od ujawnienia się wady. Opisz w niej dokładnie usterki, które zauważyłeś. To bardzo ważne, ponieważ inne uprawnienia przysługują ci w przypadku wady istotnej i nieistotnej, jak również wady usuwalnej i nieusuwalnej. Przepisy nie definiują dokładnie pojęcia wady istotnej. Opisanie przez ciebie problemu pomoże określić, czy wada uniemożliwia korzystanie z wykonanego dzieła. Jeśli wada jest istotna, możesz odstąpić od umowy. Jeśli jest nieistotna, możesz jedynie żądać obniżenia wynagrodzenia, jakie masz zapłacić wykonawcy usługi.
Przypadek drugi
ZAJRZYJ DO PRZEPISÓW
Jeśli zawarłeś umowę o wykonanie jakiejś rzeczy, np. mebli i okazało się, że mają wadę, czyli są niezgodne z umową, możesz je reklamować na takich samych zasadach, jak towar kupiony w sklepie. Reklamację złóż w ciągu dwóch lat od daty wykonania dzieła. Musisz to jednak zrobić w terminie do dwóch miesięcy od chwili, gdy ją zauważyłeś. Wykonawca ma 14 dni na rozpatrzenie twojego pisma. Jeśli nie dostaniesz w tym czasie żadnej odpowiedzi, to znaczy, że reklamacja została przyjęta. Jeśli fachowiec dał ci gwarancję, skorzystaj z niej. Zasady reklamacji określa dokument gwarancyjny.
Gdy reklamacja nie skutkuje
PRZYDATNE ADRESY
Dobrze, jeśli wykonawca przyjmie reklamację i naprawi swoje dzieło. Kiedy nie chce tego zrobić, uznaje, że wszystko jest w porządku, pomoże ci dokładnie spisana umowa. Czasem wystarczy, gdy pokażesz, że to, co zrobił fachowiec nie jest z nią zgodne.
Jeśli i to okaże się nieskuteczne i jesteś w sporze z przedsiębiorcą, możesz skorzystać z porady w inspekcji handlowej. Tam uzyskasz pomoc w zredagowaniu pisma reklamacyjnego. Ostatecznie, możesz wnieść sprawę do sądu. Warto wtedy zasięgnąć opinii rzeczoznawcy. Jego opinia może potwierdzić twoje zarzuty, ale może też przychylić się do stanowiska fachowca.
Sąd konsumencki
- Zanim konsument zdecyduje się oddać sprawę do sądu cywilnego, może złożyć wniosek o podjęcie mediacji w inspekcji handlowej lub zwrócić się do rzecznika konsumentów. Inną możliwością jest skorzystanie z pomocy polubownego sądu konsumenckiego działającego przy inspekcji handlowej - wyjaśnia Janusz Polakiewicz z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej w Gorzowie Wlkp. - Na rozpatrzenie sprawy przez ten sąd muszą się zgodzić obie strony - dodaje.
Warto w umowie zaznaczyć, że w przypadku sporu, strony będą dochodzić roszczeń przed sądem konsumenckim.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?