Targi nto - nowe

Dlaczego lepiej nie pić kawy przed zakupami? Powód ucieszy sprzedawców. Serwowanie darmowej kawy może się opłacać

Monika Góralska
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Dlaczego lepiej nie pić kawy przed zakupami? Pewnie pomyślisz o sikaniu i szukaniu toalety, bo kawa jest moczopędna, ale powód jest dużo bardziej zaskakujący. Z badań brytyjskich naukowców wynika, że wypicie kawy ma wpływ na nasze zakupy i portfele. Darmowa kawa w sklepie może się opłacać sprzedawcom.

Spis treści

Lepiej nie pij kawy przed zakupami. Powód zaskakuje

Robiąc zakupy stacjonarne czy online lepiej nie pij kawy, bo możesz tego później żałować.
Robiąc zakupy stacjonarne czy online lepiej nie pij kawy, bo możesz tego później żałować. marymarkevich/freepik.com

Brytyjskie Towarzystwo Psychologiczne (BPS) zamieściło na TikToku filmik, na którym zaprezentowało zaskakujące badania naukowe na temat wpływu picia kawy na nasze zakupy:

– Ludzie, którzy wypili tylko jedno espresso przed pójściem do sklepu, wydali oszałamiające 50 proc. więcej pieniędzy niż ci, którzy wypili kawę bezkofeinową. Osoby pijące kofeinę twierdziły, że czują się bardziej podekscytowane, a gdy jesteśmy podekscytowani, mamy tendencję do większej impulsywności – czytamy na Tik Toku British Psychological Society.

W badaniu z 2022 r. naukowcy chcieli sprawdzić wpływ kofeiny na zachowanie podczas zakupów. Badania te przeprowadzono w różnych sklepach w wielu krajach, a wszystkim klientom zaoferowano bezpłatną porcję espresso o pojemności 50 ml.

Okazało się, że osoby po wypiciu kawy kupowały więcej przedmiotów i wydawały więcej pieniędzy niż osoby nie spożywające kofeiny przed zakupami. Dodatkowo osoby po spożyciu kawy kupowały więcej produktów „wysokohedonicznych”, czyli zapewniających przyjemność takich jak popcorn maślany i czekolada.

Dlaczego serwowanie darmowej kawy może się opłacać sprzedawcom?

Naukowcy stwierdzili, że wyższe wydatki po wypiciu kawy to wynik zwiększonego „pobudzenia energetycznego” po spożyciu kofeiny. Espresso zawiera jej ok. 60 mg jednak pobudzenie wywołane spożyciem kofeiny można osiągnąć już przy dawce 25–30 mg kofeiny. Ten sam efekt będzie więc osiągany także po wypiciu napoju energetycznego czy gazowanego tupu cola.

– Ogólnie rzecz biorąc, sprzedawcy detaliczni mogą odnieść korzyści finansowe, jeśli kupujący spożywają kofeinę przed zakupami lub w ich trakcie. Biorąc pod uwagę powszechną dostępność kawy i innych napojów zawierających kofeinę, jest całkiem prawdopodobne, że wielu kupujących spożywa znaczną ilość kofeiny w czasie zakupów. To z kolei może prowadzić do większej impulsywności, a tym samym do wyższego stopnia wydatków – podsumowano badania.

To dobra wiadomość dla sprzedawców, którzy dzięki kawie spożywanej przez konsumentów w pobliskich kawiarniach lub nawet za darmo serwowanej w sklepie mogą zwiększyć swoje zarobki.

Natomiast z perspektywy konsumenta, chociaż umiarkowane spożycie kawy ma pozytywny wpływ na zdrowie, może jednak przynosić niezamierzone negatywne konsekwencje finansowe w postaci dodatkowych (często także niepotrzebnych) wydatków. Dlatego badacze zalecają: jeśli chcesz uniknąć impulsywnych wydatków nie pij kawy ani napojów z kofeiną przed zakupami.

Źródło: Caffeine’s Effects on Consumer Spending Journal of Marketing

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska