Dlaczego tyjemy zimą? Naukowcy już wiedzą. Winny jest brak niebieskiego światła

Aole
pixabay
Problem przybierania na wadze w okresie zimowym jest powszechnie znany. Winą za to zazwyczaj obarczamy niskie temperatury i krótkie dni, które odbierają ochotę na aktywność fizyczną, a na dodatek potęgują chęć jedzenia większej ilości i bardziej kalorycznych posiłków.

Okazuje się jednak, że przyczyną zimowego tycia jest także brak światła. A dokładniej światła niebieskiego, które sprawia, że nasze komórki tłuszczowe zaczynają się mnożyć. Odkrycia tego dokonali kanadyjscy naukowcy, którzy prowadzili badania z myślą o osobach chorych na cukrzycę.

Naukowcy chcieli stworzyć komórki tłuszczowe produkujące insulinę. W trakcie przeprowadzania eksperymentu zauważyli jednak, że reagują one na ilość niebieskiego światła. Im jest go więcej, tym mniej "zapasów" magazynują nasze komórki.

Choć światło słoneczne zapewnia nam witaminę D i utrudnia odkładanie się tłuszczu pod skórą, naukowcy przestrzegają przed odchudzaniem przez "naświetlanie". Promienie UV mogą być również niebezpieczne, a dla naszego zdrowia i tak najbardziej groźny jest tłuszcz, który gromadzi się wokół naszych organów wewnętrznych na tyle głęboko, że światło i tak do niego nie dotrze.

- Możliwe, że ekspozycja na światło słoneczne, które odpowiada za cykl dobowy człowieka, może również oddziaływać w sposób sensoryczny, decydując o ilości tłuszczu spalanego w zależności od pory roku. Przybieramy na wadze zimą, a spalamy to latem – podsumował autor badań Peter Light.

źródło: tvn.24/sciencealert.com