Do sprzedaży weszła hybrydowa Honda CR-Z. Zobacz film

Honda
Honda CR-Z już na pierwszy rzut oka pokazuje swoje sportowe aspiracje.
Honda CR-Z już na pierwszy rzut oka pokazuje swoje sportowe aspiracje. Honda
Średnio 5 litrów benzyny na 100 kilometrów pali honda CR-Z. Wszystko to dzięki zastosowaniu w niej dwóch silników: spalinowego i elektrycznego.

Dane techniczne

Dane techniczne

Wymiary

Długość: 4080 mm
Wysokość: 1395 mm
Szerokość: 2014 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 40 l
Średnica zawracania: 10 m
Maksymalna masa całkowita: 1520 kg

Osiągi

Silnik benzynowy 1,5 - VTEC:
moc 114 KM, maksymalny moment obrotowy 145 Nm przy 4800 obr./min
Silnik elektryczny: moc 14 KM, maksymalny moment obrotowy 78,4 Nm przy 1000 obr./min
Łączna moc 124 KM, łączny moment obrotowy 174 Nm przy 1000 - 1500 obr./min
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h: 9,9 sekundy
Prędkość maks.: 200 km/h
Spalanie: 4,4/5,0/6,1

Nie ma siły. Światowe złoża ropy muszą się w końcu wyczerpać, więc inżynierowie największych koncernów motoryzacyjnych pracują nad napędem, który zastąpi spalinowy. Na razie coraz większą popularność zdobywają tzw. hybrydy, czyli samochody napędzane silnikiem spalinowym, który wspomagany jest elektrycznym. Taka właśnie jest honda CR-Z.

Pod jej maską pracuje motor benzynowy 1,5 i-VTEC o mocy 114 KM współpracujący z 6-biegową przekładnią manualną oraz elektryczny o mocy 14 KM. Dzięki temu samochód dysponuje większą mocą przy jednoczesnym mniejszym apetycie na paliwo. Oba silniki znajdują się pod przednią maską, natomiast baterie zasilające silnik elektryczny - pod podłogą bagażnika. Co ważne, nie trzeba ich ładować za pomocą zewnętrznego źródła prądu.

- Akumulatory samoczynnie ładują się podczas jazdy - wyjaśnia Jarosław Stelmachowicz, kierownik sprzedaży w opolskim salonie Hondy. - Dzieje się to podczas hamowania lub wytracania prędkości przez samochód. Wówczas odzyskiwana jest energia kinetyczna i magazynowana w akumulatorach.

Dzięki hybrydowemu napędowi poza miastem honda CR-Z zużywa tylko 4,4 litra benzyny na 100 km, w mieście 6,1, natomiast średnio 5 litrów na 100 km. Rekordowo mała jest przy tym emisja do atmosfery dwutlenku węgla - tylko 117 gramów na kilometr). Honda CR-Z uzyskuje przy tym osiągi, jak na samochód o zacięciu sportowym przystało (patrz ramka). Zużycie paliwa obniża również system, który po zatrzymaniu się na światłach czy w korku wyłącza silnik spalinowy. Silnik zapala się automatycznie po wciśnięciu pedału gazu czy wrzuceniu biegu.

Honda CR-Z została wyposażona też w unikalną funkcję dającą kierowcy możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy (3-Mode Drive System). Podczas podróżowania poza terenem zabudowanym kierowca pragnący poczuć prawdziwe emocje za kierownicą może włączyć tryb Sport. Reakcje przepustnicy staną się wówczas bardziej wyostrzone, hybrydowy system zadba o dodatkowe wspomaganie silnikiem elektrycznym, a układ kierowniczy będzie działał z większym oporem. Z kolei przy dużym natężeniu ruchu, gdzie oszczędność paliwa ma większe znaczenie niż sportowe osiągi, sprawdzi się tryb Econ, który poprzez odpowiednie sterowanie przepustnicą typu drive-by-wire, klimatyzacją i systemem hybrydowym, zapewni możliwie najniższe spalanie.

W sytuacjach, gdy sportowa jazda nie będzie możliwa lub pożądana, funkcja Eco Assist, w połączeniu z trybem Econ, pozwoli kierowcy na bicie osobistych rekordów niskiego spalania paliwa w ulicznym korku. Z kolei tryb Norm znajdzie zastosowanie w większości sytuacji drogowych, zapewniając odpowiedni kompromis pomiędzy osiągami, ilością zużytego paliwa i poziomem emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Dodatkowo w redukcji zużycia paliwa pomaga wskaźnik zmiany biegów SIL, który sygnalizuje optymalny moment do zmiany biegu.

Teraz zajrzyjmy do wnętrza hondy CR-Z. Samochodem mogą podróżować cztery osoby. Z tym, że wygodnie tylko na przednich siedzeniach. Na tylnej kanapie zmieszczą się co najwyżej małe dzieci albo torba na rakietę do tenisa. Symboliczny jest też bagażnik, który ma ok. 230 litrów. Po rozłożeniu siedzeń - 400. Bardzo ciekawy jest kokpit. Jego centralną częścią jest wielki okrągły obrotomierz, w którego wnętrzu znajduje się prędkościomierz. Wszystkie przełączniki znajdują się tuż obok kierownicy, a ich obsługa jest wręcz intuicyjna. Uruchomienie samochodu następuje po przekręceniu kluczyka i wciśnięciu czerwonego przycisku "engine start", znajdującego się po prawej stronie kolumny kierownicy.
Samochód wspaniale się prowadzi. Silnik reaguje na każde przyciśnięcie pedału gazu, a niska karoseria i szeroki rozstaw kół powodują, że honda CR-Z jest wręcz przyklejona do drogi. Przyzwoicie spisują się też fotele, które nawet na najostrzejszych łukach trzymają ciało pasażerów.
Na koniec o cenach. Nowe technologie kosztują. Najtańsza honda CR-Z kosztuje 85 900 zł. Samochód ma w standardzie m.in. układ kontroli stabilności jazdy VSA, automatyczną klimatyzację, przednie i boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne, podgrzewane lusterka, światła do jazdy dziennej LED, system audio z CD, sportowe fotele. Kolejna wersja to wydatek 87 000 zł, a najdroższa kosztuje 94 000 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska