Do wyborów równo miesiąc! Oto kandydaci na fotel prezydenta Opola. Sprawdź co obiecują

Artur Janowski JanowskiZaktualizowano 
Pięciu panów i jedna pani chce wziąć udział w wyścigu do fotela prezydenta Opola. Przez cztery najbliższe tygodnie będziemy ich pytać o to, jak zamierzają rozwiązywać najważniejsze problemy miasta.

Ryszard Zembaczyński (PO), Violetta Porowska (PiS), Tomasz Garbowski (SLD), Alojzy Drewniak (Razem dla Opola), a także Jarosław Kowalczyk (PSL) i Czesław Kaleński (niezależny) - ta szóstka zapowiada, że powalczy o nasze głosy, aby zdobyć najważniejsze stanowisko w ratuszu.

Faworytem jest Zembaczyński. Ma on za sobą już dwie kadencje, które wygrywał w I turze. Co najmniej o drugą turę chcą teraz z nim powalczyć inni kandydaci, wśród których największym zaskoczeniem jest Czesław Kaleński, nauczyciel sztuk walki o mocno utopijnym programie.

Aby ułatwić wybór czytelnikom nto, będziemy pytać wszystkich kandydatów o najważniejsze problemy i wyzwania, jakie stoją przed Opolem. Nasze pytania będą się ukazywały od poniedziałku do piątku aż do 19 listopada.

Jarosław Kowalczyk

Zarządzajmy ruchem
Największe rezerwy są w samym zarządzaniu ruchem. Na razie drogowcy wiedzą, że w mieście przybywa aut, ale badań, które by odpowiedziały, gdzie i kiedy ruch jest największy, wciąż Opolu brakuje.
Miasto powinno także szybko pomyśleć o elektronicznym systemie sterowania ruchem oraz o planowaniu robót drogowych, bo teraz to mocno kuleje.
Drugą kwestią jest przeorganizowanie ruchu i wprowadzenie np. większej ilości dróg jednokierunkowych.
Trzecia - równie ważna sprawa - to budowa kolejnych odcinków obwodnic. Miasto musi się pilnie wziąć za te zadania.

Tomasz Garbowski

Dyrektor musi odejść
Żeby poprawić ruch, trzeba zacząć od podstaw, a tą jest funkcjonowanie Miejskiego Zarządu Dróg. Jego dyrektor po totalnym zakorkowaniu miasta w tym roku, już dawno powinien podać się do dymisji. Uważam, że wciąż są spore rezerwy w zarządzaniu ruchem i inwestycjami drogowymi, które nie mogą się nakładać tak, jak choćby budowa dwóch wiaduktów w jednym roku.
Inwestycje, które odkorowałyby Opole to węzeł drogowy nad obwodnicą, a także poszerzenie tej drogi, bo po wprowadzeniu płatnej autostrady na pewno jeszcze przybędzie na niej samochodów.

Alojzy Drewniak

Zróbmy porządek
Po pierwsze trzeba zrobić porządek w Miejskim Zarządzie Dróg. Remonty muszą być planowane dużo wcześniej i przeprowadzane tak, aby kierowcy na nich nie cierpieli. Drugą kwestią jest lepszy nadzór nad wykonawcami, którzy często nie trzymają się terminów, a to powoduje spiętrzanie się problemów. Dzięki tym działaniom można by uniknąć tego, co spotkało nas w tym roku. Niezbędne inwestycje to budowa węzła drogowego nad obwodnicą, drugiej przeprawy na Zaodrze. Warto też wrócić do pomysłu szynobusu, który kursowałby pomiędzy dzielnicami a centrum.

Czesław Kaleński

Chcę trolejbusów!
Musimy postawić na komunikację zbiorową i to nie taką spalinową, ale na ekologiczne trolejbusy. Nie ma większego problemu, aby przerobić obecne autobusy, a także dokupić nowe wozy napędzane energią elektryczną. Miasto musi także powiedzieć zdecydowane "nie" dla ciężarówek wjeżdżających do centrum, a także dla osób, które chcą przejechać miasto jadąc do Katowic czy Wrocławia. Tranzyt "tak", ale tylko na obwodnicy. Ją trzeba rozbudowywać, a także wydłużać o kolejne odcinki. Opole może być miastem nie tylko bez korków, ale i bez dużej ilości spalin.

Ryszard Zembaczyński

Most przez Odrę
Nie rozwiążemy problemów w centrum bez budowy drugiego mostu przez Odrę. Jego brak uniemożliwia sterowanie ruchem i budowa mostu znalazła się w moim programie wyborczym. Nie jest przesądzone, gdzie on powstanie. Po uwagę brany jest rejon Pasieki i Bolko. O tym, które miejsce wybierzemy, zdecydują badania ruchu. Bardzo ciekawy dokument dostarczyła nam niedawno firma Trako. Zakłada m.in. zmianę organizacji ruchu w centrum oraz powstanie buspasów. Na ten temat odbędzie się jeszcze dyskusja w listopadzie, ale myślę, że jest tam wiele rozwiązań, które poprawią sytuację komunikacyjną w centrum.

Violetta Porowska

Zmiany w MZD
Zanim zabierzemy się za duże inwestycje drogowe, należy zreorganizować Miejski Zarząd Dróg. Nie może być tak, że drogowcy nie panują nad miastem i rozpoczynają remonty w jednym czasie.
Potrzebna jest nam osoba, która ogarnie całe miasto i jestem przekonana, że dobrym rozwiązaniem będzie inżynier ruchu. Czymś co pomoże jest także dodatkowa przeprawa przez Odrę, ale oprócz tego musimy postawić na komunikację zbiorową i ścieżki rowerowe. Dzięki temu część kierowców może zrezygnować z aut. Zdecydowanie powinniśmy natomiast zapomnieć o kolejce gondolowej, jako lekarstwie na korki.

Czytaj e-wydanie »

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3