Dobre perspektywy dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Problemem niewielka dostępność ogólnodostępnych punktów ładowania

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Zdaniem eksperta szeroka dostępność ładowania w miejscach regularnego postoju pojazdów, powinna przekonać kolejną, dużą grupę użytkowników do samochodów elektrycznych.
Zdaniem eksperta szeroka dostępność ładowania w miejscach regularnego postoju pojazdów, powinna przekonać kolejną, dużą grupę użytkowników do samochodów elektrycznych. pixabay
Mimo że większość ładowań samochodów elektrycznych dokonywana jest w domowych garażach, istotną barierą dla rozwoju elektromobilności w branży, zdaniem ekspertów pozostaje niewielka dostępność ogólnodostępnych punktów ładowania. Obecnie oferta samochodów elektrycznych jest już bardzo szeroka. – Barierą, w szczególności w Polsce pozostaje wciąż obawa przed niewystarczającym zasięgiem (range anxiety) i w efekcie ograniczoną przydatnością samochodu elektrycznego w codziennym użytkowaniu – wskazuje Przemysław Szywacz z KPMG.

31 marca 2022 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakończył nabór wniosków o dotacje na inwestycje w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych oraz infrastrukturę tankowania pojazdów wodorem.

Jak podają eksperci firmy KPMG, w ciągu 2 tygodni od rozpoczęcia naboru wyczerpaniu uległ budżet przeznaczony na inwestycje w ultra-szybkie (o mocy nie mniejszej niż 150 kW), ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Tak duże zainteresowanie tym segmentem rynku infrastruktury ładowania powinno wpłynąć na uruchomienie wkrótce kolejnych naborów i w efekcie zdecydowanie przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce.

Brakuje punktów ładowania samochodów elektrycznych

Mimo, że większość ładowań samochodów elektrycznych dokonywana jest w domowych garażach, istotną barierą dla rozwoju rynku pozostaje niewielka dostępność ogólnodostępnych punktów ładowania – czytamy w komunikacie KPMG.

Jednocześnie zwrócono uwagę, że zasięg samochodów elektrycznych ulega sukcesywnemu zwiększeniu, jednak znaczne zwiększenie liczby ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce może zmienić percepcję potencjalnych użytkowników samochodów elektrycznych.

Szeroka oferta samochodów elektrycznych

– Producenci, motywowani zaostrzanymi normami emisji, wprowadzają na rynek modele samochodów elektrycznych we wszystkich segmentach, a ich cena, także w wyniku wzrostu cen tradycyjnych pojazdów, staje się coraz mniejszą barierą dla użytkowników. Taką barierą, w szczególności w Polsce pozostaje wciąż obawa przed niewystarczającym zasięgiem (range anxiety) i w efekcie ograniczoną przydatnością samochodu elektrycznego w codziennym użytkowaniu.
Uruchomiony przez NFOSiGW program wsparcia inwestycji w infrastrukturę ładowania może doprowadzić w najbliższych latach do skokowego wzrostu liczby stacji ładowania i tym samym wzrostu zainteresowania samochodami elektrycznymi, które będą mogły stanowić podstawowy środek transportu dla większej liczby użytkowników – mówi Przemysław Szywacz, KPMG w Polsce, cytowany w komunikacie.

Punkty ładowania na parkingach budynków niemieszkalnych

W grudniu 2021 r. weszła w życie nowelizacja Ustawy o Elektromobilności, która obliguje właścicieli lub zarządców budynków niemieszkalnych (np. sklepów, biur) do instalacji punktów ładowania.

– Zgodnie z przepisami nowelizacji, nowe budynki niemieszkalne, z którymi związanych jest więcej niż 10 stanowisk postojowych, należy projektować i budować zapewniając zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania oraz kanałów na przewody i kable elektryczne umożliwiających zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania na pięć stanowisk postojowych (jeżeli te stanowiska postojowe znajdują się wewnątrz budynku lub przylegają do budynku – podano.

Ponadto przypomniano, że w przypadku istniejących budynków niemieszkalnych, z którymi związanych jest więcej niż 20 stanowisk postojowych, właściciel lub zarządca budynku ma obowiązek zainstalować do dnia 1 stycznia 2025 r. co najmniej jeden punkt ładowania oraz kanały na przewody i kable elektryczne, tak aby umożliwić zainstalowanie co najmniej 1 punktu ładowania na 5 stanowisk postojowych. Obowiązki te dotyczą dużych przedsiębiorców.

Zdaniem eksperta, obowiązek instalacji przez dużych przedsiębiorców punktów ładowania na parkingach budynków takich jak sklepy czy biura przyczyni się do powstania w najbliższych latach tysięcy punktów ładowania w miejscach dogodnych dla użytkowników.

– Wydaje się, że obok ultra-szybkich stacji ładowania zlokalizowanych na drogach ekspresowych i autostradach, szeroka dostępność ładowania w miejscach regularnego postoju pojazdów, powinna przekonać kolejną, dużą grupę użytkowników do samochodów elektrycznych – wskazuje.

Jednocześnie zwraca uwagę, że istotne jest, aby podmioty zarządzające siecią energetyczną umożliwiały podłączanie nowych punktów ładowania. – Obecnie czas oczekiwania na przyłącze może być liczony nawet w latach. Wobec uruchomienia systemu wsparcia finansowego z jednej strony, a z drugiej - rozwiązań legislacyjnych obligujących do instalowania punktów ładowania, wyraźne przyspieszenie w realizacji przyłączy staje się kluczowe dla rozwoju rynku – podsumowuje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska