Zbierali oni od wielu klientów zlecenia kupna lub sprzedaży papierów po określonych cenach i zawierali między sobą transakcje w imieniu klientów. Papiery wartościowe były wtedy wykonane z papieru, tak jak obecnie banknoty.
Dziś mechanizm działania jest podobny. Jednak papiery wartościowe istnieją w pamięci komputerów, a klientom, którzy tego chcą, wydawane są zaświadczenia, że są na przykład posiadaczami 100 tys. akcji pewnej spółki.
Składanie zleceń
Aby złożyć zlecenie, inwestorzy nie muszą dziś przychodzić na giełdę. Mogą to zrobić osobiście, przez telefon, faksem lub przez internet w domu maklerskim.
Makler to osoba, która zna się na rynku kapitałowym, zdała odpowiedni egzamin i posiada licencję wydaną przez Komisję Nadzoru Finansowego. W domu maklerskim tylko maklerzy i doradcy inwestycyjni mogą udzielać klientom bezpłatnych rekomendacji, czyli doradzać, w co warto inwestować.
Sami maklerzy też nie spotykają się na parkiecie, czyli w sali giełdy, tylko siedzą przy komputerach, a transakcje odbywają się za pośrednictwem specjalnego systemu informatycznego. Dzięki wykorzystaniu komputerów możliwe jest o wiele szybsze dokonywanie transakcji. Ich wyniki są po chwili widoczne dla inwestorów. Mogą oni na bieżąco obserwować kształtujący się kurs akcji i szybko reagować – sprzedawać lub kupować papiery, którymi się interesują.
Rachunek papierów wartościowych można otworzyć tylko w domu maklerskim lub w banku prowadzącym takie rachunki (nie w każdym!).
Tylko te instytucje mają zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie rachunków lub działalność maklerską. Ich listę można znaleźć w serwisie internetowym KNF (www.knf.gov.pl). Większość z nich umożliwia obsługę przez telefon lub internet.
Nikt inny nie może bez zezwolenia prowadzić takiej działalności, gdyż jest to karalne.
Wybierając dom maklerski, warto sprawdzić, czy jest on stabilny, to znaczy czy ma odpowiednio duży kapitał oraz kto jest jego akcjonariuszem. O te informacje można zapytać w samym domu maklerskim.
Ważne czynniki przy wyborze domu maklerskiego
Zakładanie rachunków papierów wartościowych
Po podjęciu decyzji o wyborze domu maklerskiego możemy założyć rachunek. Aby to zrobić, powinniśmy podpisać odpowiednie umowy.
Jedna z nich będzie dotyczyła otwarcia rachunku papierów wartościowych (na którym będą przechowywane posiadane przez nas akcje, obligacje i inne instrumenty finansowe) i rachunku pieniężnego (na którym będą przechowywane nasze pieniądze).
Druga umowa będzie dotyczyła świadczenia przez dom maklerski usług brokerskich, czyli między innymi przyjmowania naszych zleceń kupna i sprzedaży.
Przed podpisaniem umów powinniśmy przeczytać je w całości, podobnie jak regulamin prowadzenia rachunków i wszelkie inne załączniki, które im towarzyszą.
Ważny jest także tryb rozwiązywania umów: jaki obowiązuje okres wypowiedzenia oraz w jakich przypadkach umowy mogą zostać rozwiązane bez wypowiedzenia.
Ważne elementy w regulaminie i wpłacanie pieniędzy
Materiał powstał na podstawie informacji zawartych na stronie internetowej Komisji Nadzoru Finansowego
Ważne
Handel papierami wartościowymi dopuszczonymi do obrotu na rynku regulowanym odbywa się na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie SA i na regulowanym rynku pozagiełdowym prowadzonym przez BondSpot SA.
Zorganizowany handel papierami wartościowymi odbywa się także na rynku nie regulowanym: w alternatywnym systemie obrotu NewConnect oraz na rynku pozagiełdowym prowadzonym przez BondSpot SA.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?