Droga do Brożca ma 77 lat i nigdy nie była remontowana

Radosław DimitrowZaktualizowano 
Radosław Dimitrow
Trwałość zawdzięcza mieszance cementu i bazaltu sprowadzonego specjalnie z Góry św. Anny. Taka ulica to czarny sen drogowców - nie kruszy się, nie ma kolein, nie powstają dziury, więc nie można na niej zarobić.

Drogowcy? Raczej nie mają tu czego szukać - śmieje się Piotr Miczka, były wójt gminy Walce, mieszkaniec Brożca, a prywatnie pasjonat lokalnej historii. - Ta droga ma już 77 lat i nadal jest w bardzo dobrym stanie. Nigdy nie była łatana i pewnie jeszcze długo nie będzie musiała być.

Co takiego niezwykłego ma w sobie ulica, która łączy dwie wsie: Pietną i Brożec w powiecie krapkowickim? Wykonana została w całości z betonu, który wzmocniony jest dodatkowo kamieniem bazaltowym.

- Na czas budowy wzdłuż drogi ułożona była kolejka wąskotorowa, żeby można było łatwiej transportować budulec - dodaje Miczka. - Wagoniki były ciągnięte końmi, albo siłą ludzkich rąk. Piasek do budowy drogi był pobierany z piaskowni, która działała pod Brożcem. A bazalt był sprowadzony najprawdopodobniej z Góry św. Anny, gdzie znajdowała się kopalnia odkrywkowa tego kamienia.

Starsi mieszkańcy Brożca wspominają, że gdy cała droga była już gotowa, to beton musiał schnąć przez 6 tygodni. By proces nie przebiegał zbyt szybko, pracownicy obłożyli ulicę słomianymi matami, które zwilżono dodatkowo wodą. Dzięki temu słońce nie spaliło betonu i związał on na długie lata.

Trwałość czterokilometrowej nawierzchni zaskakuje dziś ekspertów od budownictwa.
Historią drogi i użytą technologią zainteresował się niedawno Piotr Piestrzyński, redaktor czasopisma Budownictwo Technologie Architektura. Ustalił, że droga budowana była w latach 1938-1939, a ówczesna propaganda głosiła, że betonowa jezdnia jest „darem Führera” dla mieszkańców Brożca, którzy dojeżdżali wtedy polną drogą na rowerach do pracy w Krapkowicach. Na budowie drogi zatrudnieni byli zarówno niemieccy pracownicy, jak i żydowscy więźniowie. Naocznym świadkiem tej inwestycji był arcybiskup Alfons Nossol, który miał wtedy sześć lat.

- Zauważyłem, że drogę budowali Żydzi pilnowani przez starego żołnierza. Wozili taczkami piasek i cement - stwierdził Alfons Nossol na łamach czasopisma BTA. - Ja przy sobie miałem zawsze kromkę chleba z margaryną lub masłem. Jeden z tych robotników powiedział mi, że jest głodny. Oddałem mu swój chleb i powiedziałem o tym mamie. Od tamtej pory dostawałem od mamy dwie kromki chleba: większą dla robotnika i mniejszą dla siebie.

Biskup wspominał, że do dbania o drogę był w czasie II wojny światowej wyznaczony tzw. dróżnik. Jego zadanie polegało na wypełnianiu raz do roku szczelin pomiędzy betonowymi płytami. Były one wypełniane smołą, tak, by pod kołami nie było słychać charakterystycznego stukotu pojawiającego podczas przejazdu przez łączenia płyt.

Dziś stukot słychać i to dosyć głośno, bo szczeliny nie są wypełnione - to największy mankament „niezniszczalnej” drogi.

Nie mamy z tą drogą żadnych problemów - zachwala dziś Aleksander Gacek, który w starostwie powiatowym w Krapkowicach odpowiedzialny jest za utrzymanie dróg. - Jedyne koszty jakie ponosimy na tej nawierzchni związane są z jej odśnieżaniem i koszeniem trawy na poboczach.
Gacek przyznaje, że gdyby wszystkie drogi powiatowe były wykonane w tej technologii, to koszty ich utrzymania byłyby znacznie niższe.

- Jedyne uszkodzenia, jakie zauważyliśmy na drodze po 77 latach jej eksploatowania, to pojedyncze pęknięcia niektórych płyt - tłumaczy Gacek. - Powstały one, bo droga była projektowana dla pojazdów, które poruszały się po drogach w latach 30-tych ubiegłego stulecia. Nikt nie był w stanie wtedy przewidzieć, że w przyszłości masa całkowita ciężarówek z ładunkiem będzie sięgać aż 40 ton. Przejazd jednej takiej ciężarówki potrafi zrobić większe spustoszenie w nawierzchni, niż milion samochodów osobowych.

Pracownicy starostwa podkreślają, że mimo pojedynczych spękań, płyty betonowe nadal pozostały na swoim miejscu i nie zapadły się ani trochę. Dzięki temu nawierzchnia wciąż jest równa.

Na całym odcinku drogi znaleźliśmy tylko jeden fragment, w którym płyty betonowe zostały zastąpione asfaltem, pod lasem, mniej więcej w połowie drogi między Pietną a Brożcem.

- Płyt tutaj nie ma, bo alianci, którzy w 1945 r. bombardowali w nalotach fabrykę benzyny syntetycznej w Zdzieszowicach, przez pomyłkę zrzucili też bomby na okoliczne wsie - tłumaczy Miczka. - Dwa pociski spadły na naszą drogę i pozostały po nich ogromne leje. Po wojnie polska administracja odbudowała brakujący fragment przy użyciu asfaltu. I teraz ten malutki kawałek trzeba co kilka lat remontować.

Według polskiego Stowarzyszenia Producentów Cementu drogi w Polsce powinny być budowane przede wszystkim z betonu. To dlatego, że w naszych warunkach atmosferycznych asfalt po prostu się nie sprawdza. Największym jego wrogiem są temperatury oscylujące wokół zera stopni Celsjusza. Woda potrafi wtedy wnikać przez drobne szczeliny wgłąb asfaltu, a potem zamarza i rozsadza nawierzchnię. To dlatego, po każdym sezonie zimowym jest tyle dziur, a drogowcy mają pełne ręce roboty. Na trasie między Brożcem, a Pietną to zjawisko nie występuje, bo woda nie jest w stanie wniknąć w ten sposób w beton.
„Przy zastosowaniu nowych technologii betonu wysoko wytrzymałościowego można osiągnąć nawet ok. 7 razy większą trwałość niż nawierzchni asfaltowych. Z danych niemieckich wynika, że po 23 latach użytkowania tylko 5% nawierzchni betonowych wymaga napraw. Dla nawierzchni asfaltowych wskaźnik ten wynosi od 80 do 100 proc.” - czytamy na stronach Stowarzyszenia Producentów Cementu, którzy od wielu lat przekonują, by w Polsce robić drogi betonowe. Jego przedstawiciele przekonują ponadto, że na takich drogach panuje lepsza widoczność (jaśniejsza nawierzchnia) i lepsza przyczepność.

„Niemieckie badania wykazały, że wskaźnik wypadkowości na autostradach betonowych jest o ok. 32% niższy od wskaźnika stwierdzanego na nawierzchniach asfaltowych. Nieznacznie wyższy koszt budowy betonowych dróg jest bardzo szybko rekompensowany przez niski koszt późniejszego ich utrzymania. Oblicza się, że już w przypadku obciążenia ruchem na poziomie 20 tys. pojazdów na dzień zdecydowanie opłaca się budować nawierzchnie betonowe.” - czytamy na stronach Stowarzyszenia.

Na Opolszczyźnie nowych dróg betonowych buduje się jak na lekarstwo. W ostatnich latach na takie inwestycje zdecydował się m.in. Tadeusz Kauch, burmistrz Ujazdu, który zlecił budowę ulicy Starostrzeleckiej i Józef Swaczyna, starosta strzelecki, który polecił by wybudować „betonówkę” między Izbickiem i Otmicami. Decyzji nie żałują, bo obie drogi są jak spod igły.

- Wykonawca dał nam 10 lat gwarancji, ale ja gwarantuję, że jeszcze ona wytrzyma nawet kilka razy dłużej - przekonuje Józef Swaczyna. - Szkoda, że nasze biedne samorządy wolą budować tanio. Później muszą co roku przeznaczać ogromne pieniądze na łatanie dróg. Ale już kompletnie dla mnie niezrozumiałe jest to, że drogi krajowe i autostrady nie są budowane w technologii betonowej.

Największym argumentem przeciwników betonu jest to, że takie drogi są głośniejsze ze względu na stukot pojawiający się podczas przejazdu kół między dylatacjami. Ale ten argument jest już nieaktualny, bo współczesne „betonówki” odlewa się w całości, a dopiero później jezdnia jest cienko nacinana. Te nacięcia są konieczne, żeby płyty mogły pracować i nie pękać. Współcześnie są one na tyle wąskie, że jazda po nich nie jest uciążliwa.

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Droga do Brożca ma 77 lat i nigdy nie była remontowana - Nowa Trybuna Opolska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 401

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Betonowe drogi ( w starej technologii) też nie dają rady. O ile dla asfaltu trudnym czasem jest zima, to dla betonu upały latem. Płyty rozszerzając się nachodząc na siebie, tworząc przełomy, tzw "blue chips" - Są one bardzo niebezpieczne szczególnie dla motocyklistów - w zeszłym roku całe odcinki A3 i A8 w Bawarii miały ograniczenia do 80 km/h z uwagi na te pojawiające się nagle uszkodzenia.
Do tego beton jest głośniejszą nawierzchnią
Nie zmienia to faktu, że powinno się budować więcej dróg z betonu, szczególnie tych lokalnych, które nie są niszczone ponadnormatywnym obciążeniem. Takie trasy zachowują trwałość przez wiele lat, tak jak opisano w artykule.

zgłoś
E
Eurofighter
W dniu 09.08.2016 o 13:15, Gość napisał:

Dobrze cię wyszkolili,dajesz głos na zawołanie.Euro hau hau daj głos.

A kaj bol twoj Glos Szczekacu na Kacu? Cos slabo scekos Chadziajski kscity Psie od Mietka.

zgłoś
G
Gość

Dobrze cię wyszkolili,dajesz głos na zawołanie.Euro hau hau daj głos.

zgłoś
E
Eurofighter
W dniu 07.08.2016 o 23:24, Gość napisał:

Ty durniu prawdziwie szwabski,weź zwiń ten swój posrany majdan i wyp..... do tego swojego raichu.Piszesz w każdym możliwym temacie te swoje wypociny.Robisz wstyd tym swoim hanysom żal mi ciebie ale widzę że jak codziennie sobie nie poszczekasz to źle się czujesz.Daj głos.

Ty ukrancony z Gowna Chadziaju, co i kto to jest "Szwab" ty Durniu jak i calo Resta takich Tympokow jak ty. Jak juz cos to Schwabe! Ale taki Fakt ze jest sie Oberschwabe, jest sie z tego dumny, a wy zescie som durni i takimi lostaniecie Chadziaje prawdziwie polskiy!

zgłoś
G
Gość

Betonowe drogi ( w starej technologii) też nie dają rady. O ile dla asfaltu trudnym czasem jest zima, to dla betonu upały latem. Płyty rozszerzając się nachodząc na siebie, tworząc przełomy, tzw "blue chips" - Są one bardzo niebezpieczne szczególnie dla motocyklistów - w zeszłym roku całe odcinki A3 i A8 w Bawarii miały ograniczenia do 80 km/h z uwagi na te pojawiające się nagle uszkodzenia.
Do tego beton jest głośniejszą nawierzchnią
Nie zmienia to faktu, że powinno się budować więcej dróg z betonu, szczególnie tych lokalnych, które nie są niszczone ponadnormatywnym obciążeniem. Takie trasy zachowują trwałość przez wiele lat, tak jak opisano w artykule.

zgłoś
G
Gość

Skomentował hanys

zgłoś
G
Gość

Skomentował hanysy.

zgłoś
G
Gość
W dniu 08.08.2016 o 21:08, Gość napisał:

- skomentował Eurofighter

skomentował chadziaj 

zgłoś
G
Gość
W dniu 08.08.2016 o 12:47, Gość napisał:

chadziaj prawdziwy

- skomentował Eurofighter
zgłoś
G
Gość
W dniu 07.08.2016 o 23:24, Gość napisał:

Ty durniu prawdziwie szwabski,weź zwiń ten swój posrany majdan i wyp..... do tego swojego raichu.Piszesz w każdym możliwym temacie te swoje wypociny.Robisz wstyd tym swoim hanysom żal mi ciebie ale widzę że jak codziennie sobie nie poszczekasz to źle się czujesz.Daj głos.

 

Schnauze !

zgłoś
G
Gość

Ty durniu prawdziwie szwabski,weź zwiń ten swój posrany majdan i wyp..... do tego swojego raichu.Piszesz w każdym możliwym temacie te swoje wypociny.Robisz wstyd tym swoim hanysom żal mi ciebie ale widzę że jak codziennie sobie nie poszczekasz to źle się czujesz.Daj głos.

zgłoś
E
Eurofighter
W dniu 07.08.2016 o 21:35, Gość napisał:

Ty gupiy Tympoku, tak jak wy mocie z Dziada juz nadane, przez swoich jak ktos jest Niymcym to jest Niymcym nawet jak sie urodzi w Polsce. Wejcie sie wy lepiyj za Nauka ale ta prawdziwo! Wy toscie som na swoim Schnorku przez swoich gnambiyni, Duppersteine! Jakos sie zrobiol tako mos! Miyj Pretynsje do siebie i swoich Niymcyw.

Ta Taktyka ty Durniu prawdziwie polski sie mozes kajs wrazic Dziecioku co juz niedugo ci sie Czas wolny od Szkoly (co i tak wos tam psinco uczom) skoncy. To co ty powtorzos wos sie dotyczy i na kogos nie przeciepniec.

zgłoś
G
Gość
W dniu 07.08.2016 o 18:21, Eurofighter napisał:

Jakos sie zrobiol tako mos! Miyj Pretynsje do siebie i swoich.

Ty gupiy Tympoku, tak jak wy mocie z Dziada juz nadane, przez swoich jak ktos jest Niymcym to jest Niymcym nawet jak sie urodzi w Polsce. Wejcie sie wy lepiyj za Nauka ale ta prawdziwo! Wy toscie som na swoim Schnorku przez swoich gnambiyni, Duppersteine! Jakos sie zrobiol tako mos! Miyj Pretynsje do siebie i swoich Niymcyw.

zgłoś
E
Eurofighter
W dniu 07.08.2016 o 18:09, Gość napisał:

   No widac po twoich Schmierakel'ach zes jeszcze nieyno Lozarty i cos som mondrego napisol? Nic wiynkszosc ynos spisol i tyla z tego. Dobrze ze jeszcze niecuc przez Telefonleitung zesrany, zalony i obrzigany - typisch Droga do Rzici. 

Jakos sie zrobiol tako mos! Miyj Pretynsje do siebie i swoich.

zgłoś
G
Gość
W dniu 07.08.2016 o 17:37, Eurofighter napisał:

No i cos som mondrego napisol? Nic wiynkszosc ynos spisol i tyla z tego.

 

No widac po twoich Schmierakel'ach zes jeszcze nieyno Lozarty i cos som mondrego napisol? Nic wiynkszosc ynos spisol i tyla z tego. Dobrze ze jeszcze niecuc przez Telefonleitung zesrany, zalony i obrzigany - typisch Droga do Rzici.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3