Droga krajowa nr 42 koło Praszki ma być przejezdna do zimy

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Droga między Praszką a Gorzowem Śląskim.
Droga między Praszką a Gorzowem Śląskim. Mirosław Dragon
Robotnicy wrócili na opuszczone budowy dwóch odcinków dróg. Poprzedni wykonawcy zbankrutowali.

- Wykonawcy weszli na budowy rozpoczęte przez inne firmy i nie mogli z marszu przystąpić do robót na pełnych obrotach - mówi Michał Wandrasz, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. - Obecnie trwają już prace.

GDDKiA popędza wykonawców, bo chociaż inwestycja zakończy się dopiero w przyszłym roku, to jeszcze w tym roku powinniśmy wrócić na drogę samochodem

- W założeniach, przed zimą oba odcinki mają być przejezdne, co jednak nie oznacza, że będą położone wszystkie warstwy asfaltu - mówi Michał Wandrasz. - Planowany koniec wszystkich prac, to lipiec 2013 roku.
9-kilometrowy fragment drogi krajowej nr 42 na odcinku Dębina-Gorzów Śląski-Praszka buduje firma PRDiM Bełchatów. Koszt inwestycji wyniesie 22 mln

10-kilometrowy odcinek Praszka-Rudniki dokończy konsorcjum firm Dromet z Częstochowy i Banimex z Będzina. Inwestycja będzie kosztowała 20, 7 mln zł.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 51

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
genek

No i jaka oszczednosc nieczeba tego odsniezac

g
gość
Do zimy miala byc przejezdna? i da sie nia poruszac tyklo kupie Konia a sanie to sam zrobie bo bede mial duzo czasu bo do pracy i tak niemam jak dojechac i ludzi na zakupy bede wozil poczuja sie jak w Zakopcu zeby tylko sniegu bylo sporo to bedzie Ok

Miała być przejezdna i jest; zasypało dziury śniegiem i wreszcie można tą drogą przejechać. Żeby tylko nie przyszła odwilż...
a
andrzej

Do zimy miala byc przejezdna? i da sie nia poruszac tyklo kupie Konia a sanie to sam zrobie bo bede mial duzo czasu bo do pracy i tak niemam jak dojechac i ludzi na zakupy bede wozil poczuja sie jak w Zakopcu zeby tylko sniegu bylo sporo to bedzie Ok

m
mieszkaniec str

"Droga krajowa ma być przejezdna do zimy" - no to zima się zaczęła panie Wandrasz !!! co pan na to??? Ekipy drogowców zniknęły na mikołaja-pewnie mu inne drogi odśnieżają.

T
T
Odpowiadam hurtem na niektóre pytania dotyczące przebudowy drogi krajowej 42 w Praszce i okolicach:
Za instalowanie i późniejszą obsługę masztów z fotoradarami odpowiada obecnie Główny Inspektor Transportu Drogowego. Dla województwa opolskiego właściwym organem do przyjmowania wniosków w sprawie ustawienia fotoradaru jest Delegatura Śląska GITD w Katowicach.
Na odcinku ul. Warszawskiej, tj. od budowanego ronda, do wylotu w stronę Rudnik będą wybudowane aż 4 wyspy spowalniające. Będą to 3 azyle dla pieszych, w tym jeden przy fabryce Polan, a pozostałe 2 na odcinku od ronda do skrzyżowania z ul. Rolniczą (tam będzie także pas lewoskrętu). Ostatnia wyspa spowalniająca zostanie wybudowana na wjeździe do Praszki od strony Rudnik. Te wyspy spowodują, że fotoradar nie będzie potrzebny.
Na odcinku Karłów – Gorzów Śląski (kontrakt Dębina – Praszka) nie będzie ścieżki rowerowej, gdyż pas drogowy jest tam za wąski. Ponadto natężenie ruchu na tym odcinku wynosi zaledwie 3288 pojazów na dobę, przy średniej dla dróg krajowych naszego województwa wynoszącej ponad 7 tys. pojazdów na dobę.
Roboty zostały już wznowione, a rondo w Praszce nie jest rozbierane, lecz prowadzone są na nim kolejne prace.
Rondo na pewno nie będzie za małe, jest typowe dla dróg krajowych w miastach. Średnica zewnętrzna będzie wynosić 35 mterów (dla porównania - w Bierdzanach na DK 45 średnica ronda to 30 m).

Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA Oddział w Opolu

Witam, mam pytanie do Pana Rzecznika Generalnej Dyrekcji:
- Jakie firmy dodatkowo dostały pozwolenie na położenie swoich instalacji przy okazji budowy drogi z Praszki - bo że kładą to fakt. Przed brama mi z jakimiś rurkami latali i mówią że światłowód będą kłaść. Kto to i czy faktycznie mogą bo mi oprócz waszych ludzi wjazd zryli i sie zastanawiam kto to będzie naprawiał wy czy oni?
T
T

Witam, mam pytanie do Pana Rzecznika Generalnej Dyrekcji:
- Jakie firmy dodatkowo dostały pozwolenie na położenie swoich instalacji przy okazji budowy drogi z Praszki - bo że kładą to fakt. Przed brama mi z jakimiś rurkami latali i mówią że światłowód będą kłaść. Kto to i czy faktycznie mogą bo mi oprócz waszych ludzi wjazd zryli i sie zastanawiam ktoto będzie naprawiał wy czy oni?

s
spokoloko

A dlaczego stosuje się podsypkę z nietrwałego dolomitu jak powinna być wykonana bazaltowa. Dolomit lasuje się pod wpłuwem wody i pozostaje dziurawy asfalt. A tego co robił pomiary natężenia i tego co wydał decyzje to puściłbym rowerkiem z praszki do dębiny i to bez pampersa.

R
RR

Widać ,że prace idą pełną parą - jest nadzieja ,że do końca roku przejadziemy tą trasą do Rudnik. Tylko martwi mnie fakt iż nikt nie reaguje na fuszerkę ( zdjęcie powyższe) . To "coś" zostało zakryte i chyba żadne badania już tego nie wykryją - tylko czas pokarze kto ma racje.

g
gość

To prawda,że biednego kraju nie stać na robienie prowizorki ale Gddkia stać na to aby wiecznie poprawiać.Po 10 dniach od położenia warstwy podkładu (czytaj asfaltu) łata się na nowo. O zgrozo co to będzie po zimie jeśli oczywiście asfalt przetrwa ją. A co do podłoża : pierwsza warstwa kruszywa-zmieszana pól na pól z ziemią; sucha zaprawa to sam piach no i jako podkład zastosowano zfrezowany asfalt ( wcześniej usunięto warstwę kamienia położonego przez poprzednią firmę)-ponoć to wszystko według sztuki budowlanej. Wszystkiego najlepszego mobilki !!

g
gość
Sezon budowlany trwa do połowy grudnia, więc obietnice nadal mogą zostać dotrzymane. Tak przynajmniej twierdzi wykonawca. W kilku przypadkach faktycznie konieczne były poprawki, ale nie jest to efekt braku nadzoru ze strony inwestora, czyli GDDKiA. Przeciwnie - nieprawidłowo wykonane prace zostają przez nadzór wychwycone (m.in. dzięki badaniom w laboratorium drogowym) i dla zapewnienia należytej jakości zlecana jest ich poprawa na koszt wykonawcy. Na tym polega nadzór.
Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA Oddział w Opolu

Po 1. Nadzór nie polega na ściganiu wykonawcy, tylko na zaprojektowaniu (!) drogi tak, aby była drogą jezdną a nie "drogą przeszkód": Rondo w Praszce różni się tym od innych, że z Ronda wychodzi 6 dróg (słownie: sześć) z których na rondo są wjazdy. Najlepiej by było, aby ktoś z GDDKiA siadł za kierownicę TIR-a typu "firanka" i wjechał na to Rondo od strony miasta w kierunku Rudnik. Lub odwrotnie.
Po 2. Strefa zamarzania w Polsce to 90 cm. W czasach kiedy budowano drogę Praszka - Rudniki to ciężarówki - największe - miały ładunek = 6 ton. I było ich niewiele. Podbudowa drogi na 35 cm. była wystarczająca. Dziś już nie, i nie pomogą tu żadne "szmaty" kładzione pod asfalt. Jeśli tak, to droga bez ":fundamentu" przy ładunku 28 ton plus 14 ton - waga TIR-a - spowoduje szybko dewastację tej drogi. Biedny, a takim jest nasz kraj, powinien robić raz a dobrze, tylko taka praca się opłaci. Ta budowa tej drogi, jak i wielu innych, to prowizorka. Wszyscy co mają pojęcie PODSTAWOWE o budowie drogi, wiedzą o tym. Pan też wie, Panie Rzeczniku GDDKiA. Dobrego samopoczucia.
r
rzecznik
I co z tą przejezdnością z Praszki w kierunku Strojca przed Zimą? Dziś jest 5. 11. 2012 r., a w rejonie ronda w Praszce i na ul. Warszawskiej sytuacja, jak 2 miesiące temu. Przejezdność tą drogą pewnie będzie, ale wozem drabiniastym ciągnionym przez konie. Szkoda tylko, że ich już nie ma. Panie Wandrasz, co z pańskimi obietnicami???

Sezon budowlany trwa do połowy grudnia, więc obietnice nadal mogą zostać dotrzymane. Tak przynajmniej twierdzi wykonawca. W kilku przypadkach faktycznie konieczne były poprawki, ale nie jest to efekt braku nadzoru ze strony inwestora, czyli GDDKiA. Przeciwnie - nieprawidłowo wykonane prace zostają przez nadzór wychwycone (m.in. dzięki badaniom w laboratorium drogowym) i dla zapewnienia należytej jakości zlecana jest ich poprawa na koszt wykonawcy. Na tym polega nadzór.
Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA Oddział w Opolu
G
Gość
Odpowiadam hurtem na niektóre pytania dotyczące przebudowy drogi krajowej 42 w Praszce i okolicach:

Za instalowanie i późniejszą obsługę masztów z fotoradarami odpowiada obecnie Główny Inspektor Transportu Drogowego. Dla województwa opolskiego właściwym organem do przyjmowania wniosków w sprawie ustawienia fotoradaru jest Delegatura Śląska GITD w Katowicach.
Na odcinku ul. Warszawskiej, tj. od budowanego ronda, do wylotu w stronę Rudnik będą wybudowane aż 4 wyspy spowalniające. Będą to 3 azyle dla pieszych, w tym jeden przy fabryce Polan, a pozostałe 2 na odcinku od ronda do skrzyżowania z ul. Rolniczą (tam będzie także pas lewoskrętu). Ostatnia wyspa spowalniająca zostanie wybudowana na wjeździe do Praszki od strony Rudnik. Te wyspy spowodują, że fotoradar nie będzie potrzebny.
Na odcinku Karłów – Gorzów Śląski (kontrakt Dębina – Praszka) nie będzie ścieżki rowerowej, gdyż pas drogowy jest tam za wąski. Ponadto natężenie ruchu na tym odcinku wynosi zaledwie 3288 pojazów na dobę, przy średniej dla dróg krajowych naszego województwa wynoszącej ponad 7 tys. pojazdów na dobę.
Roboty zostały już wznowione, a rondo w Praszce nie jest rozbierane, lecz prowadzone są na nim kolejne prace.
Rondo na pewno nie będzie za małe, jest typowe dla dróg krajowych w miastach. Średnica zewnętrzna będzie wynosić 35 mterów (dla porównania - w Bierdzanach na DK 45 średnica ronda to 30 m).

Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA Oddział w Opolu

A co z drogą Gorzów Śląski - Olesno, czy tu nikt o tym nie myśli, to jest tor przeszkód , szczególnie przez las Boroszów - Olesno, może ktoś w końcu pomyśli o remoncie tego torowiska zwanego drogą wojewódzką. Wstyd.
F
Florek

I co z tą przejezdnością z Praszki w kierunku Strojca przed Zimą? Dziś jest 5. 11. 2012 r., a w rejonie ronda w Praszce i na ul. Warszawskiej sytuacja, jak 2 miesiące temu. Przejezdność tą drogą pewnie będzie, ale wozem drabiniastym ciągnionym przez konie. Szkoda tylko, że ich już nie ma. Panie Wandrasz, co z pańskimi obietnicami???

G
Gość
Kilka dni temu kladli asfalt a juz dziury się zrobily.Chyba jest za mało asfaltu w asfalcie.

Bo też i to g... które kładą nie jest od jednego psa. Jamnik np. robi na twardo, owczarek niemiecki na mięko, i jak wymieszają - byle jak - tym patykiem, to i konsystencja jest różna w różnych miejscach. A ASFALT GORĄCY SAM SIĘ UKŁADA...
g
gościu

Kilka dni temu kladli asfalt a juz dziury się zrobily.Chyba jest za mało asfaltu w asfalcie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3