MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Drogi Opolszczyzny sprzed lat, a na nich skody, warszawy, stary, jelcze i inne samochody z PRL-u

Sławomir Draguła
Betonowa autostrada.
Betonowa autostrada. GDDKiA
Tak wyglądały drogi Opolszczyzny w latach 60., 70., 80., i 90. ubiegłego wieku. Zobaczcie kolejne archiwalne fotografie ulic Opola, Nysy, Głogówka i innych opolskich miast, drogi krajowe oraz betonową autostradę i wiele innych.

Autostradę A4 zaczęli budować Niemcy

Przygotowaliśmy dla Państwa około 40 zdjęć, które pokazują, jak kiedyś wyglądały drogi Opolszczyzny. Na fotografiach można m.in zobaczyć betonową autostradę A4, którą przed II wojną światową zaczęli budować Niemcy.

Trasa Berlin – Bytom została wytyczona w okresie III Rzeszy jako Reichsautobahn. Budowę podzielono na dwa odcinki: RAB 9 Berlin – Breslau Berlin – Wrocław) i RAB 29 Breslau – Oppeln – Gleiwitz – Beuthen (Wrocław – Opole – Gliwice – Bytom).

Do zakończenia II wojny światowej na ziemiach, które po 1945 roku przypadły Polsce były następujące odcinki autostrady: oddane do ruchu 27 września 1936: Krzywa – Legnica (20,5 km) i Legnica – Wrocław (70,8 km) oraz odcinek o długości 12 km Gliwice – Bytom (obecnie DK88). To łącznie 103,3 km.

Częściowo autostrada została zbudowana na Opolszczyźnie. Do 1945 roku powstały jednojezdniowe odcinki Wrocław - Brzeg i Nogowczyce – Gliwice.

Autostrada A4 na Opolszczyźnie. Tak powstawała

Poniemiecka autostrada i jej części przetrwały praktycznie bez zmian i większych remontów aż do lat 90. XX wieku.

Przed 1989 ruszyły prace na odcinku Owczary – Nogowczyce, ale powstał tylko krótki, bo 16-kilometrowy dwujezdniowy odcinek od węzła "Opole Prądy" - teraz "Opole Zachód" w stronę Wrocławia do mostu nad Nysą Kłodzką.

Kolejne opolskie odcinki autostrady A4 powstały:

  • 30 września 2000 Przylesie – Prądy - 28,7 km
  • 16 grudnia 2000 Bielany Wrocławskie – Przylesie - 40,7 km i Prądy – Dąbrówka - 21,4 km
  • 26 lipca 2001 Dąbrówka – Nogowczyc- 34,4 km
  • 4 grudnia 2003 - Nogowczyce – Kleszczów - 17,9 km

Drogi Opolszczyzny i samochody PRL-u

Na fotografiach z galerii można również zobaczyć między innymi, jak kiedyś wyglądała polska motoryzacja, kiedy na ulicach królowały warszawy, polonezy, duże i małe fiaty oraz ciężarówki star, jelcz, liaz czy kraz.

Mamy również zdjęcia starych drogowskazów, stacji paliw oraz dróg krajowych i lokalnych.

Fotografie opolskich dróg, które dziś prezentujemy pochodzą z archiwum Nowej Trybuny Opolskiej oraz Śląskiej Biblioteki Cyfrowej.

Zobaczcie Państwo, jak zmieniała się przez lata infrastruktura drogowa, komunikacja miejska, jakimi samochodami jeździli nasi ojcowie, dziadkowie, a nawet pradziadkowie.

Kliknijcie w galerię i zobaczcie unikatowe fotografie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kadra Probierza przed Portugalią - meldunek ze Stadionu Narodowego

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska