Drogowa rewolucja w Opolu. Co czeka kierowców?

Archiwum
Czy zmienią to pomysły specjalistów?
Czy zmienią to pomysły specjalistów? Archiwum
Zmiana organizacji ruchu w centrum, powstanie buspasów, a także węzła przesiadkowego przed dworcem kolejowym. To tylko niektóre pomysły na usprawnienie ruchu w mieście.

Program rozwoju transportu w Opolu

Drogowa rewolucja w Opolu. Co czeka kierowców?

Te pomysły znajdują się w analizie systemu komunikacyjnego Opola, którą urząd miasta zlecił wrocławskiej firmie Trako.

Dokument właśnie trafił do ratusza i jak przyznają urzędnicy, dla wielu kierowców może być dużym zaskoczeniem.

- Nie ma tam pomysłu budowania nowych dróg, czy poszerzania już istniejących - przyznaje Krzysztof Początek, naczelnik ds. europejskich i planowania rozwoju w ratuszu. - Nie ma także postulatów tworzenia kolejnych miejsc parkingowych w ścisłym centrum. Jest za to świeże spojrzenie na układ komunikacyjny miasta, który wcale - tak jak to dzieje się obecnie - nie musi preferować samochodów.

Autorzy dokumentu zatytułowanego "Program usprawnienia systemu transportowego w mieście" zakładają, że w ścisłym centrum Opola (Stare Miasto) preferowany będzie ruch pieszy i rowerowy.

Stąd np. propozycja aby ulicy Osmańczyka była zamknięta dla ruchu nie tylko latem oraz aby z ronda na placu Wolności nie można już było jechać w stronę Zaodrza.

- Dziś przecina ono ulicę Krakowską i powoduje, że spacerujący deptakiem muszą ustępować samochodom - mówi Początek. - Tak nie powinno być, a dodatkowe zmiany w organizacji ruchu w ścisłym centrum mają zniechęcić kierowców do wjeżdżania w tę część miasta.

Te dodatkowe zmiany to m.in. większa ilość ulic jednokierunkowych, więcej ścieżek rowerowych i buspasy (pasy ruchu tylko dla autobusów).

Na te ostatnie od lat alergicznie reagują nie tylko kierowcy samochodów, ale również Miejski Zarząd Dróg. Do tej pory - choć wiele się o buspasach mówiło - żaden nie powstał.

- Tymczasem autorzy analizy wręcz je zalecają - mówi Początek. - Cała ulica Kołłątaja mogłaby być buspasem, a takie miejsca mogą powstać też na ul. Ozimskiej, Niemodlińskiej czy Spychalskiego.

Aby opolanie chcieli porzucić samochód dla autobusów muszą mieć pewność, że dotrą nimi szybciej do pracy w centrum.
Dlatego też kolejnym pomysłem jest powstanie węzła przesiadkowego przed dworcem głównym PKP, gdzie dziś jest wielki parking.

- To teren kolejowy, o którego przejęcie zabiega miasto - przyznaje Początek. - Budowa miejsca, gdzie będzie można wprost z pociągu wsiąść do miejskiego autobusu opłaci się także kolei.

Cała analiza - wykonana w ramach projektu Via Regio plus, w którym uczestniczy kilkanaście miast z Polski Niemiec i Czech - liczy kilkaset stron. W połowie listopada jej fragmenty powinny być dostępne na stronie internetowej ratusza.

Publiczna dyskusja na temat programu odbędzie się 16 listopada w budynku urzędu przy ulicy Żeromskiego. Start o godzinie 17.00.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska