- Jest bardzo ładny i wygodny - mówi Krzysztof Dobrowolski z Opola, który wziął udział w inauguracyjnym przejeździe jednym z dwóch nowych pociągów, które dziś trafiły do opolskich Przewozów Regionalnych. - Z tego co zdążyłem zauważyć, ma bardzo wygodne siedzenia, drzwi zewnętrzne i wewnętrzne otwierane są automatycznie, za pomocą przycisków, więc nie trzeba się z nimi szarpać, no i co zwłaszcza teraz jest ważne, ma klimatyzację.
W środę na dworcu PKP Opole Główne miała miejsce uroczystość przekazania Przewozom Regionalnym dwóch czterowagonowych pociągów ED 72 oraz inauguracyjny przejazd na trasie Opole – Lewin Brzeski – Opole.
– To składy po gruntownej modernizacji, tak naprawdę ze starych pojazdów został tylko szkielet i ramy wózków jezdnych - mówi Sylwester Brząkała, dyrektor opolskich Przewozów Regionalnych. - Reszta jest nowa.
Przebudową pojazdów zajął się Zakład Naprawczy Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. Koszt modernizacji jednego to około 10 milionów złotych.
- Za taki sam nowy pociąg trzeba zapłacić około 20 milionów, a różnicy praktycznie nie ma żadnej - dodaje dyrektor Brząkała.
Zmodernizowane pociągi wyposażone są we wszystkie nowinki techniczne. Oprócz zachwalanych przez pasażera automatycznie otwieranych drzwi czy klimatyzacji, wyposażone są też m.in. w darmową, bezprzewodową sieć internetową, gniazdka 230 V pod każdym z siedzeń, natomiast stoliki pełnią dodatkowo funkcję ładowarki indukcyjnej do telefonów komórkowych.
Składy mają też oczywiście system informacji głosowej i wizualnej, nowoczesne toalety z automatycznymi suszarkami do rąk i miejsce z przewijakiem dla dzieci, a monitoring nagrywa wszystko to, co dzieje się wewnątrz i na zewnątrz.
Co ważne, odebrane dziś pojazdy są czterowagonowe (większość posiadanych przez przewoźnika Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych jest trzywagonowa), mają 230 miejsc siedzących, a razem ze stojącymi - 400.
- Pociągi będą obsługiwały trasę Racibórz - Kędzierzyn-Koźle - Opole - Brzeg - Wrocław, która jest najbardziej oblegana przez pasażerów i w godzinach szczytu w krótszych składach jest tłoczno - mówi Sylwester Brząkała.
To nie koniec zakupów. W nowosądeckim Newagu cały czas budowane są dwa kolejne składy typu Impuls dla województwa opolskiego.
Pociągi mają przyjechać jeszcze w tym roku, a to oznacza, że opolskie Przewozy Regionalne będą miały do dyspozycji siedem tych nowoczesnych składów. One również jeździć będą na trasie Racibórz - Kędzierzyn-Koźle - Opole - Brzeg - Wrocław.