Dziś Cyber Monday, czyli zakupowego szaleństwa ciąg dalszy. Polacy liczą na konkretne promocje

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Na zakup elektroniki podczas Black Friday i Cyber Monday zdecydowanych jest ponad 40 proc. Polaków.
Na zakup elektroniki podczas Black Friday i Cyber Monday zdecydowanych jest ponad 40 proc. Polaków. Karolina Misztal/Polska Press/zdjęcie ilustracyjne
Black Week trwa w najlepsze. Po serii promocji i zniżek na Black Friday, dziś swoje święto mają miłośnicy elektroniki. Wielu z nas deklaruje jednak, że wyda pieniądze na sprzęt, jeśli obniżki będą faktycznie atrakcyjne. Adam Ciesielczyk, prezes platformy zakupowej ERLI.pl, podkreśla w rozmowie ze Strefą Biznesu, że do kwestii promocji z większym dystansem niż w latach ubiegłych pochodzą również sprzedawcy, choć obniżki to dla nich nadal atrakcyjna forma wyróżnienia się na rynku.

Spis treści

Cyber Monday to czas rabatów na wszelkiego rodzaju sprzęty RTV i AGD. W amerykańskiej wersji tego wydarzenia, w serii promocji udział biorą główne niewielkie sklepy internetowe, które podczas Black Week nie miały szansy konkurować z sieciami handlowymi. W Polsce okazji szukać możemy zarówno w sklepach online, jak i stacjonarnych.

Adam Ciesielczyk, prezes platformy zakupowej ERLI.pl, podkreśla w rozmowie ze Strefą Biznesu, że w listopadzie oprócz produktów sezonowych, związanych ze świętami Bożego Narodzenia, prym w sprzedaży wiedzie właśnie elektronika.

- Od kilku lat popularny Black Friday tak naprawdę przemienił się w Black Week i faktycznie wielu sprzedawców przygotowało naprawdę korzystne propozycje. Aby w tym specyficznym okresie skorzystać z prawdziwych „perełek cenowych”. Warto wcześniej przygotować się do zakupów i korzystać z narzędzi, które pozwalają wyselekcjonować na danych serwisach najkorzystniejsze oferty – tłumaczy ekspert.

Inflacja uderzyła nas po kieszeni. Do obniżek podchodzimy z rezerwą

Ciesielczyk wskazuje, że obecnie widać pierwsze symptomy zmian w zachowaniach zakupowych konsumentów, na które niewątpliwie miała wpływ aktualna sytuacja gospodarcza. - Jasno z nich wynika, że klienci, zaczynają planować swoje zakupy. Już teraz widzimy na przykład, że konsumenci zaczęli wcześniej przygotowywać się do świąt. Widać to szczególnie po zakupach zabawek, choinek i pozostałych ozdób świątecznych, które zazwyczaj nie nakładało się z „blackweekendowymi” wyprzedażami – mówi.

Dodaje, że z kolei firmy poszukują różnych sposobów na wyróżnienie się spośród konkurencji. - Jednym z nich są właśnie obniżki cen, w okresach pobudzenia zakupowego. Coraz częściej powtarzane przez wielu ekspertów ostrzeżenia o nadchodzącym kryzysie powodują, że faktycznie realna obniżka cen przyczynia się do zainteresowania danym produktem – przekonuje.

Ekspert podkreśla jednak, że nie jest to jedyny sposób na zwiększenie przychodów. - Po naszym programie Erli Campaings widzimy również, że firmy szukają rozwiązań, które pozwolą obniżyć ich funkcjonowania poprzez wszelkiego rodzaju programy partnerskie. Widzimy też, że sprzedawcy potrzebują więcej czasu na rozpoczęcie akcji rabatowej, co może oznaczać, iż do każdej takiej inicjatywy podchodzą z ostrożnością – tłumaczy prezes ERLI.pl.

Elektronikę kupimy chętnie - stacjonarnie i w Internecie

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Digital Care Group wynika, że na zakup elektroniki podczas Black Friday i Cyber Monday zdecydowanych jest ponad 40 proc. Polaków. 35 proc. naszych rodaków waha się w tej kwestii, a co czwarty nie planuje ich w tym czasie. 44 proc. ankietowanych zadeklarowało wybór sklepów stacjonarnych, a z kolei 38 proc. online.

Większość z nas nie zamierza wydać fortuny na sprzęt

Według przeprowadzonej ankiety co drugi Polak, szykując się na zakup elektroniki na czas Cyber Monday, planuje kwotę powyżej 500 zł. 24 proc. ankietowanych zadeklarowało wydatki na poziomie od pół do tysiąca złotych, 20 proc. mniej niż 500 zł, a 12 proc. w przedziale od 2 tys. do 5 tys. złotych. Jedna czwarta ankietowanych nie zdecydowała w dniu badania, ile jest w stanie przeznaczyć na kupno sprzętu elektronicznego.

Smartfony zawsze w cenie. Chce kupić go co czwarty Polak

26 proc. Polaków ma zamiar w ostatnich dniach listopada kupić telefon. Przy zakupie smartfonu lub tabletu ponad 70 proc. wyraziło chęć kupna szkła lub folii ochronnej, a 42 proc. wolę dokupienia dodatkowych usług serwisowych i przedłużonych gwarancji.

- Tak samo często jak smartfony kupujemy urządzenia peryferyjne, np. monitory, myszki, słuchawki, głośniki czy drukarki. Kolejne pozycje zajmują laptopy (15 proc.), telewizory (13 proc.), sprzęt audio (11 proc.) czy smartwatche i smartbandy (10 proc.) – oceniła ekspertka Digital Care Anna Kozłowska-Pietraszko, cytowana w informacji firmy.

Nie kupimy towaru, jeśli promocja nie będzie konkretna

Z badania wynika, że spośród ankietowanych, którzy zwracali uwagę na koszty planowanych zakupów, 64 proc. ankietowanych miało zamiar sfinalizować transakcję jedynie pod warunkiem wyjątkowej promocji, a 36 proc. odpowiedziało, że kupi zdecydowanie mniej.

30 proc. badanych było skłonnych do rezygnacji z zakupu książki, 26 proc. z kosmetyków, 25 proc. z odzieży, a co piąty z elektroniki. Według sondażu co trzeci Polak ma nadzieję na rabaty wynoszące 50 proc., 20 proc. ankietowanych oczekuje promocji powyżej połowy ceny bazowej, a 7 proc. liczy na ceny niższe maksymalnie o 10 proc.

Badanie zrealizowano na zlecenie Digital Care Group za pośrednictwem platformy Omnisurv należącej do firmy badawczej IQS. Badanie zostało przeprowadzone na polskiej grupie badawczej 500 osób w wieku 18-60 lat w okresie 2-4.11.2022 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dziś Cyber Monday, czyli zakupowego szaleństwa ciąg dalszy. Polacy liczą na konkretne promocje - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska