Edukacja dla bezpieczeństwa od 1.09.22 wygląda inaczej. Do programu wchodzą elementy przysposobienia obronnego. Co się zmieniło?

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Strzelnica pod Warszawą // Czego dzieci będą się uczyć na edukacji dla bezpieczeństwa? Wracają elementy przysposobienia obronnego.
Strzelnica pod Warszawą // Czego dzieci będą się uczyć na edukacji dla bezpieczeństwa? Wracają elementy przysposobienia obronnego. Szymon Starnawski /Polska Press
Od roku szkolnego 2022/2023 do szkół mają powrócić elementy przysposobienia obronnego. Nie będzie to jednak osobny przedmiot. Nauka strzelania czy szkolenie z pierwszej pomocy odbywać się mają w ramach przedmiotu o nazwie edukacja dla bezpieczeństwa, który jest realizowany zarówno w szkołach podstawowych, jak i ponadpodstawowych. Jakie zmiany czekają uczniów? Czego będą się uczyć? Przedstawiamy najważniejsze reformy w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa.

Przysposobienie obronne wraca. Nauka strzelania i reagowanie w sytuacjach zagrożenia

W związku z agresją Rosji na Ukrainę Ministerstwo Edukacji i Nauki postanowiło przywrócić elementy przysposobienia obronnego do szkół. Przypomnijmy, że przedmiot ten został zastąpiony przez edukację dla bezpieczeństwa w 2012 roku. Teraz – wciąż w ramach tzw. EDB – uczniowie mają zdobywać wiedzę, dotyczącą tego, jak zachowywać się w sytuacjach zagrożenia. Będą także uczyć się strzelania.

Nowe treści, które mają znaleźć się w programie nauczania to m.in.:

  • Reagowanie w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi;
  • Zasady pierwszej pomocy;
  • Bezpieczeństwo w stanie nadzwyczajnych wydarzeń;
  • Edukacja obronna, która obejmowałaby wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa, terenoznawstwa oraz nauka strzelania w teorii (szkoła podstawowa) oraz reagowania w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi cyberbezpieczeństwa oraz szkolenia strzeleckiego w praktyce (szkoła ponadpodstawowa).

Ile ma być godzin przysposobienia obronnego?

Na razie nie pojawiły się żadne informacje na temat tego, by liczba zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa, w ramach której będzie się uczyć elementów przysposobienia obronnego, miałaby się zmienić. Przypomnijmy, że jest to przedmiot, na który uczęszczają uczniowie ósmej klasy szkoły podstawowej oraz pierwszej klasie szkoły ponadpodstawowej (liceum, technikum, szkoła branżowa) w wymiarze jednej godziny tygodniowo (po jednej godzinie zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej).

Elementy przysposobienia obronnego w szkole podstawowej

Wiele osób zwracało uwagę na to, że nauka strzelania w wieku 13-14 lat to zbyt wcześnie. Resort edukacji przekonuje jednak, że w przypadku szkół podstawowych uczniowie będą poznawać jedynie teorię dotyczącą posługiwania się bronią. W projekcie ustawy znalazły się zapisy, dotyczące tego, że uczeń będzie poznawał następujące zagadnienia:

  • Działania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń;
  • Podstawy pierwszej pomocy;
  • Kształtowanie postaw obronnych (terenoznawstwo, cyberbezpieczeństwo w wymiarze wojskowym, przygotowanie do szkolenia strzeleckiego).
Dodaj firmę
Logo firmy Ministerstwo Edukacji i Nauki
Warszawa, ul. Wspólna 1/3
Autopromocja

Jak wynika z dokumentu, ósmoklasista pozna podstawowe części składowe broni strzeleckiej oraz zasady bezpiecznego i efektywnego posługiwania się nią. Dowie się, jak prawidłowo zgrywać przyrządy celownicze, regulować oddech w czasie składania się do strzału oraz ściągać język spustowy.

Przysposobienie obronne w liceum, technikum i szkołach branżowych

W szkołach ponadpodstawowych uczniowie mają już mieć bezpośredni kontakt z bronią. Jak wynika z projektu ustawy najważniejsze zagadnienia, które mają być poruszane na zreformowanym przedmiocie edukacja dla bezpieczeństwa to:

  • Bezpieczeństwo państwa;
  • Podstawy pierwszej pomocy;
  • Edukacja obronna (reagowanie w sytuacjach zagrożenia działaniami wojennymi, cyberbezpieczeństwo w wymiarze wojskowym, szkolenia strzeleckie).

W ramach szkoleń strzeleckich uczniowie mieliby nie tylko znać zasady składania i rozkładania broni, ale także potrafić strzelać z wykorzystaniem broni kulowej, pneumatycznej, repliki broni strzeleckiej (ASG) oraz strzelnic wirtualnych albo laserowych.

Od kiedy wejdzie w życie przysposobienie obronne?

Elementy przysposobienia obronnego miałyby wejść do szkół od 1 września 2022 roku. Pojawiają się jednak głosy mówiące o tym, że trudno będzie wcielić w życie proponowane przez MEiN zmiany, zwłaszcza gdy chodzi o zdobywanie praktycznych umiejętności (np. zajęcia na strzelnicach). W związku z tym dla placówek, które w przyszłym roku szkolnym nie mają dostępu do strzelnic, możliwa będzie realizacja punktu, jakim są zajęcia praktyczne ze strzelania, w kolejnym roku szkolnym (2023/2024).

Minister edukacji podpisał w tej sprawie rozporządzenie. Zgodnie z nim zajęcia ze strzelectwa będą realizowane od roku 2022/2023 lub 2023/2024 w zależności od warunków panujących w szkołach.

Na stronie rządowej można przeczytać:

W przypadku szkół, które na terenie danego powiatu:

  • mają dostęp do broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych – wymóg ten jest realizowany od roku szkolnego 2022/2023;
  • nie mają dostępu do broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych – wymóg ten jest realizowany w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 w miarę istniejących możliwości.
od 12 latprzemoc
Wideo

Akcja cyberpolicji z Gdańska: podejrzani oszukali 300 osób

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska