Egzamin ósmoklasisty 2021 - wyniki. Jak poradzili sobie uczniowie z Opolszczyzny? Ile punktów zdobyli z języka polskiego, matematyki?

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Egzamin ósmoklasisty 2021 - wyniki. Jak poradzili sobie uczniowie z Opolszczyzny? Ile punktów zdobyli z języka polskiego, matematyki? Waldemar Wylegalski
Do egzaminu ósmoklasisty 2021 w woj. opolskim podeszło ponad 8 tysięcy uczniów. Najniższe średnie wyniki zanotowano w przypadku egzaminu z matematyki, najwyższe w przypadku testu z języka angielskiego.

Egzamin ósmoklasisty odbył się w dniach 25-27 maja 2021 r. W całym kraju podchodziło do niego ponad 357 tys. uczniów. W woj. opolskim było ich 8 168.

W przypadku testów z języka polskiego i matematyki uczniowie mieli do rozwiązania po 19 zadań. W przypadku języka polskiego do zdobycia było maksymalnie 45 punktów, z matematyki 25 punktów. Arkusze egzaminacyjne z języków angielskiego i niemieckiego miały po 46 zadań, z których można było uzyskać maksymalnie 55 punktów.

Egzamin ósmoklasisty 2021. Uczniowie z Opolszczyzny poniżej średniej z języka polskiego i matematyki

W przypadku egzaminu z języka polskiego, uczniowie z Opolszczyzny uzyskali średnio 58 proc. punktów możliwych do zdobycia. To wynik poniżej średniej krajowej, która wyniosła 60 proc.

Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku przeciętnych wyników z matematyki. Opolscy uczniowie zdobyli przeciętnie 45 proc., w kraju było to 47 proc.

Jeśli chodzi o język angielski, to średnie wyniki opolskich uczniów są zbieżne z tymi dla całego kraju - to 66 proc. punktów.

Ósmoklasiści z woj. opolskiego wypadli natomiast znacznie powyżej średniej krajowej, jeśli chodzi o wyniki z egzaminu z języka niemieckiego. Przeciętny wynik w kraju to 49 proc. punktów, zaś w woj. opolskim to 60 proc. punktów.

Egzamin ósmoklasisty 2021. Uczniowie z Opola wypadli najlepiej

Nieco inaczej wygląda sytuacji, jeśli popatrzy się na wyniki egzaminu ósmoklasisty 2021 przez pryzmat lokalizacji szkoły. Szczegółowych statystyk dla poszczególnych części województwa jeszcze nie ma, jednakże w woj. opolskim tylko jedno miasto - Opole - ma ponad 100 tys. mieszkańców. Wiadomo więc, jak ósmoklasiści ze szkół ze stolicy regionu wypadli na tle młodzieży z miast mających od 20 do 100 tys. mieszkańców, miast do 20 tys. mieszkańców oraz wsi. W przypadku każdego z przedmiotów ich średnie wyniki są o kilka-kilkanaście punktów procentowych wyższe.

Wyniki z poszczególnych przedmiotów są następujące:

Język polski
Wieś - 57 proc.
Miasto do 20 tys. - 57 proc.
Miasto od 20 tys. do 100 tys. - 59 proc.
Miasto powyżej 100 tys. - 63 proc.

Matematyka
Wieś - 42 proc.
Miasto do 20 tys. - 44 proc.
Miasto od 20 tys. do 100 tys. - 45 proc.
Miasto powyżej 100 tys. - 56 proc.

Język angielski
Wieś - 61 proc.
Miasto do 20 tys. - 64 proc.
Miasto od 20 tys. do 100 tys. - 68 proc.
Miasto powyżej 100 tys. - 75 proc.

Język niemiecki
Wieś - 60 proc.
Miasto do 20 tys. - 60 proc.
Miasto od 20 tys. do 100 tys. - 48 proc.
Miasto powyżej 100 tys. - 66 proc.

Egzamin ósmoklasisty 2021. Z czym uczniowie poradzili sobie najlepiej, z czym najgorzej?

"Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. (...) Trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie z zakresu kształcenia literackiego sprawdzające umiejętność rozpoznania rodzaju literackiego, jakim jest epika, i określenia jej charakterystycznych cech" - czytamy w komunikacie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu.

"Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością dobierania modelu matematycznego do sytuacji praktycznej – analizowania prostego doświadczenia losowego oraz obliczania prawdopodobieństwa zdarzenia losowego określonego w tym doświadczeniu. (...) Z matematyki trudne okazało się zadanie otwarte, którego rozwiązanie wymagało stworzenia strategii rozwiązania problemu geometrycznego" - wskazała OKE w opracowaniu wyników.

W komunikacie wskazano, że w przypadku egzaminu z języka angielskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniem zamkniętym sprawdzającym znajomość funkcji językowych, a najsłabiej z zadaniem otwartym sprawdzających znajomość środków językowych. Z kolei na teście z języka niemieckiego najłatwiejsze okazały się zadania zamknięte sprawdzające znajomość funkcji językowych oraz umiejętność znajdowania określonych informacji w tekście pisanym, a najtrudniejsze w zadaniu otwartym sprawdzającym znajomość funkcji językowych. Dodatkowo i w języku angielskim, i w niemieckim trudne było także zadanie otwarte sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie