Ekspozycja z Praszki najciekawszym stoiskiem na targach w Zabrzu

Klaudia Bochenek kbochenek@nto.pl - 77 44 80 041
- Ponad 100-letnie junkersy to tylko niektóre z naszych eksponatów - reklamuje muzeum jego kustosz Adam Król. (fot. Klaudia Bochenek)
Lokówki, suszarki, i lodówka na gaz zrobiły taką furorę na targach techniki w Zabrzu.

Okazaliśmy się lepsi nawet od muzeum papiernictwa, chleba, węgla, pożarnictwa i całej masy innych stoisk z technicznymi eksponatami - cieszy się Adam Król, kustosz Muzeum Gazownictwa w Paczkowie, które pod koniec listopada obchodzić będzie swoje 107. urodziny, a które niedawno wzięło udział w I Międzynarodowych Targach Turystyki Dziedzictwa Przemysłowego i Turystyki Podziemnej w Zabrzu.

Zobacz: Prudnik> Skończyły się targi Inter Region "Dom i Ogród"

Pojechali i od razu odnieśli sukces: - Nie mogliśmy się opędzić od zwiedzających - śmieje się Król. - Wszyscy koniecznie chcieli wiedzieć, gdzie ten Paczków i skąd mamy tyle eksponatów.

A kolekcja faktycznie jest imponująca. Samych gazomierzy muzeum ma przeszło 600, całe mnóstwo gazowych lamp i kinkietów, kuchenek, żelazka, lokówki, suszarki, silniki gazowe, junkersy, a nawet lodówkę i pralkę na gaz. Znaczna cześć eksponatów, których w zbiorach jest przeszło 3 tysiące, jest nadal sprawna technicznie.

- Na targach mieliśmy ze sobą skromne wyposażenie, ale za to ciekawe. Zabraliśmy nawet piec, który ponad sto lat temu ogrzewał gazem paczkowski kościół - tłumaczy kustosz paczkowskiego muzeum. - Ciepło wprawdzie marne dawał, gazu sporo ciągnął i był mało ekologiczny, ale za to jak wygląda!

- Byłem w podobnym muzeum w Pradze, ale tamte eksponaty są podmalowane i wyglądają, jakby były wyprodukowane wczoraj - mówi kustosz. - A przecież wtedy tracą cały swój urok...

Zobacz: Przyjdź na targi turystyczne do Opola

O tym, że paczkowska kolekcja jest imponująca nawet na skalę europejską, przekonany jest również Kazimierz Staszków, miłośnik historii księstwa nyskiego. - Byłem w kilku muzeach techniki za granicą i Paczków wcale nie ma się czego wstydzić - mówi. - A przy tym warto dodać, że cała aranżację wnętrza stworzył ten sam człowiek, który aranżował wystrój Muzeum Powstania Warszawskiego.

Staszków odżałować tylko nie może, że gazowa perełka jest tak mało znana i promowana. Król również przyznaje, że zdarza się, że sami mieszkańcy powiatu i okolic nie maja pojęcia, że przy ul. Pocztowej w Paczkowie można zobaczyć taki kawał gazowej historii...

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.