Emeryt na dwóch kółkach

Bartosz Biesaga
74 lata to wiek, w którym wielu uważa, że wszystko co najlepsze jest już za nimi. Ale nie Tadeusz Książczyk z Gułowa w województwie dolnośląskim.

Jednoślady zafascynowały pana Tadeusza już przed wojną, kiedy jako młody chłopak podziwiał motocykle z rzadka jeżdżące szosą Bełchatów - Zelów w jego rodzinnych stronach. Do dzisiaj miał kilkadziesiąt maszyn i mimo iż jest krawcem z zawodu, potrafi też naprawiać motocykle i samochody.

- Dlaczego właśnie motocykl? Bo to kontakt z przyrodą, przygoda i trochę szaleństwa - mówi leciwy motocyklista. - Gdziekolwiek bym się nie ruszył - na imprezę, czy do rodziny, zawsze jadę motocyklem. Dzięki temu poznaję dużo nowych ludzi i miejsc. W Polsce są przepiękne tereny i krajobrazy, gdzie nie wjedzie się samochodem.
Pierwszą maszyną, którą kupił od swego majstra za siedem metrów pszenicy był sachs 250. Potem była cała seria motocykli niemieckich, polskich i radzieckich, a nawet włoskie skutery.
Oprócz satysfakcji z podróżowania, zwiedzania i poznawania nowych ludzi pan Tadeusz na każdym zlocie zdobywa honory i nagrody przyznawane najstarszemu uczestnikowi zlotu. Wszędzie wchodzi (wjeżdża) za darmo i wzbudza zawsze podziw i uznanie.

- Gdy na zlocie jest striptiz, wszyscy pozwalają mi przejść do przodu pod samą scenę, żebym lepiej widział, co się dzieje - opowiada easy-rider na emeryturze. - Kiedy zaś tańczymy, podpatruję młodszych kolegów, jak się ruszają i potem sam wykonuję podobne pląsy. Jestem kawalerem, życia niewiele mi zostało, więc korzystam i nadganiam minione lata.
Od pięciu lat pan Tadeusz jeździ hondą goldwing, która pośród jednośladów należy do motocyklowej arystokracji. Jest to olbrzymia, ważąca 573 kg maszyna z sześciocylindrowym silnikiem "Bokser" o pojemności 1,5 litra i mocy 100 KM. Motocykl posiada radiomagnetofon, intercom, podgrzewane manetki kierownicy i siedzenie oraz nadmuchy ciepłego powietrza, a także kompresor do opon, tempomat, komputer, wsteczny bieg i automatyczną regulację twardości tłumienia zawieszenia. W tej chwili maszyna ma 12 lat i jest w znakomitej kondycji, bo właściciel dba o nią z wielką pieczołowitością. W garażu półki zajmują najlepszej jakości środki kosmetyczne, smary i żele.

- Mój sezon motocyklowy trwa bardzo długo - mówi pan Tadeusz. - Dzięki ogrzewaniu w motocyklu mogę jeździć nawet przy minus 15 st.C.
Pierwsze dni po zakupie hondy były dla pana Tadeusza mozolną nauką obsługi maszyny, gdyż w jej przypadku nawet postawienie motocykla na centralną "podpórkę" wymaga siły i znakomitej koordynacji ruchów.
- Tak ciężki motocykl jest dobrze wyważony, ale po przekroczeniu pewnego kąta pochylenia przewraca się i nikt nie jest w stanie go utrzymać - tłumaczy właściciel. - Najdłużej uczyłem się obsługi systemów elektronicznych. Nawet podczas szycia ukradkiem studiowałem instrukcję obsługi. Jeśli chodzi o technikę jazdy, to praktycznie nic trudnego - im szybciej, tym stabilniej i łatwiej. Lubię ten motocykl, bo kiedy mam kawałek prostej lubię poszaleć i popędzić nawet 190 km/h. Marzy mi się jednak nowszy model z większym silnikiem i jeszcze lepszym wyposażeniem. Do kiedy będę jeździł? Tak jak ten motocykl - do stu na liczniku i od nowa jak najdłużej...

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3