Emerytury dla uprzywilejowanych grup w państwie

Redakcja
Program wprowadzający reformę emerytalną zakładał likwidację przywilejów branżowych, jako generalną zasadę systemu emerytalnego.

Chodziło o to, aby o statusie finansowym przyszłego emeryta decydowała wysokość płacy, jako podstawa obliczenia składki emerytalnej.

Wskazywano przy tym na role organizacji związkowych w procesie negocjowania nowych, „niebranżowych” warunków płacy.

Z nowych uregulowań wyłączono ubezpieczonych po 50 roku życia. Osobom, które w momencie wprowadzenia zmian znajdowały się w przedziale pomiędzy 30 a 50 rokiem życia, pracujących w tzw. warunkach szczególnych, stworzono możliwość przejścia na wcześniejsza emeryturę.

Podstawą do jej uzyskania miało być nabycie praw emerytalnych przed 1 stycznia 2006 r. Data ta była przesuwana i ostatecznie została określona na 31 grudnia 2008 roku, co było związane z uchwaleniem ustawy o emeryturach pomostowych.

Grupami zawodowymi, które zostały wyłączone z powszechnego systemu emerytalnego, były tzw. służby mundurowe oraz – wprowadzeni w końcowej fazie prac legislacyjnych – prokuratorzy i sędziowie.

Jednakże założono, iż nowo wstępujący po 1 stycznia 1999 roku do służby funkcjonariusze służb, zostaną objęci uregulowaniami nowego systemu. Ich emerytury miały być waloryzowane na zasadach ogólnych, składka zaś opłacana przez państwo. Specjalne uprawnienia emerytalne wedle zasad starego systemu przysługiwać miały funkcjonariuszom powyżej 30 roku życia.

Założenia przyjęte w stosunku do funkcjonariuszy służb okazały się nietrwałe. W lipcu 2003 roku dokonano nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która zaczęła obowiązywać od 1 października tego roku.

Zniosła ona zasadę, iż funkcjonariuszom wstępującym do służby po 1 stycznia 1999 roku przysługują świadczenia z systemu powszechnego. Zostali ono objęci systemem tzw. emerytur mundurowych, bez względu na datę wstąpienia do służby.

Umożliwia on przejście na emeryturę (na wniosek zainteresowanej osoby, nie zaś z urzędu jak uprzednio), bez względu na wiek, po 15 latach zawodowej służby.

W zależności od warunków pełnienia służby – jeśli są one szczególnie zagrażające życiu i zdrowiu – emerytura może być podwyższona, maksymalnie do 2 proc. podstawy wymiaru za każdy rok służby.

Uwzględniono także tzw. czynnik frontowy, który posiada znaczenie z punktu widzenia aktywności Polski w zagranicznych misjach wojskowych i policyjnych.

Świadczenie emerytalne może być podwyższone o 0,5 proc. podstawy wymiaru za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby (front, strefa działań wojennych).

Istotnym rozwiązaniem dla funkcjonariuszy wojska i policji jest ustalenie podstawy wymiaru emerytury na poziomie uposażenia pobieranego w ostatnim dniu pełnienia służby.

Istotnym nurtem rozważań stanowi zagadnienie, czy istnienie odrębnych rozwiązań, które różnicują poziom świadczeń emerytalnych w zależności od wykonywanego zawodu nie koliduje z konstytucyjnymi zasadami sprawiedliwości społecznej i równości.

Punktem wyjścia do takiej analizy powinna być próba określenia warunków brzegowych systemu emerytalnego, który nie był obarczony ułomnością zaistnienia wymienionych kolizji.

Można założyć, że cechą takiego systemu powinna być jednolitość, czyli funkcjonowanie wszystkich osób uzyskujących wynagrodzenie lub dochody z pracy (działalności gospodarczej) w jednym systemie emerytalnym.

Taki system dawałby możliwość zmianę charakteru wykonywanej pracy, zawodu podczas okresu aktywnego zawodowo, okresu funkcjonowania na rynku pracy. Jednolitość systemu emerytalnego eliminowałaby sytuację istnienia systemów odrębnych, które funkcjonują obecnie.

Należałoby przy tym wprowadzić zasadę, iż zawody o szczególnym znaczeniu dla państwa (służby mundurowe oraz prokuratorzy i sędziowie), są szczególnie godziwie wynagradzane.

Ponadto należałoby doprowadzić do sytuacji, w której od pobieranego wynagrodzenia odprowadzana byłaby składka na ubezpieczenie społeczne. Obecnie tak nie jest, a składki finansowane są przez ogół podatników.

Tworzy to istotny problem natury ekonomicznej, ponieważ budżet państwa wypłaca świadczenia emerytalne, które nie są finansowo asekurowane zebrane składką.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska