Ernest Jelito:"Barbórkę uczcimy, jak tradycja górnicza każe"

Edyta Hanszke
Ernest Jelito, prezes i dyrektor generalny Grupy Górażdże.
Ernest Jelito, prezes i dyrektor generalny Grupy Górażdże. archiwum
Rozmowa z Ernestem Jelito, prezesem i dyrektorem generalnym Grupy Górażdże.

Dziś święto patronki górników - dobra okazja do przypomnienia, jak ważny jest przemysł cementowy dla regionu...
Barbórka to element tradycji regionalnej i tak ją będziemy obchodzić. Wczoraj była karczma, dziś uroczysty koncert w Filharmonii Opolskiej. Mamy 16 kopalń i 345 białych górników. Jest więc komu świętować. Opolski przemysł wapienniczo-cementowy to pierwsza liga na skalę światową. Daje on różnorodne profity dla regionu, m.in. szanse na rozwój zawodowy młodym opolanom, nie tylko na miejscu, ale i w świecie. Ale też tak jak każdy biznes - stoi przed wyzwaniami.

Jaki jest ten mijający rok dla firmy i branży w Polsce?
Wszyscy oczekiwali wzrostu zużycia cementu w Polsce, a okazuje się, że jeśli wyniesie on 1 proc., to będzie bardzo dobrze. W ciągu 10 ostatnich lat zużycie cementu w kraju jest na podobnym poziomie ok. 15 mln ton, poza rokiem 2011, kiedy zanotowaliśmy wzrost przed Euro 2012. A przecież przedsiębiorstwa z naszej branży w ostatnich latach zainwestowały miliardy euro, czego efektem jest najnowocześniejszy przemysł cementowy na świecie. I ten słaby wzrost jest największym rozczarowaniem dla branży, bo w jego konsekwencji od kilku lat mocno spada rentowność naszego biznesu. Górażdże będą miały najsłabszy rok pod względem ekonomicznym w ostatnich 10 latach. A przecież chcemy się dalej rozwijać.

Jaki jest zatem wasz przepis na rozwój?
Przemysł zrobił już wiele, by zachęcić decydentów do budowy dróg w technologii betonowej i w tym upatrujemy wzrost zapotrzebowania na cement, podobnie jak w rozwoju budownictwa mieszkaniowego i komercyjnego. Mamy też plany wprowadzenia zmian w samej organizacji. Moim pierwszym działaniem jest opracowanie nowej strategii rynkowej. Chcę wykorzystać doświadczenie dyrektora technicznego koncernu i wprowadzić więcej innowacyjnych produktów (nie tylko cement, ale i produkty na bazie cementu) oraz zmienić podejście do klienta - zaproponować nowe rozwiązania techniczne i technologiczne, by pomóc mu w rozwoju jego biznesu.

2015 rok i dla Górażdży, i Heidelberga to rok przejęć...
Heidelberg Cement kupił w lipcu Italcementi Group, czwarty co do wielkości koncern. Umocnił tą transakcją swoją pozycję i dał możliwość poprawienia wyników finansowych dzięki wejściu na nowe rynki (ItalCementi działa w 24 krajach). Na poziomie Polski Górażdże przejęły spółki firmy Duda Beton i Duda Kruszywa (węzły betoniarskie i kopalnie kruszyw). W sumie wydamy ok. 150 mln zł na inwestycje, co jest znaczącą kwotą. To pozwoli na dalszy rozwój spółek należących do grupy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska