Fatalne prognozy

Taw
Sprzedaż nowych aut osobowych w Polsce spadła w ciągu pierwszych czterech miesięcy o 33,81 procent w porównaniu do analogicznego okresu 2000 roku.

Do kwietnia 2001 roku sprzedano w Polsce 123.857 nowych samochodów osobowych wobec 187.135 w 2000 roku. W kwietniu tego roku sprzedano o 35,95 procent mniej nowych samochodów osobowych (30.850) niż w kwietniu 2000 roku (48.166). Zdecydowanie spadła też sprzedaż aut produkowanych w Polsce - aż o 46 procent, a w kwietniu nawet o 53 procent. Sprzedaż aut importowanych zanotowała mniejszy spadek - tylko 12,25 procent od stycznia do kwietnia i o 9 procent w samym kwietniu. - Dlatego też tegoroczne prognozy mówiące o sprzedaży 350 tysięcy sztuk mogą się nie sprawdzić. Zakładając utrzymanie aktualnego trendu, można by się spodziewać ostatecznego wyniku na poziomie 315 tys. sztuk - komentuje Wojciech Drzewiecki z Samar.

Wprowadzone w marcu ograniczenia importu samochodów powypadkowych nie znalazły odzwierciedlenia we wzroście sprzedaży nowych samochodów, m.in. ze względu na to, że w pierwszym kwartale 2001 roku sprowadzono do Polski około 80.000 aut używanych. Negatywnie oddziałują na rynek takie czynniki jak wysoki poziom stóp procentowych, wpływające na wysokie koszty związane z obsługą kredytu, rosnące koszty utrzymania samochodów (w tym koszty paliwa i ubezpieczenia). W ciągu ostatnich sześciu miesięcy obserwuje się również likwidację miejsc pracy w autoryzowanych sieciach sprzedaży importowanych samochodów.
Pod względem sprzedaży aut na pierwszym miejscu listy producentów po czterech miesiącach nadal znajduje się Fiat. Udział Fiata w rynku spadł do 26,63 procent (32.997 sprzedanych aut) z 30,48 procent w 2000 roku (57.045). Na koniec kwietnia firma odnotowała spadek sprzedaży - aż o 42 procent. Drugie miejsce wciąż zajmuje Daewoo z prawie 49-procentowym spadkiem sprzedaży. Firma sprzedała 20.181 aut wobec 39.570 w 2000 roku i ma 16-procentowy udział w rynku, w stosunku do 21,15 proc. w 2000 roku. Wzrost zanotowała natomiast Skoda (14.755 sprzedanych aut wobec 12.806 do końca kwietnia 2000 roku), której udział w rynku wyniósł 11,91 procent wobec 6,84 procent w 2000 roku.

W rankingu najlepiej sprzedających się modeli pierwsze miejsce nadal zajmuje fiat seicento (17 tys.), na drugim miejscu znalazła się skoda fabia (8672), a na trzecim daewoo matiz (8304). Kolejne miejsca zajęły daewoo lanos, fiat uno, fiat punto, peugeot 206, skoda felicia, volkswagen polo oraz skoda octavia. Spośród modeli, których sprzedaż najbardziej spadła, na czele znalazły się: daewoo matiz (8256 sztuk mniej), fiat seicento (8046), daewoo tico (7247), fiat 126 (6788) oraz skoda felicia (6723).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska