Fiat stilo - samochód dla singli

fot. Daniel Polak
- To przyzwoite auto, które może się podobać - mówi Miłosz Pawełczyk z Kędzierzyna-Koźla.
- To przyzwoite auto, które może się podobać - mówi Miłosz Pawełczyk z Kędzierzyna-Koźla. fot. Daniel Polak
Trzydrzwiowe stilo ma sportowy wygląd, niezłe silniki i wyposażenie. Auto kusi też ceną.

Ceny

Ceny

2002 r., przebieg 121 000 km, silnik 2,4 l, max. opcja, serwisowany, bezwypadkowy. Cena: 22 000 zł.
2003 r., przebieg 57 500 km, silnik 1,2 l, serwisowany, kupiony w polskim salonie, bezwypadkowy. Cena 20 500 zł.
2002 r., przebieg 115 000 km, silnik 1,8 l, ABS, el. szyby, el. lusterka, klimatyzacja, alufelgi, centralny zamek, poduszka powietrzna, welurowa tapicerka. Cena 21 500 zł.
2003 r., przebieg 42 000 km, silnik 2,4 l, ABS, el. szyby, el. lusterka, klimatyzacja, alufelgi, system nawigacji, ASR, centralny zamek, autoalarm, pojazd uszkodzony. Cena 22 500 zł.

Fiat stilo do polskich salonów wjechał na przełomie 2001 i 2002 roku. Modele trzy- i pięciodrzwiowy różnią się długością i wysokością. Stilo trzydrzwiowy ma 4,18 m długości i 1,46 m wysokości, natomiast pięciodrzwiowy odpowiednio 4,25 m i 1,51 m. Oba samochody mają 1,76 m szerokości i rozstaw osi równy 2,6 m. My dziś zajmiemy się tylko wersją trzydrzwiową.

- To przyzwoity samochód, który może się podobać, ma dobre osiągi i jest oszczędny - wyjaśnia Miłosz Pawełczyk z Kędzierzyna-Koźla, właściciel stilo z 2002 roku.

Samochód pana Miłosza wyposażony jest w silnik 1,9 JTD o mocy 140 KM. Według danych producenta pierwszą setkę osiąga po 9,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 200 kilometrów na godzinę. Auto ma też ograniczony apetyt na paliwo. W mieście spala 7,8 litra ropy na 100 km, poza nim 4,4, a w cyklu mieszanym 5,6 l/100 km.

- Auto jest też dobrze wyposażone - dodaje Miłosz Pawełczyk. - Ma ABS, ASR, ESP, sześć poduszek powietrznych, wspomaganie kierownicy i dodatkowe city, klimatyzację, odtwarzacz CD ze zmieniarką oraz welurową tapicerkę.

Stilo w wersji trzydrzwiowej to raczej samochód dla "singli" niż dla rodzin, choćby ze względu na symboliczny bagażnik, który ma pojemność zaledwie 305 litrów.

Teraz kilka słów o silnikach. Samochody te napędzane były pięcioma motorami benzynowymi i jednym dieslem 1,9 JTD o sześciu poziomach mocy. Najsłabszy benzyniak 1,2 miał 80 KM i czasami brakowało mu tchu. Po liftingu silnik ten zastąpiono tym o pojemności 1,4 i mocy 95 KM. Poprawiła się dynamika, ale i wzrosło zużycie paliwa.
Na uwagę zasługuje pięciocylindrowa jednostka o pojemności 2,4 litra, która ma aż 170 KM. Samochód w nią wyposażony rozpędza się do 213 km/h, a do setki - w 8,9 sekundy. Jednak może zaboleć jego spalanie, które średnio wynosi 10 litrów. My polecamy fiata z silnikami Diesla. Są nowoczesne, z dobrymi osiągami i minimalnym spalaniem. Na trasie zejść można nawet poniżej 4 litrów na 100 km.

W Polsce Fiat nie ma najlepszej opinii. Ale czy jest ona sprawiedliwa? Naszym zdaniem nie. Stilo nie jest nadmiernie awaryjnym modelem. Szwankuje głównie zawieszenie, w aucie z silnikiem 1,6 lubi psuć się jego elektroniczny osprzęt. Problemem są też zapalające się co jakiś czas kontrolki poduszki powietrznej, ABS-u czy silnika. Najczęściej nic jednak nie znaczą, a po podłączeniu do komputera i zresetowaniu pamięci wszystko wraca do normy.

A teraz o zaletach. Oprócz silników diesla są nimi: niska cena na rynku wtórnym, mała atrakcyjność dla złodziei, szeroko dostępny i nie drogi serwis czy odporność auta na korozję.

Osiągi

Silnik 1,2: moc 80 KM, 0-100 km/h 13,8 s, v-max. 170 km/h, spalanie 8,3/5,5/6,5
Silnik 1,4: moc 95 KM, 0-100 km/h 12,4 s, v-max. 178 km/h, spalanie 8,5/5,7/6,7
Silnik 1,6: moc 103 KM, 0-100 km/h 10,9 s, v-max. 183 km/h, spalanie 10,3/5,8/7,4
Silnik 1,8: moc 133 KM, 0-100 km/h 10,3 s, v-max. 200 km/h, spalanie 11,5/6,2/8,1
Silnik 2,4: moc 170 KM, 0-100 km/h 8,9 s, v-max. 213 km/h, spalanie 13,6/7,6/9,8
Silniki 1,9 JTD: moc: 80 KM, 0-100 km/h 13,3 s, v-max. 170 km/h, spalanie 7,1/4,6/5,4
Silnik 1,9 JTD: moc 100 KM, 0-100 km/h 12,0 s, v-max. 181 km/h, spalanie 7,4/4,3/5,4
Silnik 1,9 JTD: moc 115 KM, 0-100 km/h 10,7 s, v-max. 190 km/h, spalanie 7,4/4,3/5,4
Silnik 1,9 JTD: moc 120 KM, 0-100 km/h, 0-100 km/h 10,9, v-max. 193 km/h, spalanie 6,8/4,5/5,4
Silnik 1,9 JTD: moc 140 KM, 0-100 km/h 9,8 s, v-max. 200 km/h, spalanie 7,8/4,4/5,6
Silnik 1,9 JTD: moc 150 KM, 0-100 km/h 8,9 s, v-max. 207 km/h, spalanie 7,7/4,7/5,8

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska