Fiat talento – samochód o wielu talentach

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Fiat talento
Fiat talento Sławomir Draguła
Nowy dostawczak od Fiata to efekt współpracy włoskiego koncernu z Renault, Nissanem oraz Oplem, dotyczącej samochodów użytkowych.

Nic więc dziwnego, że wygląd fiata talento jest praktycznie identyczny jak jego starszych braci - renault traffic, opla vivaro oraz nissana NV 300. Zresztą samochód produkowany jest w tej samej fabryce co trzy pozostałe modele, czyli we francuskim Sandouville. Najnowszy model marki Fiat Professional różni się od swoich „krewnych” m.in. przednim pasem, który jest utrzymany w konwencji stylistycznej aktualnej linii Fiata.

Talento pozycjonowany jest między modelami Doblo, a Ducato i zastąpił na rynku model Scudo. Samochód dostępny jest w wersji dostawczej (furgon), osobowej (kombi) oraz jako platforma do zabudowy. Oferuje też dwa rozstawy osi, dwie długości i dwie wysokości dachu. Ładowność samochodu może wynosić ponad 1200 kg. W wersji dostawczej mieści na pace trzy europalety (poczynając od wersji z krótkim rozstawem osi i standardowym dachem). Transport długich przedmiotów mierzących do 4,15 metra (w wersji z długim rozstawem osi) umożliwia specjalna klapa w przegrodzie oddzielającej przestrzeń bagażową od osobowej. Znajduje się ona pod fotelem pasażera. Pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi do 8,6 metra sześciennego (szczegóły patrz dane techniczne).

Jeśli chodzi o wersję osobową, to oprócz kierowcy może podróżować nim siedem lub osiem osób, w zależności od tego czy przedni fotel pasażera jest pojedynczy czy podwójny. Jest też wersja bez trzeciego rzędu siedzeń i ona na pokład zabiera pięć lub sześć osób. Do napędu fiata talento służy silnik Diesla 1,6 o czterech poziomach mocy: 95 KM, 120 KM, 125 KM oraz 145 KM. Najmocniejsza jednostka wyposażona jest w podwójną turbinę (Twin Turbo).

My do testów otrzymaliśmy wersję osobową z ośmioma miejscami i najmocniejszym silnikiem. Trzeba przyznać, że w środku talento wykonane jest z przyzwoitych materiałów, a fotele są wygodne. W samochodzie, którym jeździliśmy cofanie ułatwiała nam kamerka widoku wstecznego, a to co dzieje się za pojazdem, wyświetlane było na monitorze zamontowanym we wstecznym lusterku. Pomocne były też przednie i tylne czujniki parkowania.

Jeśli chodzi o przednią konsolę to pośrodku króluje siedmiocalowy ekran dotykowy z radiem i nawigacją. Poniżej znajdują się pokrętła służące do ustawiania wentylacji i klimatyzacji. Deska rozdzielcza zaprojektowana jest dość przejrzyście. W centralnym punkcie znajduje się cyfrowy prędkościomierz, po jego lewej stronie jest tradycyjny obrotomierz, a po prawej kontrolka poziomu paliwa. Lewarek zmiany biegów jest króciutki i wbudowany w środkową konsolę. Pasażerowie do tylnej części kabiny mogą dostać się z obu jej stron przez przesuwane drzwi. Co ważne każdy rząd siedzeń ma osobny system wentylacji i klimatyzacji. Trzeba przyznać, że talento z 145-konnym silnikiem jest całkiem zrywny, motor jest też elastyczny i dobrze wygłuszony.

Ceny fiata talento w wersji dostawczej zaczynają się od 108 240 zł brutto (88 000 netto), a kończą na kwocie 116 850 zł brutto (95 000 netto). Z kolei w wersji osobowej samochód można mieć od 108 855 zł brutto (88 500 netto). Najdroższy talento kosztuje natomiast 127 920 zł brutto (104 000 netto).

Dane techniczne

Silnik – 1,6 EcoJet
Moc – 145 KM
Maksymalny moment obrotowy – 340 Nm przy 1500 obr./min.
Skrzynia biegów – 6-stopniowa
Średnica zwracania – krótki 12,4 m, długi 13,73 m
Spalane – 7,1/5,6/6,1

Wymiary

Długość w mm – 4999 krótki, 5399 długi, 5248 w wersji do zabudowy
Szerokość w mm– 1956 bez lusterek, 2283 z lusterkami
Wysokość w mm – 1971, 2493 wysoki dach, 1953 w wersji do zabudowy
Rozstaw osi w mm – 3098 krótki, 3498 długi i do zabudowy

Przedział ładunkowy

Długość na poziomie podłogi w mm – 2537 krótki furgon, 2937 długi furgon, 1650 krótkie kombi z dwoma rzędami siedzeń, 2050 długie kombi z dwoma rzędami siedzeń, 736 krótkie kombi z trzema rzędami siedzeń, 1136 długie kombi z trzema rzędami siedzeń.
Szerokość w mm – 1662
Szerokość między nadkolami – 1268 mm
Wysokość w mm – 1387 i 1898 wysoki dach
Wysokość progu załadunkowego od ziemi w mm – 552
Pojemność w metrach sześciennych w wersji furgon – 5,2 krótki, 6 długi, 7,2 krótki z wysokim dachem, 8,6 długi z wysokim dachem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska