Firmy kurierskie biją kolejne rekordy. Polacy pokochali zakupy online. Jednocześnie trzeba się przygotować na podwyżki cen usług kurierskich

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Obiekty dedykowane branży e-commerce stanowią blisko 7,5 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli ponad 30 proc. całkowitej podaży.
Obiekty dedykowane branży e-commerce stanowią blisko 7,5 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli ponad 30 proc. całkowitej podaży. Mariusz Kapała/ Polska Press
Rynek przesyłek kurierskich, ekspresowych oraz pocztowych w Polsce od kilku lat odnotowuje nieprzerwany, dwucyfrowy wzrost. Przede wszystkim jest to spowodowane dynamicznym wzrostem sektora e-commerce, który stał się jednym z kluczowych kanałów zakupowych dla konsumentów i determinuje wzrost zapotrzebowania na tego typu usługi. – Dynamiczny wzrost popularności zakupów online sprawił, że w zeszłym roku wolumen wszystkich przesyłek w największej polskiej sieci kurierskiej przekroczył magiczną granicę miliarda, a według prognoz w przyszłym roku zwiększy się o kolejne 31 proc. – prognozuje ekspert.

Spis treści

Niemal co piąty Polak wszystkie produkty poza spożywczymi kupuje w sklepach internetowych. W efekcie całkowita sprzedaż detaliczna za pośrednictwem kanałów e-commerce w Polsce w 2021 r. przekroczyła 100 mld zł i rosła średnio o 28,1 proc. rocznie (CAGR) – wynika z najnowszego raportu „Polish CEP Report 2022”, przygotowanego przez Last Mile Experts, 7R oraz agencję doradczą Cushman & Wakefield.

Wartość zakupów internetowych systematycznie rośnie

Intensywny rozwój sektora e-commerce wiąże się z wieloma wyzwaniami, wśród których eksperci najczęściej wymieniają efektywność łańcucha dostaw oraz potrzebę dalszego inwestowania w logistykę ostatniej mili, obejmującą m.in. przesyłki kurierskie, ekspresowe oraz pocztowe.

Jak wynika z raportu „Polish CEP Report 2022” segment ten już dziś wyceniany jest na ponad 17 miliardów złotych, a według prognoz w ujęciu 2021-2023 roku utrzyma dwucyfrową dynamikę wzrostu zarówno pod względem wolumenu (14,1 proc.), jak i wartości (19,9 proc.).

– Wartość zakupów internetowych dokonywanych przez polskich konsumentów systematycznie rośnie. Od 2019 r. sprzedaż detaliczna online rosła średnio o 28 proc. rocznie. Największy udział odnotowaliśmy w przypadku elektroniki użytkowej, prawie 24 proc. oraz mody, która stanowi 15 proc. zamówień – podkreśla Mirek Gral, wiceprezes Last Mile Experts

– Z kolei najszybciej rozwijającym się segmentem w 2021 r. był e-grocery ze wzrostem na poziomie ok. 30 proc. – jednak w tym przypadku udział w rynku pozostaje niski i wynosi tylko 4 proc. Równie interesującym obszarem rozwoju jest handel rzeczami używanymi na platformach takich jak Vinted czy OLX – dodaje.

Gral zwraca uwagę, że sprzedawcy internetowi oraz przewoźnicy potrzebują wystarczającej pojemności sieci dystrybucyjnych, aby zapewnić terminowe i wygodne dostawy dla konsumentów. – Jednym z rozwiązań są dostawy poza domem, które zyskują coraz większą popularność zarówno w kraju, jak i zagranicą – wskazuje.

Te firmy rozdają karty na rynku

Według raportu „Polish CEP 2022” liderem rynku, zarówno pod względem wielkości, jak i przychodów jest InPost. Tylko w ciągu ostatniego roku firma urosła o blisko 40 proc., a jej kluczową przewagą konkurencyjną pozostaje największą sieć automatów paczkowych w Europie. Drugie miejsce w rankingu zajmuje DPD, a obie firmy odpowiadają razem za ok. 64 proc. pod względem wolumenu i nieco poniżej 50 proc. pod względem przychodów na rynku KEP.

– Dynamiczny wzrost popularności zakupów online sprawił, że w zeszłym roku wolumen wszystkich przesyłek w polskiej sieci kurierskiej przekroczył magiczną granicę miliarda, a według prognoz w przyszłym roku zwiększy się o kolejne 31 proc. – podkreśla Damian Kołata, Head of Industrial & Logistics Poland, Head of E-commerce CEE w Cushman & Wakefield.

Jednocześnie zwraca uwagę, że daleko nam jeszcze do rozwiniętego rynku niemieckiego, który osiąga wyniki czterokrotnie wyższe – mowa o ponad 4,1 miliarda paczek w 2021 roku. – Jednak [b]wartość polskiego rynku KEP na poziomie 17 miliardów złotych każe traktować go poważnie i uważnie śledzić kierunki jego rozwoju[/b] – dodaje.

Dalszy dynamiczny rozwój branż e-commerce oraz KEP

Z raportu „Polish CEP 2022” wynika, że w najbliższym czasie – mimo kryzysu gospodarczego i napięć na arenie międzynarodowej – intensywny rozwój branż e-commerce oraz KEP utrzyma się na wysokim poziomie. Prognozowany wzrost w ujęciu wartościowym oraz wolumenowym oznacza także konieczność zabezpieczenia przez operatorów oraz e-detalistów odpowiedniego zaplecza magazynowo-logistycznego.

– Obecne i spodziewane wzrosty w branży KEP stale napędzają rozwój logistyki miejskiej. Przestrzenie magazynowe znajdujące się w strategicznych lokalizacjach, w obrębie aglomeracji miejskich, znacząco zwiększają efektywność oraz elastyczność operacji logistycznych na etapie dostaw tzw. ostatniej mili, stanowiąc naturalne uzupełnienie dla lokowanych peryferyjnie parków logistycznych. Obecnie obiekty dedykowane branży e-commerce stanowią blisko 7,5 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli ponad 30 proc. całkowitej podaży. W porównaniu do stanu z 2019 roku jest to wzrost aż o 84 proc., co wskazuje na wyraźną tendencję wzrostową – zaznacza Joanna Ociepka-Wojciechowska, Regional Leasing Director w 7R.

Zakupy internetowe droższe od listopada

Portal Allegro opublikował nowy cennik dostaw oraz usług dodatkowych InPost. Zmiany wejdą w życie od 1 listopada 2022 roku i będą dotyczyły przesyłek realizowanych poza Allegro Smart. Od 1 listopada pójdą w górę ceny dostarczania przesyłek do paczkomatów InPostu, punktów DPD, Allegro One Box i Allegro One Punkt.

Informację o podwyżce cen usług w ostatnim czasie przekazała również Poczta Polska. Jak wyjaśnia spółka, przyczynami tej decyzji są rosnące koszty transportu, pracy, wzrost cen surowców, a także malejący wolumen przesyłek listowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska