Ponad 100 osób: lekarzy pediatrów, pedagogów i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych wzięło udział w I Opolskich Warsztatach Promocji Zdrowia i Zdrowego Stylu Życia pn. "Stres - choroba czy codzienność w życiu dziecka? Metody radzenia sobie ze stresem".
Zorganizowano je w Państwowej Medycznej Wyższej Szkole Zawodowej w Opolu. Rozmawiano o stresie w kontekście chorób przewlekłych u dzieci.
- Choroby te mają na dzieci i ich otoczenie ogromny wpływ, zarówno powodują stres, ale też go potęgują. Dzieci, także i te chore przewlekle, muszą spełniać czyjeś oczekiwania, realizować najlepiej jak potrafią różne role: ucznia, syna, córki, pacjenta, dlatego one także nie są wolne od stresu - mówi dr n. med. Lucyna Sochocka, prorektor ds. studenckich w PMWSZ w Opolu.
Konferencja przebiegała w dwóch etapach: teoretycznym i praktycznym. W pierwszym prelegenci, wśród których znaleźli się: fizyk, psycholog, pedagog i lekarze medycyny, wygłosili wykłady na temat wpływu choroby przewlekłej na funkcjonowanie dziecka chorego w rodzinie, w szkole oraz na temat zasad postępowania z dzieckiem i jego najbliższymi.
Na część praktyczną złożyły się zaś trzy warsztaty. Pierwszy to Biofeedbeck - nowoczesna metoda radzenia sobie ze stresem. Wzięło w nim udział prawie 30 osób.
- Biofeedbeck polega na tym, że pacjent uczy się świadomie kontrolować mózg i wytwarzane przez niego fale: alfa, beta, delta czy teta. Za relaksację odpowiadają fale alfa. Jeśli poprzez odpowiedni trening nauczymy się je wzmacniać, łatwiej poradzimy sobie ze stresem.
Metoda ta jest wykorzystywana nie tylko w walce ze stresem. Pracując z innymi falami można np. trenować skupienie - mówi prowadząca warsztaty dr n. fiz. Anna Sochocka z Zakładu Technologii Gier Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Podczas drugiego warsztatu poruszono tematykę radzenia sobie ze stresem poprzez takie techniki jak relaksacja czy wizualizacja.
Trzeci warsztat poświecono tematowi śmierci i żałoby. Prowadzący zajęcia dr n. med. Dominik Krzyżanowski tłumaczył uczestnikom, jak przeprowadzić dzieci i rodziców przez trudny dla nich czas żałoby.
- Wiele osób jest zdania, że dzieci należy od tematu śmierci izolować, chronić. Tymczasem im potrzebna jest bardziej rozmowa. Rodzice, lekarze, pedagodzy muszą się tylko nauczyć, jak takie rozmowy prowadzić, i jak w takich chwilach towarzyszyć dziecku - mówi dr. Krzyżanowski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?