Kiedy w 1998 roku Ford pokazał następcę produkowanego przez 32 lata escorta, spece od motoryzacji na całym świecie od razu okrzyknęli go jednym z najładniejszych aut tamtego okresu.
Po sześciu latach od premiery pojawiła się druga generacja samochodu. Jego forma nie była już tak nowatorska jak poprzednika. Natomiast najnowsze wcielenie tego auta, które do polskich salonów wjechało w grudniu ubiegłego roku, to znów dzieło sztuki na kołach.
Już na pierwszy rzut oka widać zmieniony przód. Maska silnika ma nowy, bardziej dynamiczny kształt, podkreślony charakterystycznymi przetłoczeniami. Dostojnego wyglądu dodaje autu chromowana listwa umieszczona na końcu maski. W nowym focusie powiększono też dolny wlot powietrza i nadano mu wyraźny kształt trapezu. Od nowa narysowano reflektory.
Sylwetka samochodu stała się smuklejsza, ale jednocześnie bardziej muskularna dzięki bardzo wydatnym i lekko poszerzonym wytłoczeniom nadkoli. Focus oglądany z boku ma czyste i bardzo wyraziste linie.
- Natomiast powiększone lusterka boczne zamknięto w obudowach, w których umieszczono dodatkowe kierunkowskazy - wyjaśnia Tomasz Kramarczuk z salonu BCH Bogdan Chwaliński z podopolskiej Dąbrowy. - Takie rozwiązanie obecnie dostępne jest we wszystkich wersjach.
Srebrne motywy w przedniej konsoli sprawiają, że wnętrze nabiera sportowego charakteru.
(fot. fot. Daniel Polak)
Elementem podkreślającym efektowną sylwetkę jest górny spojler nad tylną szybą. Z tyłu, sylwetka nowego forda jest szersza. Uwagę zwraca nowy kształt tylnych drzwi i tylnej szyby. Pas pod tylnym zderzakiem jest lakierowany zaś tylne światła wyposażono w diody LED.
Testowany przez nas samochód wyposażony był w benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 100 KM. Według producenta auto rozpędza się do 182 km/h, a setkę osiąga po niespełna 12 sekundach.
Focusa prowadzi się bardzo dobrze. Nawet na wąskich i krętych drogach dobrze trzyma się asfaltu, a zawieszenie tłumi nierówności. Testowany model wyposażony był w sportowe fotele, które trzymają ciało podczas bocznych przechyłów na zakrętach. Niestety nie są one jednak dostępne w standardzie.
Trzecia generacja focusa ma też zmienione wnętrze. Nowo zaprojektowane zegary i wskaźniki są czytelniejsze i ładniejsze. Klasy dodają im chromowane wskazówki i obudowy liczników. Zegary podobnie jak wszelakie przyciski i pokrętła podświetlane są na czerwono. Poprawiono również ergonomię przełączników audio oraz dwustrefowej klimatyzacji.
- Ciekawostką jest wysuwany na 80 mm podłokietnik - mówi Tomasz Kramarczuk z firmy BCH Bogdan Chwaliński.
Pod nim jest schowek o pojemności czterech litrów. W środkowej konsoli, obok dźwigni hamulca ręcznego są otwarte zagłębienia na kubki z napojami, wyściełane gumową podkładką, oraz przegródki na monety i kupony parkingowe.
Focus jest bezpieczny. Auto zależnie od wersji może być wyposażone w maksimum sześć poduszek powietrznych. Standardowo montowany jest układ ABS, ESP i elektroniczny układ podziału siły hamowania (EBD).
Wszystkie wersje w standardowym wyposażeniu mają funkcję automatycznego włączania świateł awaryjnych podczas nagłego hamowania. Dzięki tej funkcji można znacząco zmniejszyć ryzyko uderzenia w tył pojazdu podczas gwałtownego hamowania.
Teraz kilka słów o cenach. Najtańsza wersja focusa kosztuje 52 600 zł, najdroższa nieco ponad 70 tys. zł.
A co z kosztami eksploatacji? Przeglądy zaplanowane są co 20 tys. kilometrów lub po roku eksploatacji. Podstawowy kosztuje do 550 zł, rozszerzony ok. 750. Ceny części zamiennych nie odbiegają od konkurencji. Przednia lampa to koszt od 525 zł, przednie tarcze 275 (sztuka), komplet klocków na przód 336 zł. Za tylną tarczę trzeba zapłacić 241 zł, a klocki 335 zł.
Podsumowując. Ludowe przysłowie mówi, że nie kupuje się samochodów na F. Focus jednak jest tego zaprzeczeniem. Auto ma dobre osiągi, jest komfortowe i ma przyzwoitą cenę.
Dane techniczne
Silnik 1,4 - moc 80 KM, prędkość 166 km/h, przyśpieszenie od 100 km/h 16,3 s, spalanie 8,7/5,4/6,6
Silnik 1,6 - moc 100 KM, prędkość 182 km/h, przyśpieszenie 11,9 s, spalanie 8,7/55/6,7
Silnik 1,6 - moc 115 KM, prędkość 193 km/h, przyśpieszenie 10,8 s, spalanie 8,7/5,4/6,6
Silnik 1,8 - moc 125 KM, prędkość 198 km/h, przyśpieszenie 10,3 s, spalanie 9,6/5,6/7,0
Silnik 2,0 - moc 145 KM, prędkość 210 km/h, przyśpieszenie 9,2 s, spalanie 9,8/5,4/7,1
Silnik 2,5 - moc 225 KM, prędkość 241 km/h, przyśpieszenie 6,8 s, spalanie 13,8/6,8/9,3
Silnik 1,6 TDCI - moc 90 KM, prędkość 179 km/h, przyśpieszenie 12,6 s, spalanie 5,6/3,8/4,5
Silnik 1,6 TDCI - 109 KM, prędkość 190 km/h, przyśpieszenie 10,9 s, spalanie 5,8/3,8/4,5
Silnik 1,8 TDCI - moc 115 KM, prędkość 193 km/h, przyśpieszenie 10,8 s, spalanie 6,7/4,3/5,2
Silnik 2,0 TDCI - moc 110 KM, prędkość 186 km/h, przyśpieszenie 11,6 s, spalanie b.d./b.d./5,9
Silnik 2,0 TDCI - moc 136 KM, prędkość 203 km/h, przyśpieszenie 9,3 s, spalanie 7,4/4,6/5,6