Ford Galaxy 4x4 AWD – minivan nowej generacji

Krzysztof Świderski

Nie ukrywam, że szykując się do testu Forda Galaxy miałem sporo obaw. Nieczęsto bowiem prowadzę samochody o gabarytach zbliżonych do małego autobusu. Obawy minęły, gdy tylko ruszyłem w drogę. Auto prowadzi się znakomicie, a manewrowanie nim – jeździłem egzemplarzem z automatyczną skrzynią biegów – nie sprawia żadnych problemów. Galaxy trzymał się nawierzchni jak rzep psiego ogona. Zwinnie, bez przechyłów, radził sobie na krętych opolskich uliczkach i na trasie. Także przy większych prędkościach rzędu 130 – 150 km/h. To przede wszystkim zasługa opracowanego przez Forda napędu na wszystkie koła iAWD. Ten system poprawia trakcję i przyczepność, rozdzielając moment obrotowy między kołami. W razie potrzeby przekazuje nawet całość dostępnego momentu obrotowego do kół osi tylnej, a zmiana ustawień trwa zaledwie 100 milisekund. Wyświetlacz na głównej konsoli na bieżąco informuje kierowcę o pracy napędu.

Za kierownicą czułem się jak na mostku kapitańskim. Stosunkowo wysoka pozycja kierowcy zapewnia znakomitą widoczność. Przednia konsola jest bardzo przejrzysta i intuicyjna. Szybko zorientowałem się, gdzie szukać podstawowych gałek, dźwigni i przycisków. Przypuszczam jednak, że wykorzystanie pełnej palety ustawień, opcji i komunikatów jaką komputer pokładowy Galaxy oferuje kierowcy i pasażerom, wymagać będzie przejrzenia instrukcji obsługi.

Siedmioosobowy Galaxy to przede wszystkim samochód rodzinny. Wystarczy usiąść w fotelu, by poczuć się w nim jak w domu. Wnętrze wykończone jest bardzo starannie, wręcz luksusowo. Fotele pokryte są białą, elegancko obszytą skórą. Skórą obszyta jest także kierownica i dźwignia zmiany biegów. Pełnowymiarowy, sterowany elektrycznie panoramiczny dach doświetla wnętrze i – jestem przekonany - zapewni pasażerom dodatkowe wrażenia z jazdy. Konfiguracja przestrzeni pasażerskiej jest bardzo prosta. Po naciśnięciu jednego przycisku można nie tylko złożyć wszystkie fotele, ale i rozłożyć fotele trzeciego rzędu. To innowacja w tym segmencie samochodów. Po złożeniu obu rzędów foteli uzyskuje się bagażnik o imponującej pojemności 2339 l. Bagażnik nie ma wystającego progu, co bardzo ułatwia za i wyładunek. Mając pełne ręce i kluczyk w kieszeni wystarczy zrobić lekki ruch nogą pod środkową częścią tylnego zderzaka, by klapa otwarła się lub zamknęła, bez dotykania auta.

Galaxy najnowszej generacji jest bardzo skutecznie wyciszony. Nawet podczas szybkiej jazdy słyszałem głównie bardzo delikatne mruczenie silnika, z zewnątrz docierało niewiele. Tym fajniej było mi słuchać muzyki z systemu audio Sony, w jaki wyposażone jest auto.

Od premiery minivana Ford Galaxy minęło już ponad 20 lat. Galaxy 4x4 AWD to godny kontynuator tej linii.

Parametry

Silnik: 2l diesel TDCi
Masa auta: 1779 kg
Przyśpieszenie: 9,2 sek.
Średnie spalanie: 5,5 l/100 km
Wymiary (dł./szer./wys. mm): 4848/1916/1747
Skrzynia biegów: Automat Powershift
Rodzaj napędu: 4x4
Moc: 210 km
Moment obrotowy: 450 nm
Prędkość maksymalna: 190 km/h

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska