Organizowane przez Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki forum, odbyło się z powodu epidemii, w formule zdalnej. Głównymi tematami była współpraca z rynkiem USA, wypływ Brexitu na wymianę handlową i gospodarkę Polski i UE, wymiana handlowa z perspektywy sanitarnej oraz rozwój elektromobilności w Polsce.
Mateusz Walewski, główny ekonomista BGK porównując sytuację gospodarczą w czasie pandemii w Polsce i USA, pokazywał, że w Polsce postawiono na ochronę rynku pracy, podczas gdy w USA bezrobocie po pierwszej fali koronawirusa wzrosło znacząco do 15 proc., za cenę wsparcia konsumpcji. - W Stanach Zjednoczonych bezrobotni otrzymywali bony na zakupy, a bezrobocie po gwałtownym piku szybko spadło - mówił Walewski.
Wskazywał na niepewność, w jakiej muszą funkcjonować obecnie firmy, ale też na wzrost znaczenia gospodarczego Azji. Mówił, że środek ciężkości przesuwa się w kierunku Indii czy Wietnamu z powodu rosnącej tam liczby ludności.
Mówił też o wojnach handlowych amerykańsko-chińskiej, ale i konflikcie chińsko-indyjskim i innych pomniejszych. Wskazywał na wzrost tendencji protekcjonistycznych, które na własnej skórze odczuli już m.in. polscy przewoźnicy, których dominujące znaczenie w Europie ukróciły kraje zachodnie, wprowadzając odpowiednie prawo unijne.
Doświadczeniami z funkcjonowania na rynku amerykańskim dzielił się Dominik Dymecki z Apollo Capital, który zauważył, że w USA jest jeszcze wiele obszarów do zagospodarowania dla firm z Europy i Polski, m.in. obszar płatności bezgotówkowych.
Samochody elektryczne w Polsce są drogie, ich zakup jest niewystarczająco premiowany, a projekt polskiego samochodu powinien wybiegać dużo bardziej naprzód - to z kolei główne wnioski z prezentacji o elektromobilności i autonomiczności w motoryzacji Adama Kornackiego, polskiego kierowcy wyścigowego i dziennikarza motoryzacyjnego.
Kornacki sam rodzinnie testuje auto elektryczne, które jak ocenił, znakomicie sprawdza się w jeździe miejskiej, ale już na autostrady bywa niewystarczające, z powodu nielicznych jeszcze stacji do ładowania. Mówił, że takie auta są za drogie na kieszeń przeciętnego Polaka, a i tak zostawiają ślad węglowy, bo stacje ładowania zasilane są polskimi elektrowniami, spalającymi węgiel.
2 grudnia drugi dzień Forum Biznesu online na portalu nto.pl. W środę będziemy mówić o pieniądzach unijnych na rozwój przedsiębiorczości, sytuacji na rynku pracy w czasie epidemii i pomocy w ramach tarczy antykryzysowej, działalności firm w czasie epidemii, perspektywach i oczekiwanej pomocy.
Zapraszamy na emisję na nto.pl od godz. 12.00. Organizatorem drugiego dnia forum jest Nowa Trybuna Opolska, a partnerem Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?