Forum Biznesu. We wtorek o współpracy gospodarczej, w środę o wsparciu UE i prowadzeniu biznesu

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Organizowane przez OCRG forum zorganizowano online.
Organizowane przez OCRG forum zorganizowano online. Printscreen EDH
O współpracy gospodarczej z USA, wpływie Brexitu na polską gospodarkę, wymianie handlowej w czasie obostrzeń sanitarnych i elektromobilności mówili we wtorek eksperci III Opolskiego Forum „Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze". W środę drugi dzień Forum Biznesu online.

Organizowane przez Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki forum, odbyło się z powodu epidemii, w formule zdalnej. Głównymi tematami była współpraca z rynkiem USA, wypływ Brexitu na wymianę handlową i gospodarkę Polski i UE, wymiana handlowa z perspektywy sanitarnej oraz rozwój elektromobilności w Polsce.

Mateusz Walewski, główny ekonomista BGK porównując sytuację gospodarczą w czasie pandemii w Polsce i USA, pokazywał, że w Polsce postawiono na ochronę rynku pracy, podczas gdy w USA bezrobocie po pierwszej fali koronawirusa wzrosło znacząco do 15 proc., za cenę wsparcia konsumpcji. - W Stanach Zjednoczonych bezrobotni otrzymywali bony na zakupy, a bezrobocie po gwałtownym piku szybko spadło - mówił Walewski.

Wskazywał na niepewność, w jakiej muszą funkcjonować obecnie firmy, ale też na wzrost znaczenia gospodarczego Azji. Mówił, że środek ciężkości przesuwa się w kierunku Indii czy Wietnamu z powodu rosnącej tam liczby ludności.

Mówił też o wojnach handlowych amerykańsko-chińskiej, ale i konflikcie chińsko-indyjskim i innych pomniejszych. Wskazywał na wzrost tendencji protekcjonistycznych, które na własnej skórze odczuli już m.in. polscy przewoźnicy, których dominujące znaczenie w Europie ukróciły kraje zachodnie, wprowadzając odpowiednie prawo unijne.

Doświadczeniami z funkcjonowania na rynku amerykańskim dzielił się Dominik Dymecki z Apollo Capital, który zauważył, że w USA jest jeszcze wiele obszarów do zagospodarowania dla firm z Europy i Polski, m.in. obszar płatności bezgotówkowych.

Samochody elektryczne w Polsce są drogie, ich zakup jest niewystarczająco premiowany, a projekt polskiego samochodu powinien wybiegać dużo bardziej naprzód - to z kolei główne wnioski z prezentacji o elektromobilności i autonomiczności w motoryzacji Adama Kornackiego, polskiego kierowcy wyścigowego i dziennikarza motoryzacyjnego.

Kornacki sam rodzinnie testuje auto elektryczne, które jak ocenił, znakomicie sprawdza się w jeździe miejskiej, ale już na autostrady bywa niewystarczające, z powodu nielicznych jeszcze stacji do ładowania. Mówił, że takie auta są za drogie na kieszeń przeciętnego Polaka, a i tak zostawiają ślad węglowy, bo stacje ładowania zasilane są polskimi elektrowniami, spalającymi węgiel.

2 grudnia drugi dzień Forum Biznesu online na portalu nto.pl. W środę będziemy mówić o pieniądzach unijnych na rozwój przedsiębiorczości, sytuacji na rynku pracy w czasie epidemii i pomocy w ramach tarczy antykryzysowej, działalności firm w czasie epidemii, perspektywach i oczekiwanej pomocy.

Zapraszamy na emisję na nto.pl od godz. 12.00. Organizatorem drugiego dnia forum jest Nowa Trybuna Opolska, a partnerem Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska