Forum IAB: Internet na fali

Sebastian Luciński (mmwarszawa.pl), TMK
Forum IAB 2010 - spotkanie branży internetowej, skupia się na najnowszych trendach w sieci
Forum IAB 2010 - spotkanie branży internetowej, skupia się na najnowszych trendach w sieci
Facebook rządzi, przed nami era multimediów, a Internet to już nie tylko www – tak było na forum IAB, czyli dwudniowym spotkaniu branży internetowej.

Słowem, które odmieniane było przez wszystkie przypadki, było: Facebook. O szybkim rozwoju strony Marka Zuckerberga mówiło się w kuluarach, w prelegenci pokazywali mnóstwo przykładów, jak popularny „Fejs” może być wykorzystywany a kampaniach marketingowych.

- W ciągu roku dwukrotnie zwiększyła się liczba użytkowników Facebooka w tej części Europy – chwalił się Blake Chandlee, wiceprezes FB.

Niewiele natomiast mówiło się o rodzimej Naszej Klasie, dla której Facebook to dynamicznie rozwijający się konkurent.

- Żadna agencja marketingowa nie odnotowuje Naszej-Klasy w swoich działaniach, mówimy tylko o Facebooku, gdzie akcje prowadzą wszyscy. Polscy marketerzy wyrażają się na ogół dość lekceważąco o Naszej Klasie, choć to największy serwis społecznościowy w kraju – na swoim blogu dzielił się na bieżąco wrażeniami Krzysztof Urbanowicz.

Społecznościówki to teraz esencja Internetu i marketingu

O serwisach społecznościowych w ogóle mówiło się dużo. O skutecznej akcji marketingowej z wykorzystaniem social media opowiedział Mariusz Woźnicki, dyrektor zarządzający Harder&Hader. Chodzi o lipcową akcję OnLife, która promowała wprowadzenie na rynek nowego telefonu.

Przed Złotymi Tarasami w Warszawie stanął niewielki przeszklony kontener, w którym na siedem dni zamieszkał wybrany w rekrutacji ochotnik. Mężczyzna mógł się komunikować ze światem tylko za pomocą telefonu i poprzez swój profil na Facebooku.

Eksperyment społecznościowy spodobał się internautom. Po tygodniu akcji profil mieszkańca konteneru miał już ponad 1807 fanów. – Nie kupowaliśmy ich, nie epatowaliśmy też samym telefonem, a osiągnęliśmy nasz cel – mówił Woźnicki.

Akcja została dodatkowo wzbogacona o grę miejską, której uczestnicy mogli uwolnić ochotnika. Efekt? Nowi fani na Facebooku, ponad 60 publikacji prasowych o akcji.

Takie akcje są możliwe, bo społecznościówki to dziś potęga.

Kilka faktów dotyczących serwisów społecznościowych:

- 88,5 proc. Polaków jest w zasięgu społeczności.

- 31 proc. odwiedza swój profil codziennie,

- 63 proc. raz w tygodniu odwiedza swój profil.

To ogromna grupa ludzi i informacji o ludziach, którą marketingowcy mogą wykorzystywać do badań. To wartość choćby dla Naszej Klasy, która ma 12,5 mln użytkowników.

– To 12,5 mln dobrze zweryfikowanych kont żywych ludzi – mówił Krzysztof Sobieszek, pełnomocnik zarządu ds. badań w Naszej Klasie.

Jak to można wykorzystać? W prosty sposób. Profile użytkowników zawierają mnóstwo informacji o nas samych, a na tej podstawie firmy mogą kierować do nas konkretny przekaz handlowy czy marketingowy. Czyli jeśli wiemy, że ktoś interesuje się fotografią, może otrzymywać reklamy aparatów fotograficznych.

Multimedia, video i TV internetowa w natarciu

Jaka będzie przyszłość Internetu? – zastanawiali się uczestnicy Forum. Zdaniem Artura Zawadzkiego, szefa Gemiusa, rządzić będą multimedia.

– Internet, który będzie za 20 lat, to nie będzie proste połączenie: kabel-wideo-multimedia. To będzie coś zupełnie innego – mówił. Pokazał też projekt strony swojej firmy, badającej ruch w Internecie, jak może wyglądać za 20-30 lat.

Strona ma się składać niemalże z samych multimediów, a materiały wideo zastąpią dotychczasowy sposób nawigacji. De facto materiały multimedialne – zdaniem Gemiusa – będą same w sobie nawigacją. Użytkownik będzie oglądał film, ale jednocześnie będzie miał na ekranie do dyspozycji opcje nawigacji, a sam dostęp do materiałów ma być szybki i intuicyjny.

– Multimedia nie będą tylko dodatkiem do strony. Będą tworzyć po prostu serwis, podobnie jak w przypadku technologii Flash, która była dodatkiem, a teraz buduje się całe serwisy w oparciu o tę technologię – podkreślił prezes Gemiusa.

Mocno w rozwój telewizji internetowej wierzy Marcin Pery, szef Ipla.pl, choć zaznaczał, że to wczesny etap tworzenia produktów i kto zwycięży na tym rynku, to wciąż otwarta kwestia. Pery stawia na wieloplatformowość i już dziś jego telewizję można oglądać na komputerze, w komórkach, w tabletach, a nawet… w standardowych telewizorach (w niektórych modelach Ipla jest instalowana przez producentów).

- Dwa lata temu do głowy by mi nie przyszło, że znów wrócimy do telewizorów – uśmiechał się Pery.

Forum IAB (Interactive Advertising Bureau, www.iabpolska.pl) odbyło się 3 i 4 listopada w Warszawie. Do Złotych Tarasów w Warszawie zjechało kilkuset ludzi, którzy na co dzień zajmują się Internetem: sprzedają reklamy online, zajmują się marketingiem internetowym, rozwijają serwisy.

IAB to stowarzyszenie, które działa na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 2000 roku. Zrzesza portale i wortale internetowe, sieci reklamowe oraz agencje interaktywne.

 

Flesz: Firmy w dużych tarapatach z powodu epidemii

Wideo

Materiał oryginalny: Forum IAB: Internet na fali - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3