Tomasz Sz:
- Zleciłem firmie remontowo-budowlanej dokonanie remontu (położenie gładzi na ścianach, malowanie, inne drobne prace) w moim mieszkaniu. Nie jestem zadowolony z efektów tych prac. Proszę o informację o przysługujących mi prawach.
Piotr Klim, adwokat:
- Umowę łączącą Czytelnika z tą firmą remontowo-budowlaną należy zakwalifikować jako umowę o dzieło. Czytelnik w swoim pytaniu nie wyjaśnił, czy jego niezadowolenie dotyczy wad widocznych w trakcie remontu, czy też wad stwierdzonych dopiero po odbiorze prac.
W tym pierwszym przypadku, jeżeli "fachowcy" wykonują prace w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, Czytelnik ma prawo:
wezwać do zmiany sposobu wykonania prac i wyznaczyć w tym celu odpowiedni termin, a po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu
odstąpić od umowy albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie remontu innemu podmiotowi na koszt i niebezpieczeństwo niesolidnej firmy.
W sytuacji zaś, gdy po zakończeniu prac i ich odebraniu przez Czytelnika ujawnione zostaną wady, to jego roszczenia realizowane są na podstawie przepisów o rękojmi za wady. Wtedy Czytelnik będzie uprawniony do żądania usunięcia stwierdzonych wad, wyznaczając w tym celu odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu naprawa nie zostanie przez Czytelnika przyjęta (jednak firma może odmówić naprawy, gdyby wymagała ona nadmiernych kosztów).
Jeżeli wady są istotne, a jednocześnie nie da się ich usunąć, albo gdy z okoliczności wynika, że "fachowcy" nie zdołają ich usunąć w odpowiednim czasie lub gdy nie usunęli oni tych wad w wyznaczonym terminie, to Czytelnik jako zamawiający będzie mógł od umowy odstąpić.
Jednakże gdy wady nie są istotne, Czytelnik będzie uprawniony jedynie żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiedniej części.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?