Gdy słyszysz pisk podczas hamowania

Daniel Polak
Daniel Polak
Może to świadczyć o korozji w układzie hamulcowym.

Piski podczas hamowania oraz dłuższa niż zwykle droga zatrzymania samochodu mogą świadczyć o korozji w układzie hamulcowym. Po zimie najczęściej pojawia się ona na zaciskach, klockach i tarczach. Takich objawów nie należy lekceważyć i lepiej oddać auto do warsztatu. Podczas sprawdzania układu hamulcowego w serwisie doświadczony mechanik już na pierwszy rzut oka będzie w stanie ocenić, czy potrzebna jest wymiana klocków. Ich zużycie uzależnione jest od samego kierowcy. Jeżeli porusza się autem głównie po mieście, klocki szybciej będą nadawały się do wymiany. Nie należy zwlekać z wizytą w serwisie, jeśli w czasie hamowania słychać metaliczne dźwięki. To może być sygnał, że klocki nie są już dobre.

Przy wymianie warto zwrócić mechanikowi uwagę, aby sprawdził też stan zacisków i ich prawidłowe zamocowanie. Charakterystyczne bicie spod pedału hamulca to z kolei objaw zużytych tarcz hamulcowych. Pojawi się ono już nawet przy lekkim naciśnięciu pedału.

Producenci płynów hamulcowych zalecają ich wymianę co dwa, a nawet co cztery lata. Po tym okresie płyn się starzeje. Ciecz ta jest higroskopijna. Oznacza to, że wchłania wilgoć z otoczenia. Zawartość wody powyżej 3 procent obniża temperaturę wrzenia płynu, co może w skrajnych przypadkach doprowadzić do tego, że zagotuje się on podczas gwałtownego hamowania i auto nie zatrzyma się na czas. Wśród niektórych kierowców panuje opinia, że jeśli pedał hamulca jest bardziej miękki podczas jego wciskania lub zaczyna rosnąć w czasie hamowania, to może być objaw złej jakości płynu.

W sklepach znajdziemy płyny w opakowaniach 0,5 litra i 0,25 l. Te pierwsze kupuje się, jeśli konieczna jest wymiana, drugie zaś do uzupełniania braków. Nie są one drogie, zapłacimy za nie kilkanaście złotych. Najczęściej spotykane są ciecze z oznaczeniami DOT3 i DOT4. Jednak każdy płyn ma inne właściwości i żaden producent nie zaleca mieszania różnych rodzajów. Drastyczne obniżanie się poziomu płynu może świadczyć o wycieku lub zużyciu klocków hamulcowych. Te najlepiej wymieniać razem z tarczami.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska