Grażyna Juszczyk 7 lat temu zdjęła krzyż w szkole w Krapkowicach. Dziś mówi: czuję się nękana przez własne państwo

Radosław Dimitrow
Radosław Dimitrow
archiwum / DIM
Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro chce, by sprawa zdjęcia krzyża w szkole w Krapkowicach ponownie trafiła przed oblicze sądu. Grażyna Juszczyk, która wcześniej walczyła o swoje prawa i wygrała w dwóch instancjach, przyznaje że ma już dosyć.

Problemy nauczycielki z Zespołu Szkół Sportowych nr 1 w Krapkowicach zaczęły się w 2013 r. Matematyczka odważyła się zdjąć krzyż, który ktoś zawiesił na ścianie w pokoju nauczycielskim. Jak tłumaczyła, zrobiła to, bo jest osobą niewierzącą, a wcześniej nikt nie przeprowadził konsultacji w sprawie zawieszenia tego symbolu.

Ówczesna dyrektor szkoły zwołała wtedy radę pedagogiczną, na której publicznie zganiła Grażynę Juszczyk. Kobieta była potem szykanowana na tle religijnym co potwierdziły sądy dwóch instancji. Sąd nakazał szkole przeprosić nauczycielkę i wypłacić jej 5 tys. zł.

Choć od uprawomocnienia się wyroku sądu minęły już 3 lata, to okazuje się, że sprawa nie została zapomniana w Ministerstwie Sprawiedliwości. Prokurator generalny, Zbigniew Ziobro, polecił wnieść skargę nadzwyczajną na wyrok sądu. Chce by sprawę rozpatrzył Sąd Najwyższy, zarzucając sądom niższych instancji, że zastosowały złą wykładnię kodeksu pracy.

„Ze zgromadzonego w sprawie materiału nie wynika, iż światopogląd powódki, zatrudnionej w szkole od 13 lat licząc do momentu incydentu ze zdjęciem krzyża, był kiedykolwiek przedmiotem zainteresowania innych nauczycieli. W związku z tym należy uznać, że konsekwencje, które powódka poniosła były skutkiem jej samowolnego zachowania i naruszenia regulaminu obowiązującego w szkole” - czytamy w uzasadnieniu, które przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości

Grażyna Juszczyk mówi, że czuje się nękana przez własne państwo:

Prokurator Generalny wytoczył przeciwko mnie najcięższe działa, co przypomina strzelanie z armaty do muchy - mówi Grażyna Juszczyk. - Prawo wniesienia skargi kasacyjnej zarezerwowane jest przecież dla najważniejszych spraw w państwie. Nie rozumiem dlatego prokurator zainteresował się akurat moją sprawą, która de facto była sporem między pracownikiem a pracodawcą.

Matematyczka przyznaje, że chciałaby o sprawie zapomnieć:
- Odeszłam na emeryturę, na taki sam krok zdecydowała się dyrektorka. Obecnie nie ma już żadnego sporu. Nie ma nawet szkoły, w której uczyłam, bo zmieniła się jej nazwa i kadra nauczycielska. Nie rozumiem, czemu ta sprawa będzie wałkowana od nowa - dodaje.

Juszczyk dodaje, że jeśli Zbigniew Ziobro doprowadzi do odwrócenia wyroku, to ona będzie zmuszona walczyć o swoje prawa w Europejskim Trybunale Praw Człowieka w Strasburgu.

Sonda - Czy Polacy chcą amerykańskiej elektrowni atomowej w Polsce?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 115

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
A czy Pani nauczycielka założyła ten krzyż na ścianie. Jak mają się czuć osoby, które to zrobiły. Czy to nie rani ich uczuć religijnych i światopogląd. I gdzie tu tolerancja. Czasami człowiek musi , bo inaczej się udusi. Zupełny brak tolerancji.
G
Gość
13 lutego, 12:57, ANIA:

Była bardzo fajną nauczycielką . Tłumaczyła dokładnie i ze zrozumieniem . Miała swoje poglądy i nie bała się o tym mówić głośno.

13 lutego, 13:05, Zgred:

Szkoły nie istnieją po to, by być areną prezentacji poglądów nauczyciela. Jeśli nie potrafi się powstrzymać, może lepiej niech zmieni pracę.

13 lutego, 13:16, voss:

A uważasz ze szkoły są po to żeby być arena wyznaniową ?

Myślę ze ta pani ma jak najbardziej racje i jeśli ten krzyż był sobie od tak powieszony, (kto go powiesił ?) to miała pełne prawo go ściągnąć.

Nie każdy musi się podniecać na widok prawie gołego faceta na krzyżu

13 lutego, 14:15, Gość:

?

Czytam to i zastanawiam się....czy to przedszkole czy może żłobek....hm????

O
Oskar z Otmętu

Dajcie już temu spokój Panie Ziobro jak kobieta zrobiła źle to Bóg już osądzi

B
Bogdan Rink

Nie widzę żadnego powodu, żeby tę sprawę ponownie rozpatrywać!

666
14 lutego, 9:52, Asia:

Jezus jest dumny, ze tak gorliwie walczycie o krzyż! Najlepiej zakuć kobietę w kajdany i wtrącić do lochu to zapewni wszystkim gorliwca obrony krzyża zapewni życie wieczne i wdzięczność Wszechmogącego na wieki..

bałwochwalstwo

Jak za wypraw krzyżowych, zabijali, gwałcili, z krzyżem na czele byle tylko chrzescijaństwo powstało, ale o tym nie wspomną!!! Wiara katolicka spływa krwią,jak każda inna.

O
Obiektywny

Najwięcej jadu wylewają właśnie katolicy, tffu brzydze się wami. W kościele w pierwszej ławce siedzą a drugiego by zayebali, ot cała pisowska mentalnośc

A
Asia

Jezus jest dumny, ze tak gorliwie walczycie o krzyż! Najlepiej zakuć kobietę w kajdany i wtrącić do lochu to zapewni wszystkim gorliwca obrony krzyża zapewni życie wieczne i wdzięczność Wszechmogącego na wieki..

bałwochwalstwo

G
Gość
13 lutego, 19:51, Gość:

Tylko pod krzyżem, pod tym znakiem Polska jest Polska A Polak Polakiem. Pytanie A wieszala że ściągala?Kobieto obudź się!!!Halo tu są Krapkowice.Polska.

Krapkowice to nie polska i nigdy nie będzie

G
Gość
13 lutego, 15:13, Gość:

Owszem , jest się o co kłócić ! W takim razie mogę wejść do sądu, urzędu i ściągnąć orła, bo nie czuję się Polakiem ! Nie tak samo to działa ?

14 lutego, 0:20, Gość:

Nie, nie tak samo. Jeśli o Orła chodzi są na to odpowiednie przepisy. Jeśli o krzyż chodzi - to póki co nie ma na szczęście...

14 lutego, 08:03, Gość:

Tak ci ten krzyż przeszkadza? To nie patrz!

Pomyśl kobieta ma tylko żywot na tym ziemskim padole a przed Tobą niebiańska przyszłość .

Nie zwlekaj przenoś sie już do swojego raju a nie pouczaj innych.

G
Gość
13 lutego, 15:13, Gość:

Owszem , jest się o co kłócić ! W takim razie mogę wejść do sądu, urzędu i ściągnąć orła, bo nie czuję się Polakiem ! Nie tak samo to działa ?

14 lutego, 0:20, Gość:

Nie, nie tak samo. Jeśli o Orła chodzi są na to odpowiednie przepisy. Jeśli o krzyż chodzi - to póki co nie ma na szczęście...

Tak ci ten krzyż przeszkadza? To nie patrz!

G
Gość

Skoro grzeszy to kara ją nie minie.

Czy skoro nie zrzeszona to nie podlega jurysdykcji bożej.

Tak pytam bo wątpiący jestem i dociekam czy straszenie mnie piekłem nie zgłosić do organów ścigania.

m
mj

No proszę, matematyczka a jednak nie potrafiła sobie tego dobrze przekalkulować. Lepiej było zajmować się np. równaniami.

G
Gość
13 lutego, 19:44, Gość:

Krzyż ma wrucic na ścianie jego miejsce wierzący są w większości a jak jednej osobie się nie podoba to niech odejdzie na zawsze to kraj katolicki i Basta

13 lutego, 20:01, On:

Dobrze napisane.A szanownej pani jak się nie podopa,to niech wyjedzie do kraju islamskiego i zrobi coś przeciw ich religii.

Nie musi wyjeżdżać "do kraju islamskiego" jak to ciekawie ująłeś, bo takie same jaja robią jej katolicy w jej własnym kraju.

G
Gość
13 lutego, 13:56, Jackosky:

Już niedługo bezpośrednia transmisja w TVP INFO z uroczystego zawieszenia krzyża oraz z tej okazji zawierzenia szkoły Matce Boskiej i ustanowienia patronem szkoły Chrystusa Króla, który został chwilę wcześniej decyzją radnych Królem Krapkowic.

13 lutego, 14:08, Gość:

Nie przesadzaj,nie ma co porównywać.Nie powinna sama decydowac i zdejmować czegokolwiek co ktos zadecydował że ma być.Nie jest wyrazicielem opinii wiekszosci i nie prawa decydować za innych.Za chwilę godło państwowe będzie przeszkadzać albo flaga narodowa.Jesli ktoś jest niewierzący niech sobie będzie kowalem swego losu ale niech uszanuje i się stosuje do woli większości i prawa obowiązującego w Polsce.



No widzisz, ona nie powinna decydować, a inni za nią zdecydowali - bez pytania o głos większości. Póki co Polska nie jest państwem wyznaniowym i o ile o godle i fladze decydują odpowiednie przepisy, to o krzyżu już nie.

G
Gość
13 lutego, 13:08, Gość:

Z krzyżem się nie walczy... to ofpowiedź....

13 lutego, 13:11, Nerwus:

Prawda !

Pytanie tylko do tej baby : jak ktoś powiesił ten krzyż, to jakim prawem ona go zdjęła ? Te 5 tyś. to ona powinna szkole zapłacić, bo zdejmując krzyż uraziła więcej osób !

A Ty jesteś tym wierzącym, pewnie jeszcze katolikiem... A bliźnim piszesz "ta baba". To jest zakłamanie!

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie