Hamowanie musi być bezpieczne

Szkoła Jazdy Renault
Szkoła Jazdy Renault
Jak wynika z badań ponad połowa kierowców posiadających w swoich samochodach system ABS nie potrafi prawidłowo hamować w sytuacji nagłego zagrożenia.

Ważne

Ważne

Droga hamowania może być bardzo zmienna i zależy od wielu czynników: rodzaju nawierzchni (asfalt, kostka brukowa, beton) i jej stanu (każda dziura powoduje oderwanie się koła od nawierzchni, a więc chwilowe zaprzestanie hamowania), stanu technicznego samochodu - zarówno układu hamulcowego, jak i ogumienia (zużycie bieżnika), doświadczenia kierowcy oraz prędkości samochodu. Znaczący wpływ na hamowanie mają panujące warunki atmosferyczne, np. zaśnieżenie lub oblodzenie. Dla porównania: przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wynosi 60 metrów, na mokrym - już prawie 90 metrów. Na lodzie droga ta może wynieść nawet 270 metrów! Trzeba też pamiętać o dystansie, jaki pokonuje samochód od momentu zauważenia przeszkody do momentu rozpoczęcia hamowania. Czas reakcji może wynosić tylko jedną sekundę, ale przy prędkości 50 km/h pokonamy w tym czasie 14 metrów, a przy 120 km/h - ponad 33 metry.

Prawidłowe hamowanie to jedna z tych czynności podczas jazdy samochodem, od których bezpośrednio zależy bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i innych uczestników ruchu. Dotyczy to szczególnie nagłych i niebezpiecznych zdarzeń na drodze, stwarzających bezpośrednie zagrożenie. Wielu kierowców nie wie lub nie jest pewnych, jak należy prawidłowo hamować w nagłej sytuacji.

- Tymczasem jest to czynność, którą trzeba odpowiednio wyćwiczyć, ponieważ podczas jej wykonywania nie można popełnić błędu - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Samochody z systemem ABS. Odpowiednia technika hamowania zależy od tego, czy samochód jest wyposażony w system ABS, czy go nie posiada. ABS jest systemem pozwalającym na znaczne skrócenie drogi hamowania przy jednoczesnym zachowaniu sterowności pojazdu. Wszyscy kierowcy, których auta posiadają ABS, podczas nagłego hamowania powinni pamiętać o szybkim, mocnym i ciągłym przyciskaniu pedału hamulca. Tylko takie zachowanie pozwoli na odpowiednią reakcję samochodu podczas nagłego zdarzenia.

Działający ABS powoduje wypychanie pedału hamulca w przeciwną stronę niż stosowany na niego nacisk. Powstające wskutek tego wibracje i drgania pedału hamulca mogą przestraszyć niedoświadczonych kierowców. Nie powinni oni jednak zmniejszać siły nacisku na hamulec, ponieważ takie zachowanie mogłoby osłabić działanie systemu, znacznie wydłużając drogę hamowania. Drgania pedału hamulca oznaczają, że system działa prawidłowo.

- Należy również pamiętać o tym, że system ABS zadziała nam również podczas hamowania na nierównej nawierzchni, nawet jeśli jest sucho - mówi Andrzej Tomanek, jeden z opolskich instruktorów nauki jazdy. - Nie wpadajmy wówczas w panikę.

Samochody bez systemu ABS. Ci z kierowców, których auta nie są wyposażone w ABS, w nagłej sytuacji muszą stosować hamowanie pulsacyjne. Polega ono na naprzemiennym wciskaniu i puszczaniu pedału hamulca. Wciskanie pedału hamulca powinno być intensywne i zdecydowane - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Tylko taka metoda pozwoli utrzymać kontrolę i nie dopuści do utraty sterowności - dodają.
Trening czyni mistrza. W sytuacji zagrożenia, w której nie ma czasu na namysł i analizę zachodzącego zdarzenia, odpowiednie czynności powinny być wykonywane mechanicznie. Manewr prawidłowego hamowania musi więc być odpowiednio wytrenowany. Wprawę można nabyć podczas symulacji nagłego hamowania w bezpiecznym miejscu. Warto przeprowadzić taki trening pod okiem doświadczonego trenera. Zaznajomienie się z symulowaną sytuacją zagrożenia pozwoli na szybszą i bardziej precyzyjną reakcję w obliczu realnego niebezpieczeństwa.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska