Haptyczny rezonans materii. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza na wystawę Marii Papy Rostkowskiej

Materiał informacyjny - Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza do obejrzenia nowej wystawy Haptyczny rezonans materii - Maria Papa Rostkowska i gościnie w stulecie urodzin artystki.

Twórczość Marii Papy Rostkowskiej była dotychczas pokazywana głównie w kręgu męskich przyjaciół artystki: Lucio Fontany, Joana Miró, Jeana (Hansa) Arpa, Marino Mariniego i wielu innych wielkich nazwisk, związanych z prestiżową paryską galerią XXe Siècle. Wystawa w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku ma jednak zupełnie inny charakter: w stulecie swoich urodzin rzeźbiarka „wyprawi bowiem przyjęcie”, na którym pojawią się kobiety-artystki i ich dzieła. Będą one towarzyszyć około sześćdziesięciu rzeźbom Papy Rostkowskiej, reprezentując zarówno generację współczesną jubilatce, jak i tę tworzącą obecnie, lecz z podobnym do niej wyczuciem haptycznego rezonansu materii.

Owe zawarte w tytule wystawy pojęcia „haptyczny rezonans materii” mają na celu zwrócenie uwagi na kilka niezwykle ważnych, a jednak dotąd nieanalizowanych wystarczająco dogłębnie, aspektów rzeźb Papy Rostkowskiej: rolę zmysłu dotyku i haptyczność jako zjawisko obejmujące całe ciało, ucieleśnioną i somaestetyczną percepcję oraz materię jako aktanta, który nie tylko współdziała w procesie tworzenia, lecz również rezonuje swoją żywotnością w trakcie kontaktu z dziełami. Termin „haptyczny rezonans” zaproponował Gilles Deleuze, gdy opisywał malarstwo Francisa Bacona. Idealnie – jako metafora – oddaje on jednak również wrażenia jakich doznają odbiorcy rzeźb Papy Rostkowskiej: odczuwają haptyczny rezonans materii poszczególnych rzeźb, który udziela się im samym. Strategia kuratorska bazuje zatem na teorii haptyczności poszerzonej oraz posthumanizmie, a przede wszystkim przekonaniu o współtwórczej roli materii jako nieludzkiego aktora-aktanta w trakcie rzeźbienia. To te kwestie czynią z biegiem czasu twórczość Papy Rostkowskiej coraz bardziej aktualną. Celem wystawy jest również przeorientowanie pozycji artystki i usytuowanie jej w kręgu, w którym dotychczas nie funkcjonowała.

Maria Papa Rostkowska (1923-2008), z wykształcenia malarka i projektantka, apogeum swojej twórczości osiągnęła jednak jako rzeźbiarka. Wiele lat życia spędziła we Włoszech w Pietrasanta, w okolicach Carrary, znanej ze złóż wyjątkowej jakości marmurów, preferowanych niegdyś także przez Michała Anioła. „Kamień zmienił moje życie!” – entuzjastycznie deklarowała artystka. W bardzo żmudnym i wymagającym technicznie procesie nadawania marmurowi pożądanej formy, ważną rolę dla artystki odgrywał zmysł dotyku.

Ekspozycji rzeźb Marii Papy Rostkowskiej towarzyszą prace wyjątkowych kobiet-rzeźbiarek:

  • Katarzyny Kobro,
  • Marii Jaremy,
  • Aliny Szapocznikow,
  • Magdaleny Abakanowicz,
  • Agaty Agatowskiej,
  • Magdaleny Więcek,
  • Marii Pinińskiej-Bereś,
  • Barbary Stańczak,
  • Barbary Falender,
  • Martyny Pająk,
  • Iwony Demko.

Więcej o wystawie:

https://rzezba-oronsko.pl/wystawy/haptyczny-rezonans-materii/

Prezentacja twórczości Marii Papy Rostkowskiej trwa do 4.06.2023 r.

Kuratorka: Marta Smolińska
Współpraca: Jarosław Pajek
Dofinansowano ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Patronat medialny:

  • Contemporary Lynx,
  • Magazyn Szum,
  • NN6T notes na 6 tygodni,
  • Pismo Artystyczne Format,
  • Zwierciadło,
  • Radio Radom 87,7FM

Partner wernisażu:Solar Company S.A.

Autor zdjęć: Piotr Piasta

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Haptyczny rezonans materii. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza na wystawę Marii Papy Rostkowskiej - Dziennik Bałtycki

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska