Idą ciężkie czasy dla palaczy

fot. Daniel Polak
– Te zakazy palenia są w większości bez sensu – mówi Joanna Brysiak z Kędzierzyna-Koźla.
– Te zakazy palenia są w większości bez sensu – mówi Joanna Brysiak z Kędzierzyna-Koźla. fot. Daniel Polak
Nawet 500 złotych może kosztować jeden dymek. Sejm szykuje nam ustawę, która zakaże palenia praktycznie we wszystkich miejscach publicznych. W pociągach znikną przedziały dla palących, nie będzie można zapalić w lokalu, ani nawet w służbowym aucie.

Palacze twierdzą, że to paranoja, w dodatku trudna do wyegzekwowania. Ale jeśli już kogoś się złapie na gorącym uczynku - posłowie przewidują drakońskie kary.

Papierosy pali 30 procent dorosłych Polaków, a rocznie przemysł tytoniowy wpłaca do państwowej kasy kilkanaście miliardów złotych.

- Nie ma sensu zakazywać palenia w miejscach, w których to nikomu nie przeszkadza - twierdzą nawet niektórzy niepalący. Czy mają rację?

Już niedługo na ulicach zacznie się polowanie na palaczy

Za przyłapanie z papierosem, cygarem czy fajką np. na przystanku autobusowym grozić będzie mandat w wysokości 500 zł. Strefy dla palaczy znikną z dworców kolejowych, a w pociągach nie będzie już przeznaczonych dla nich przedziałów.

A jak to będzie wyglądać w firmach i samochodach służbowych?

Nawet za puszczenie dymka przy piwie groził będzie 500-złotowy mandat. Nowe prawo ma chronić zdrowie niepalących oraz kelnerów i barmanów, zmuszonych dziś do biernego palenia podczas pracy.
- Nie przeszkadza mi, że klienci przy mnie palą, bo sam jestem palaczem - mówi Łukasz Krupowies, barman popularnego w Kędzierzynie-Koźlu lokalu Night Club 2000. - Nie paraduję z papierosem przy osobach, które sobie tego nie życzą, więc nie ma żadnego problemu - przekonuje.

Problem może się jednak pojawić, jeśli nowa ustawa wejdzie w życie. Zakłada ona bowiem całkowity zakaz palenia w barach, pubach i restauracjach. Od tej zasady nie będzie wyjątków.

Jakie grzywny będą grozić właścicielom lokali? Co oni myślą o pomyśle rządu? - czytaj w portalu Strefa Biznesu.

Rozmowa

- Palenie zawsze szkodzi - mówi prof. Witold Zatoński, ekspert fundacji Promocja Zdrowia.

- Czy nie lepiej, zamiast całkowicie zakazywać palenia, promować zdrowy styl życia?
- Jedno nie wyklucza drugiego, bo zdrowy styl życia to także właściwe odżywianie, unikanie alkoholu i wiele innych czynników. Jednak jeśli chodzi o palenie, rozwiązania radykalne są jak najbardziej wskazane. Trzeba pamiętać, że dym tytoniowy to jedna z najbardziej toksycznych substancji, na jakie możemy być narażeni.

- Według producentów papierosy są coraz mniej szkodliwe, bo rynek pełen jest słabych "lightów", "slimów" itp.
- To jest mydlenie oczu. Dla organizmu ma znaczenie, czy palimy czy nie. A to, czy chodzi o kilka czy kilkanaście sztuk, lightów lub slimów jest kwestią marginalną. Palenie zawsze zabija. Także bierne, a narażonych na nie codziennie jest ok. 4 milionów dzieci w Polsce. Choćby dlatego warto walczyć o jak najszerszy zakaz palenia.

Wideo

Komentarze 80

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
PRECZ Z KOMUNĄ!
Brawo popieram to. Jak te przepisy stana sie prawem, to przychodzac do domu z restauracji nie bede musial zaraz ubranie prac i stac pod prysznicem.

Nazwijmy to tak jak jest. Palacze smierdza! Tak po prostu smierdza. Ja tego nie chce.

I prosze nie mowic, ze palacze placa wielkie podatki za zakupione papierosy. Jeszcze wiecej kosztuja nas przez to, ze trzeba ich pozniej za nasze pieniadze leczyc, bo maja raka pluc, krtani czy moze jeszcze innego.

Wiem o czym pisze. Sam kiedys palilem.

NASTĘPNY deb***!ZA JAKIE NASZE SMRODZIE NA UTRZYMANIU MAMUNI, WYOBRAŹ SOBIE, ŻE PALACZE TEŻ PŁACĄ SKŁADKI, NIE TYLKO TY, PŁACĄ TEŻ AKCYZĘ, Z KTÓREJ KORZYSTASZ TY , TWOJE BACHORY I CHOLERA WIE KTO JESZCZE W TYM BAGNIE! PONADTO ŻYJA KRÓCEJ, WIE BĘDZIESZ KRADŁ JEGO SKLADKI NA EMERYTURZE CIECIU JEDEN!
k
kiniaa

czy ich pojebało????????!!!!

N
NEMESIS
W dniu 28.01.2010 o 21:28, vita napisał:

Ja nie palę, nigdy nie paliłam i jestem przeciwniczką papierosów... ale ustawy też! Uprawianie prohibicji to nie sposób na rozwiązanie problemu. ...



to sposób na to aby co niektórzy zarobili ładny szmal
m
mitt
W dniu 26.01.2010 o 19:33, monika napisał:

przecież to jest chore. w jakim my kraju żyjemy? rany stąd trzeba uciekać, bo tu życia nie będzie. ustawa zabraniająca palenia? równie dobrze można zabronić pić, bo bardzo szkodzi zdrowiu, można też np. zabronić jeść słodyczy czekoholikom . w tym kraju to już nawet nałogu mieć nie wolno. osobiście nie palę i nie obchodzi mnie to, czy ktoś pali czy nie. i nie zgodzę się z tym, że to palenie i dym głównie wywołuje raka, bo jak ma się zachorować to się zachoruje nawet przy zdrowym trybie życia. ehh


Tylko że picie otoczeniu nie szkodzi a jak staniesz na przystanku i palisz to jednak ktoś ten dym wdycha .Co by było jak by ktoś na przystanku nasrał dostał by pewnie mandat ale on nikogo nie truje tak jak palacz.Pozdrawiam
v
vita

Ja nie palę, nigdy nie paliłam i jestem przeciwniczką papierosów... ale ustawy też! Uprawianie prohibicji to nie sposób na rozwiązanie problemu. Pociągi, przystanki zgadzam się. Ale nie miejsca rozrywki.
Bo jak będzie to wyglądało?? Idę sobie jak zwykle do knajpki spotkać się ze znajomymi a tam co?? Pustka, nie można palić to i nie ma moich znajomych. Albo inaczej: teraz idę sobie spokojnie do toalety w knajpce czy w dyskotece... a potem uduszę się w tej toalecie od dymu papierosowego!! Bo zawsze chłopaki wychodzą zapalić na dwór, a na dużej przestrzeni dyskoteki dym łatwiej się rozprasza niż w toalecie 1x1,5m. Tak wracając do pociągów to chyba jednak wolałabym, żeby istniały przedziały dla palących, bo wtedy do niego nie wsiadam, toaleta jest jedna dla palących i niepalących... a ja będę czekała aż ktoś skończy w niej palić.
Czuję jakby wracały czasy liceum kiedy to wychodząc na długiej przerwie do toalety można się tam było udusić a dym czuć było na 2gim piętrze nad toaletami mimo że były one na poziomie piwnicy.

g
gość
W dniu 26.01.2010 o 19:30, k napisał:

Alkoholik też niech płaci, pijesz płać większą składke zdrowotną. Tego problemu nikt nie widzi, dopiero państwo zarabia


jasne!kawosze też powinni płacic wiecej na służbe zdrowia bo szkodzi na żołądek pracodawcy też powinni bo chorujemy na nerwice i tak można bez konca zwalać jeden na drugiego! nawet jesli zabronią palić to nie myslmy sobie że palaczy będzie mniej!
G
Guliwer
W dniu 27.01.2010 o 10:32, babcia-nie moher napisał:

...Tylko za tej oplutej komuny nikt nie umieral na ulicy,nie bylo ludzi bezdomnych ani zebrakow...


Nie było żebraków? Coś chyba pamięć szwankuje, co?
Nikt nie umierał?
Nie dość, że w podobnych okolicznościach jak dziś, to jeszcze na skutek pobicia przez tych, którzy mieli chronić i pomóc!

Chyba jednak za dużo tego mięsa się jadło i miażdżyca trochę ogranicza dokrwienie mózgu.
b
byzłylosie lepiej

A ja mam gdzieś te zakazy i nawet jak wejdą w życie, to bede palił gdzie chcę, na klatce, w windzie, na przystanku, ogólnie na ulicy, w knajpach, w pracy, na lawce w parku, w pociągu, i wszedzie tam gdzie pale do tej pory a czego nie wymieniłem. Władza ma nas gdzieś i ja też mam władze gdzieś by żyło się lepiej, chyba tylko tym przy korycie, ciekawe ilu % ludziom zyje się lepiej od kiedy tusku rządzi.

G
Gość
W dniu 27.01.2010 o 10:42, Mama napisał:

Powinno sie tez zakazac palenia na balkonach,klatkach schodowych i korytarzach,Dym papierosowy unosi sie z balkonu i trafia w lecie do mieszkan sasiadow mieszkajacych na wyzszych pietrach.Znam ten problem bo mam male dziecko i lecie nie moge z nip posiedziec na balkonie,bo dym unoszacy sie od sasiadow z dolu zatyka nas.Nie moge tez otworzyc okna bo mam smrod w calym mieszkaniu.Tak wiec cale lato mam pootwierane okna tylko w nocy i to wowczas jak nie ma u sasiadow imprezy.To jest horror a nie zycie mieszkac w bloku z takimi sasiadami.


Jeden lubi imprezy a drugi lubi bande dzieciaków wrzeszczących i płaczących dniami i nocami, pani sasiadko mi też przeszkadzają te pani dzieci co płaczą pól nocy a drugie w dzien skaczą z szafy na podloge i nie dają mi spać po nocce, i co czy ja sie uzalam, taki urok zycia w bloku, wow. No jeszze by tego brakowało, żeby mi baba z góry mówiła co mam u siebie na balkonie robic zenada.
g
gghh
W dniu 27.01.2010 o 14:48, ~malina~ napisał:

Chciałam dodać tylko małą uwagę, że jest kolosalna różnica pomiędzy spalinami samochodowymi, elektrociepłowniami, żywnością naszpikowaną chemią itp, a paleniem w miejscu publicznym... ...


bzdura samochód to takie samo widzimisie jak papierosy, a zakzay niech sobie wprowadzają i tak bede wam dmuchał na przystanku i gdzie popadnie na mnie tez nikt nie patrzy zeby mnie spalinami nie zatrowac jak ide chodnikiem. Zreszta prawo to jedno jak zawsze bubel prawny w polsce, a rzeczywistosc to drugie.
S
Sąsiad
W dniu 27.01.2010 o 10:42, Mama napisał:

Powinno sie tez zakazac palenia na balkonach,klatkach schodowych i korytarzach,Dym papierosowy unosi sie z balkonu i trafia w lecie do mieszkan sasiadow mieszkajacych na wyzszych pietrach.Znam ten problem bo mam male dziecko i lecie nie moge z nip posiedziec na balkonie,bo dym unoszacy sie od sasiadow z dolu zatyka nas.Nie moge tez otworzyc okna bo mam smrod w calym mieszkaniu.Tak wiec cale lato mam pootwierane okna tylko w nocy i to wowczas jak nie ma u sasiadow imprezy.To jest horror a nie zycie mieszkac w bloku z takimi sasiadami.


Też mieszkam w bloku i sąsiedzi palą na balkonie i jakoś mi to nie przeszkadza chociaż sam nie palę. To co wypisujesz to jest zwykłe malkontenctwo. Zgoda na klatce nie powinno się palić i gonić każdego kto tam pali. Ale mieszkać z taką sąsiadką co jej wszystko przeszkadza to dopiero utrapienie.
~malina~

...no i może zabrzmi to dyskryminacyjnie dla płci żeńskiej, ale widok pięknej, młodej kobiety z papierosem w ustach jest wręcz żałosny

~malina~

Chciałam dodać tylko małą uwagę, że jest kolosalna różnica pomiędzy spalinami samochodowymi, elektrociepłowniami, żywnością naszpikowaną chemią itp, a paleniem w miejscu publicznym....PALENIE TO NAŁÓG, a pozostałe rzeczy to tzw. postęp cywilizacyjny. Dlatego wydaje mi się, że nawiązywanie do tego nie ma sensu. Każdy z nas w mniejszym bądź większym stopniu korzysta z środków transportu, prądu czy ciepła. Zabrzmi to głupio, ale jak wyobrażacie sobie życie bez całego tego przemysłu? Trochę ciężko! A czy życie bez papierosów jest możliwe? Nie wierzę, że żaden z zatwardziałych palaczy nie myślał nigdy o rzuceniu. No i jeszcze jedno. Doczytałam się w którymś z postów pytania, dlaczego palacz musi tolerować niepalącego, a nigdy na odwrót. To proste. Niepalenie jest FIZJOLOGIĄ człowieka

t
true

Idą lepsze czasy dla niepalących. Taki powinien być tytuł.

N
NEMESIS
W dniu 27.01.2010 o 10:42, Mama napisał:

Powinno sie tez zakazac palenia na balkonach,klatkach schodowych i korytarzach,Dym papierosowy unosi sie z balkonu i trafia w lecie do mieszkan sasiadow mieszkajacych na wyzszych pietrach.Znam ten problem bo mam male dziecko i lecie nie moge z nip posiedziec na balkonie,bo dym unoszacy sie od sasiadow z dolu zatyka nas.Nie moge tez otworzyc okna bo mam smrod w calym mieszkaniu.Tak wiec cale lato mam pootwierane okna tylko w nocy i to wowczas jak nie ma u sasiadow imprezy.To jest horror a nie zycie mieszkac w bloku z takimi sasiadami.



ot, typowy polski sąsiad. Nie znasz powiedzenia "wolność tomku w swoim domku"?
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3