O szansie na reaktywację kozielskiego portu mówiło się już od prawie dwóch lat, ale sprawy proceduralne nieco odwlekały inwestycję. Czasochłonne było przede wszystkim przekazanie portu Kędzierzyńsko-Kozielskiemu Parkowi Przemysłowemu, czyli spółce dysponującej terenami pod inwestycje (gmina ma w niej większość udziałów).
Formalnie dokonano tego w poniedziałek.
Odbudową nabrzeży i infrastruktury portowej zajmie się teraz prywatna spółka Kędzierzyn-Koźle Terminale. Zamierza wybudować na tych terenach centrum logistyczne.
- Wszystkie umowy i porozumienia z inwestorem weszły w życie. Kędzierzyn-Koźle Terminale dysponuje teraz terenem portu i zgodnie z harmonogramem rozpoczyna prace geo- i hydrotechniczne. Pierwsze miały miejsce już w poniedziałek - informuje Jarosław Jurkowski, rzecznik prezydenta Kędzierzyna-Koźla.
Pierwsze korzyści z przekazania portu do KKPP miasto będzie miało już w maju, a to za sprawą podatków od nieruchomości. Owych korzyści ma być jednak dużo więcej. Rozbudowa portu pozwoli na stworzenie docelowo 120 nowych miejsc pracy przy obsłudze terminali oraz kilkuset dodatkowych etatów w spółkach i jednostkach administracyjnych współpracujących z portem.
Łączny koszt inwestycji to około 360 milionów złotych. Oprócz chemikaliów w porcie mają być także przeładowywane materiały sypkie. Inwestorzy chcą wydać na jego budowę od 300 do 420 milionów złotych. W planach jest stworzenie kilku terminali do przeładunku materiałów płynnych i sypkich oraz kontenerów.
Właścicielem spółki KKT jest szwajcarski fundusz inwestycyjny Clearsight. Partnerami biznesowymi KKT w tym przedsięwzięciu będą firmy lokalne, międzynarodowe koncerny zarządzające terminalami w Polsce i Europie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?