Jak aranżacje wnętrz wpływają na decyzje konsumenckie klientów?

Materiał informacyjny TEB EDUKACJA
Udostępnij:
Nie od dziś wiadomo, że odpowiednie zaaranżowanie przestrzeni zarówno publicznej, komercyjnej, jak też mieszkaniowej wpływa na samopoczucie osób, które w nich przebywają. A to samopoczucie z kolei wpływa na decyzje konsumenckie. Co takiego wykorzystują dekoratorzy i floryści, żeby przyciągnąć klientów? Przyjrzyjmy się efektom ich pracy w trzech przestrzeniach.

Mieszkania na sprzedaż lub wynajem

Nieruchomości z rynku wtórnego - zanim zostaną wystawione na sprzedaż - potrzebują odpowiedniego przygotowania, które określane jest jako home staging. Chodzi nie tylko o gruntowne posprzątanie wnętrz, ale też o ich odświeżenie i urządzenie. Home stager usuwa wszelakie meble, dekoracje i inne elementy związane z poprzednimi właścicielami lub najemcami. Wykorzystując aktualne trendy aranżacyjne oraz eksponując zalety mieszkania, doprowadza przestrzeń do stanu na tyle uniwersalnego, żeby przyciągnąć jak największą liczbę zainteresowanych kupnem nieruchomości. Barbara Schwarz - światowa pionierka home stagingu - udowodniła w swoich badaniach, że nieruchomości wystawione na rynek wtórny po procesie home stagingu, zyskują nawet 10% pierwotnej wartości, a czas ich sprzedaży skraca się średnio o 40%.

Centra handlowe

Rośnie ilość centrów handlowych, a wraz z nią - zainteresowanie budowaniem przewagi konkurencyjnej. Aby przyciągnąć klientów, dyrekcje i zarządzający tego typu obiektami muszą bardzo dobrze znać swoich konsumentów i na bieżąco odpowiadać na ich potrzeby. Jednym z efektów działań prokonsumenckich jest zadbanie o przestrzeń - zarówno pod względem wizualnym, jak też użytkowym. Efektem tego jest np. zaaranżowanie miejsca wzdłuż korytarzy, gdzie klienci mogą odpocząć na kanapach oraz włączyć smartfony do ładowarek. Innym przykładem jest zorganizowanie cichego kąta do rozmów telefonicznych lub pracy poprzez ustawienie specjalnych, wyciszających mebli. W takich przestrzeniach ważne jest także wykorzystanie roślinności oraz dekoracji drewnianych, które działają odprężająco. Dzięki takim aranżacjom klient nie musi opuszczać centrum, żeby porozmawiać czy odpocząć. Wszystko, czego potrzebuje, ma na wyciągnięcie ręki, co przekłada się na przyszłe wybory konsumenckie. Klient będzie wracał do centrum handlowego z udogodnieniami.

Sklepy i kwiaciarnie

Odpowiednio zaprojektowane witryny oraz aranżacje wnętrz to być albo nie być dla lokali handlowo-usługowych. Często o wejściu potencjalnego klienta do środka decydują sekundy pierwszego wrażenia. Dlatego zarządzający sięgają po rozwiązania z zakresu visual merchandisingu, którego celem jest przyciągnięcie uwagi klientów, wpływ na ich decyzje zakupowe, a także pozostanie w ich świadomości. W większych sklepach i supermarketach jedną z istotnych funkcji visual merchandisingu jest czytelna nawigacja, zwana również ścieżką zakupową. Od niej zależy, czy klient znajdzie w sklepie to, po co przyszedł. Z kolei w kwiaciarni ważna jest odpowiednia wystawa zewnętrzna, która ma nie tylko przyciągać uwagę klientów, ale też informować ich o najnowszych trendach oraz dostępności sezonowego asortymentu. Floryści, mając do dyspozycji rośliny, wstążki, papiery, folie i inne artykuły dekoracyjne, branżową wiedzę oraz znajomość swoich klientów, są w stanie tak eksponować towar, by nie tylko przyciągać klientów, ale również działać na nich inspirująco.

Dobry dekorator wnętrz, visual merchandiser, home stager i forysta mają realny wpływ na decyzje konsumencie klientów. Niezbędne jest tu wyczucie estetyki, znajomość branży oraz marki, którą się reprezentuje. Konieczna jest też wiedza kierunkowa. Coraz więcej przedstawicieli zawodów związanych z aranżacjami przestrzeni to absolwenci szkół policealnych. Jedną z nich jest TEB Edukacja, która w programie nauczania kładzie szczególny nacisk na zajęcia praktyczne - zarówno w pracowniach, jak też w zaprzyjaźnionych sklepach czy kwiaciarniach.

Wideo

Dodaj ogłoszenie