Jak bezpiecznie korzystać ze smartfona i innych urządzeń mobilnych? Porady szwedzkiego psychiatry, by zachować zdrowie psychiczne

Martyna Jaros
Martyna Jaros
Osoby silnie uzależnione od swojego smartfona korzystają z niego ponad 3 godziny dziennie, a powiadomienia sprawdzają również w nocy
Osoby silnie uzależnione od swojego smartfona korzystają z niego ponad 3 godziny dziennie, a powiadomienia sprawdzają również w nocy 123rf
Urządzenia mobilne stały się nieodłącznym elementem życia współczesnego człowieka. Często nieświadomie spędzamy wiele godzin skrolując facebooka, Tweetera i sprawdzając, czy na elektronicznej poczcie nie pojawiła się kolejna wiadomość. Smartfon zasypuje nas masą szybkich informacji. Niestety nasz mózg nie został odpowiednio przystosowany do przetwarzania tak wielu treści naraz. Odkrycia naukowe ostatnich lat przynoszą niepokojące wyniki, odnoście negatywnego wpływu urządzeń mobilnych na zdrowie psychiczne, a nawet fizyczne. 15 lipca obchodzimy dzień bez telefonu, ale także w inne dni warto wiedzieć, jak bezpiecznego korzystać ze smartfona.

Sięgnięcie po telefon komórkowy dla wieku z nas jest pierwszą rzeczą po przebudzeniu, oraz ostatnią z czynności wykonywanych tuż przez nocnym spoczynkiem. Aż 40 procent osób wolałoby na jeden dzień stracić głos (!) niż swojego smartfona. Jeśli nie mamy go przy sobie z pewnością wiemy, gdzie aktualnie leży. Sięgamy po smartfona średnio co 10 minut, a dotykamy go nawet 2600 razy dziennie!

15 lipca obchodzimy dzień bez telefonu! Zastosowanie się do wymogów święta będzie problemem dla niejednej osoby.

Negatywne aspekty postępu cywilizacyjnego

W 2012 roku iPhony przestały być ekskluzywnym gadżetem, na który może sobie pozwolić garstka osób. Internet stał się mobilny i dzięki temu można z niego korzystać nie tylko w domowym zaciszu, ale i w kawiarni, na spacerze czy w samochodzie.

Czy wiesz, że przeciętnie w ciągu dnia spędzamy aż 3 godziny (czyli 180 minut) korzystając ze smartfona?

Oczywiście istnieje szereg korzyści, jakie daje nam nieograniczony dostęp do sieci. W każdej chwili możemy sprawdzić, w jaki sposób dojechać w dane miejsce, gdy zabłądzimy w nieznanym terenie. Wysłać zdjęcie do znajomych z wakacji, lub z zapytaniem o opinię o danej rzeczy. Przede wszystkim jesteśmy znacznie lepiej poinformowani o sytuacji panującej na świecie i w kraju. Mądre korzystanie z urządzeń mobilnych i internetu nie jest złe.

Niestety łatwo przekroczyć cienką granicę i uzależnić się od swojego smartfona. Konsekwencje tego stanu wymienianie w literaturze naukowej to:

  • obniżenie nastroju przez ciągłe porównywanie swojego „nieidealnego życia” z „idealnym” życiem kreowanym przez osoby w internecie,
  • pogorszenie samooceny, ponieważ rzadko wypadamy korzystniej w zestawieniu innymi osobami,
  • wyższy odsetek depresji i osób zażywających leki antydepresyjne,
  • nasilenie stresu i lęku, m.in. gdy nie pojawia się oczekiwana liczba kciuków w górę lub serduszek pod wstawionym zdjęciem.
  • trudności w skupieniu się na wykonywanym zadaniu tzw. wielozadaniowość,
  • osłabienie pamięci roboczej, co objawia się tym, że mamy trudność w zapamiętaniu nawet kilku cyfr,
  • pogorszenie wzroku od wpatrywania się w mały ekran,
  • wymieranie empatii, gdyż porozumiewając się zdalnie, nie jesteśmy w stanie odczytać z twarzy drugiej osoby, że nasze słowa mogły sprawić przykrość rozmówcy,
  • gorsze relacje międzyludzkie, ponieważ świat towarzyski został częściowo przeniesiony do sieci,
  • pogorszenie jakości i długości snu, na co wpływa wieczorne przeglądanie kont na portalach społecznościowych,
  • obniżenie poziomu aktywności fizycznej, która łagodzi stres i przeciwdziała nadmiernej masie ciała,
  • trudności w znalezieniu nowego hobby.

Zioła na depresję i poprawę nastroju – 6 ziół o udowodnionym...

Jak bezpiecznie korzystać ze smartfona i innych urządzeń mobilnych?

Szwedzki psychiatra Anders Hansen autor książki pod tytułem „Wyloguj swój mózg”, przedstawia szereg porad odnośnie bezpiecznego korzystania ze smartfona i innych urządzeń mobilnych.

  1. Sprawdź, za pomocą aplikacji mobilnej, ile czasu rzeczywiście poświęcasz na korzystanie ze swojego telefonu.
  2. Ustaw czarno-biały obraz w telefonie, co zmniejsza chęć przewijania stron internetowych i facebooka.
  3. Włącz filtr światła niebieskiego w telefonie.
  4. Jeśli telefon jest Twoim budzikiem, kup osobny sprzęt do tej funkcji.
  5. W pracy staraj się nie mieć telefonu w zasięgu wzroku. Wyznacz ok. 5 minut co godzinę na sprawdzenie wiadomości.
  6. Gdy prowadzisz auto, włącz tryb wyciszenia i schowaj telefon do torby lub plecaka, aby powiadomienia i sam widok urządzenia nie rozpraszały Twojej uwagi.
  7. Wyłącz powiadomienia typu „push notice”, które bardzo dekoncentrują.
  8. Obserwuj na portalach społecznościowych tylko te osoby, które chcesz. Zrezygnuj z tych, które szkodliwie na Ciebie wpływają (np. notorycznie się z nimi porównujesz i potem czujesz gorzej).
  9. Media społecznościowe traktuj jako możliwość kontaktu z innymi. Udzielaj się na grupach i portalach, gdyż daje to poczucie przynależności.
  10. Podczas spotkań towarzyskich nie sięgaj po smartfona, a skup na drugiej osobie. Pamiętaj, że wzięcie telefonu do ręki jest zaraźliwie!
  11. Każdego dnia wyłącz telefon na 1-2 godziny, ale pamiętaj o poinformowaniu o tym bliskich, aby nie martwili się, że coś Ci się stało.
  12. Nie sprawdzaj wiadomości, ani nie skroluj facebooka przed snem. Na minimum godzinę przed pójściem spać staraj się nie korzystać z telefonu. Najlepiej nie trzymaj go w sypialni i włącz funkcję wyciszenia.

Łukasz Jakóbiak: Największe słabości, które udało mi się pokonać, to brak akceptacji siebie i uzależnienie od telefonu

Źródło:

  • Hansen A.: Wyloguj swój mózg. Wydawnictwo Znak, Kraków 2020.

Wideo

Materiał oryginalny: Jak bezpiecznie korzystać ze smartfona i innych urządzeń mobilnych? Porady szwedzkiego psychiatry, by zachować zdrowie psychiczne - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3