Jak bezpiecznie ruszać, hamować i pokonywać zakręty zimą

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Wojciech Frelichowski
Zima wymusza na kierowcach zmianę stylu jazdy. Śliska nawierzchnia, czyli niebezpieczeństwo poślizgu oznacza, że musimy dostosować prędkość oraz manewry do panujących warunków na drodze.

Już samo ruszanie na śliskiej nawierzchni może sprawiać trudność, bo może się okazać, iż koła napędzane kręcą się w miejscu. Co zatem zrobić? Jeśli mocno wciśniemy pedał gazu, to jeszcze pogorszymy sytuację, bo opony wyślizgają warstwę lodu. Chodzi to, aby siła potrzebna do toczenia się kół nie była większa od siły powodującej osłabienie ich przyczepności. Po wrzuceniu pierwszego biegu delikatnie naciskamy pedał gazu i równie delikatnie puszczamy pedał sprzęgła.

Jeśli koła zaczynają "buksować" trzeba przez kilka metrów jechać na tzw. półsprzęgle, czyli z lekko wciśniętym pedałem sprzęgła. Kierowcy z dłuższym stażem mogą spróbować ruszać z drugiego biegu, gdyż moment obrotowy trafiający na koła napędzane jest wtedy mniejszy, niż na pierwszym biegu, więc trudniej zerwać przyczepność. Jeżeli to nic nie da, trzeba podłożyć pod jedno z kół napędzanych dywanik lub podsypać piasek albo żwir. Na zaśnieżonej nawierzchni, w górach przydadzą się wtedy łańcuchy.

Jak bezpiecznie ruszać, hamować i pokonywać zakręty zimą
Wojciech Frelichowski

Jednak znacznie trudniejsze od ruszania na śliskiej nawierzchni jest hamowanie. Ten manewr, aby nie wpaść w poślizg, również trzeba wykonywać delikatnie. Jeśli przesadzimy z siłą hamowania i wciśniemy pedał do końca to w przypadku próby ominięcia przeszkody, np. jeśli wyskoczy nam na drogę zwierzyna leśna, auto nie skręci i pojedzie prosto.
Dlatego hamujmy pulsacyjnie, wtedy jest szansa na uniknięcie poślizgu i zatrzymanie się przed przeszkodą. Na szczęście współczesne samochody mają na wyposażeniu system ABS, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, co oznacza , że kierowca może wówczas sterować auto kierownicą. Hamulec należy wcisnąć do oporu i trzymać go, mimo wibracji pojawiających się na pedale. Pamiętajmy jednak, że jeśli jedziemy z nadmierną prędkością, to w sytuacji zagrożenia ABS nie uchroni nas przed kolizją.

Do hamowania przydaje się również silnik, szczególnie właśnie na śliskiej nawierzchni. Np. w mieście dojeżdżając do skrzyżowania zawczasu zredukujmy biegi, a auto samo wytraci prędkość. Ważne, aby zrobić to płynnie, bez szarpnięć, bo samochodem może zarzucić.

Podczas jazdy na śliskiej nawierzchni problemem może być również pokonywanie zakrętów. Zasada pokonywania zakrętów mówi, że w zakręt można wjechać z każdą prędkością, ale nie z każdą wyjechać z niego bezpiecznie. – Przejeżdżając przez zakręt powinniśmy starać się go pokonać jak najbardziej łagodnie. Z pomocą przyjdzie nam zasada ZWZ, czyli zewnętrzna–wewnętrzna-zewnętrzna - wyjaśnia Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoły. - Dojeżdżając do zakrętu zbliżamy się do zewnętrznej części naszego pasa ruchu, następnie w środku zakrętu dojeżdżamy do wewnętrznej krawędzi naszego pasa, dalej płynnie na wyjściu z zakrętu delikatnym, płynnym ruchem kierownicy zbliżamy się do zewnętrznej części naszego pasa.

Pamiętajmy również, że zmieniające się warunki pogodowe będą miały wpływ na ograniczenie przyczepności. Fakt, że przy ładnej pogodzie pokonywaliśmy zakręt z prędkością 60 km/h na godzinę nie będzie miał znaczenia, jeśli będzie gołoledź. - Jeśli zakręt jest ostry, zredukujmy prędkość i bieg już przed zakrętem, gazu możemy zacząć dodawać przy wychodzeniu z zakrętu. Ważne, by pedału gazu używać z umiarem - radzi Radosław Jaskulski.

Jak bezpiecznie ruszać, hamować i pokonywać zakręty zimą
Wojciech Frelichowski

Podczas zimowej eksploatacji najlepiej dają sobie radę auta z napędem na obie osie. Niedawno firma Skoda Polska zorganizowała prezentację dla dziennikarzy swoich aut z napędem 4x4 w warunkach zimowych na lodowym torze testowym. W takich okolicznościach napęd na obie osie pokazuje swoją przewagę m.in. podczas ruszania. Podczas normalnej jazdy, np. w mieście lub na suchej, twardej nawierzchni, 96 proc. momentu obrotowego z silnika trafia na oś przednią. Gdy jedno z kół wpadnie w poślizg, drugie z nich natychmiast otrzymuje większy moment obrotowy. W razie potrzeby sprzęgło wielopłytkowe może przekazać do 90 proc. momentu na oś tylną.

Zasady zimowej jazdy można przetrenować w specjalnych ośrodkach doskonalenia jazdy, który zyskują coraz większą popularność wśród kierowców. Np. jednym z najbardziej nowoczesnych obiektów tego typu jest Skoda Autodrom w Poznaniu. To w pełni zautomatyzowany ośrodek doskonalenia techniki jazdy wyższego stopnia. Jego głównym elementem jest tor służący praktycznemu doskonaleniu umiejętności jazdy w symulowanych sytuacjach awaryjnych. Na czterech specjalnie zaprojektowanych modułach, wyposażonych w szarpak, nawadniane maty poślizgowe oraz przeszkody wodne można nauczyć się, jak kontrolować samochód w awaryjnych sytuacjach na drodze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Jak bezpiecznie ruszać, hamować i pokonywać zakręty zimą - Motofakty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska