Jeszcze w połowie XVIII wieku Kluczbork nie miał wielkiego znaczenia w regionie.
Był małym nadgranicznym miasteczkiem, położonym z dala od szlaków handlowych i komunikacyjnych. Nie było dobrych dróg, nie kursowała poczta.
Poczta zresztą nie była wówczas potrzebna, ponieważ mało który z mieszkańców potrafił pisać i czytać, miasto nie było też wtedy siedzibą władz państwowych.
W 1746 roku, czyli pięć lat po zdobyciu Śląska, władze pruskie uruchomiły połączenie pocztowe z Oleśnicy, przez Namysłów do Wołczyna i Kluczborka.
Od 1756 roku kursowała linia pocztowa z Wrocławia przez Kluczbork do Byczyny. Od 1780 roku wozy pocztowe jechały dalej do Olesna, Dobrodzienia, Lublińca i do Opola.
Prawdziwą rewolucją komunikacyjną była jednak dopiero budowa kolei żelaznej.
W 1865 roku Opolsko-Tarnogórska Spółka Kolejowa (niem. Oppeln-Tarnowitzer-Eisenbahngesellschaft)_otrzymała koncesję na budowę linii kolejowej z Wrocławia do granicy, w kierunku Warszawy.
W 1868 roku uruchomiono trasę z Wrocławia, przez Oleśnicę, Namysłów, Kluczbork do Fosowskiego.
W 1883 roku otwarto prawie 20-kilometrowy odcinek z Kluczborka do Olesna.
W późniejszych latach linię tę przedłużono do Tarnowskich Gór, co umożliwiło uruchomienie bezpośredniego połączenia do Katowic.
Dokładnie 100 lat temu, w 1914 roku, kursował dalekobieżny pociąg z wagonem restauracyjnym na trasie Katowice - Kluczbork - Wrocław - Szczecin i z powrotem. Wówczas wszystkie te miasta leżały w granicach Niemiec.
Od 1875 roku pociągi kursowały też na 200-kilometrowej trasie z Kluczborka przez Kępno do Poznania.
Jako ostatnia w 1899 roku zbudowana została linia kolejowa Kluczbork - Jełowa. Umożliwiła ona dojazd z Kluczborka do władz rejencji w Opolu. Dzisiaj po tej linii kursuje szynobus.
Rozbudowa czterech linii kolejowej w ciągu 31 lat uczyniła z Kluczborka ważny węzeł komunikacyjny. Z Kluczborka od tej pory można dojechać do Wrocławia, Poznania, Katowic i Opola.
Na kluczborskiej stacji zbudowano duży dworzec kolejowy (odrestaurowany w ubiegłym roku), a także zakłady kolejowe (dzisiejszy Wagrem).
Kolej stała największym pracodawcą w powiecie, a dzięki dobremu skomunikowaniu wmieście powstały m.in. dwa młyny, tartak i fabryki.
Podczas pisania tego artykułu korzystałem z książki "Kreuzburg. Stadt und Kreis in Oberschlesien. Geschichte und Erinnerungen".
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?