Jak Kluczbork wkroczył w epokę pary i żelaza

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Tak wyglądał dworzec i peron kolejowy w Kluczborku na przełomie XIX_i XX wieku. Zdjęcie z pocztówki z lat 1895-1901, wydanej przez kluczborskie wydawnictwo Verlag von Jul. Lebek.
Tak wyglądał dworzec i peron kolejowy w Kluczborku na przełomie XIX_i XX wieku. Zdjęcie z pocztówki z lat 1895-1901, wydanej przez kluczborskie wydawnictwo Verlag von Jul. Lebek. Dolny-Ślask.org
Dzisiaj władze Kluczborka budują obwodnicę, aby przyciągnąć inwestorów do gminy. W XIX wieku kluczowa dla rozwoju gospodarczego miasta była budową torów kolejowych.

Jeszcze w połowie XVIII wieku Kluczbork nie miał wielkiego znaczenia w regionie.

Był małym nadgranicznym miasteczkiem, położonym z dala od szlaków handlowych i komunikacyjnych. Nie było dobrych dróg, nie kursowała poczta.

Poczta zresztą nie była wówczas potrzebna, ponieważ mało który z mieszkańców potrafił pisać i czytać, miasto nie było też wtedy siedzibą władz państwowych.

W 1746 roku, czyli pięć lat po zdobyciu Śląska, władze pruskie uruchomiły połączenie pocztowe z Oleśnicy, przez Namysłów do Wołczyna i Kluczborka.

Od 1756 roku kursowała linia pocztowa z Wrocławia przez Kluczbork do Byczyny. Od 1780 roku wozy pocztowe jechały dalej do Olesna, Dobrodzienia, Lublińca i do Opola.

Prawdziwą rewolucją komunikacyjną była jednak dopiero budowa kolei żelaznej.

W 1865 roku Opolsko-Tarnogórska Spółka Kolejowa (niem. Oppeln-Tarnowitzer-Eisenbahngesellschaft)_otrzymała koncesję na budowę linii kolejowej z Wrocławia do granicy, w kierunku Warszawy.

W 1868 roku uruchomiono trasę z Wrocławia, przez Oleśnicę, Namysłów, Kluczbork do Fosowskiego.

W 1883 roku otwarto prawie 20-kilometrowy odcinek z Kluczborka do Olesna.

W późniejszych latach linię tę przedłużono do Tarnowskich Gór, co umożliwiło uruchomienie bezpośredniego połączenia do Katowic.

Dokładnie 100 lat temu, w 1914 roku, kursował dalekobieżny pociąg z wagonem restauracyjnym na trasie Katowice - Kluczbork - Wrocław - Szczecin i z powrotem. Wówczas wszystkie te miasta leżały w granicach Niemiec.

Od 1875 roku pociągi kursowały też na 200-kilometrowej trasie z Kluczborka przez Kępno do Poznania.

Jako ostatnia w 1899 roku zbudowana została linia kolejowa Kluczbork - Jełowa. Umożliwiła ona dojazd z Kluczborka do władz rejencji w Opolu. Dzisiaj po tej linii kursuje szynobus.

Rozbudowa czterech linii kolejowej w ciągu 31 lat uczyniła z Kluczborka ważny węzeł komunikacyjny. Z Kluczborka od tej pory można dojechać do Wrocławia, Poznania, Katowic i Opola.

Na kluczborskiej stacji zbudowano duży dworzec kolejowy (odrestaurowany w ubiegłym roku), a także zakłady kolejowe (dzisiejszy Wagrem).

Kolej stała największym pracodawcą w powiecie, a dzięki dobremu skomunikowaniu wmieście powstały m.in. dwa młyny, tartak i fabryki.

Podczas pisania tego artykułu korzystałem z książki "Kreuzburg. Stadt und Kreis in Oberschlesien. Geschichte und Erinnerungen".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska