Jak rozkręcić e-biznes?

Edyta Hanszke ehanszke@nto.pl
Coraz więcej ludzi ma dostęp do internetu, więc rośnie popularność e-usług. (fot. archiwum)
Coraz więcej ludzi ma dostęp do internetu, więc rośnie popularność e-usług. (fot. archiwum)
Ci, którzy wystarają się o unijną dotację, muszą przez 3 lata po zakończeniu finansowania utrzymać się na rynku.

Dotychczas kilkuset  przedsiębiorców otrzymało dotacje w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na e-usługi.

Zobacz: Ostatnia szansa na darmową kampanię promocyjną projektu e-biznes

Spośród oczekujących na następną turę naboru wniosków e-biznesmenów znacznie większe szanse na utrzymanie się na rynku będą mieć ci, którzy nie powtórzą pomysłów poprzedników.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podsumowała listę umów podpisanych z autorami najlepszych projektów.

Większość unijnych pieniędzy dostaną firmy inwestujące w branże e-doradztwa, e-turystyki, e-edukacji, e-zdrowia oraz w portale społecznościowe. Popularne są też adaptacje tradycyjnych usług do środowiska wirtualnego.

- Przedsiębiorcy podpisujący umowę z PARP na dofinansowanie e-usług są zobowiązani do prowadzenia jej przez 3 lata po zakończeniu okresu dofinansowania. Dlatego ważne jest, aby firmy miały oryginalny pomysł na e-biznes, który trwale  pozwoli utrzymać się na rynku - podkreśla Monika Karwat-Bury, rzecznik prasowy PARP.

Najbardziej oryginalne pomysły spośród dotychczasowych?

Na przykład wdrożenie automatycznej komputerowej analizy spontanicznej ekspresji i mimiki twarzy, której wyniki wykorzystywane są do analiz w środowisku naukowo-psychologicznym, czy e-usługa polegająca na tworzeniu obrazów trójwymiarowych (rendering) przez Internet, co pozwala odciążyć komputer użytkownika.

Zobacz: Opole dobrze wydaje pieniądze unijne

- Przedsiębiorcy, którzy planują wnioskować o dotację na swoją e-usługę, powinni mieć własny, unikatowy pomysł, dzięki któremu nie będą musieli się obawiać ogromnej konkurencji na rynku. Trzeba pamiętać, że konkurencja też dostała dotacje - dodaje Karwat-Bury.

Projekty biznesowe

W branży e-doradztwa przedsiębiorcy postawili na doradztwo finansowe. Najwięcej dofinansowanych projektów dotyczyło świadczenia e-usług takich jak: wirtualne symulacje biznesowe, analizy rynku, tworzenie portali porównujących usługi ubezpieczeniowe, doradztwo kredytowe oraz finansowe.

Z kolei najpopularniejsze e-usługi związane z turystyką to: porównywarki miejsc noclegowych, wyszukiwarki lotów czarterowych czy hoteli oraz systemy rezerwacji on-line. W branży edukacyjnej przedsiębiorcy inwestują w kursy e-learningowe, coraz odważniej wykorzystują też w procesie nauczania nowe media. Podobne do siebie pomysły pojawiają się również w dziedzinie e-zdrowia.

Przedsiębiorcy chcą tworzyć portale oferujące wsparcie przy podejmowaniu decyzji medycznych, systemy rezerwacji wizyt lekarskich on-line oraz systemy wspomagające i dobierające indywidualną dietę. Przyszli e-biznesmeni liczą także na duże zyski z kolejnych portali społecznościowych, skupiających określone grupy społeczne np. lekarzy, marynarzy, matki, mieszkańców określonego miasta itp.

Galerie handlowe otwarte od 1 lutego?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie