Jak się pozbyć niechcianych SMS-ów

RedakcjaZaktualizowano 
Jak się pozbyć niechcianych SMS-ów<br>Z udziału w SMS-owych loteriach, konkursach, czatach i płatnych subskrypcjach możemy zrezygnować wysyłając np. SMS-a o treści „STOP” na określony przez usługodawcę numer telefonu
Jak się pozbyć niechcianych SMS-ówZ udziału w SMS-owych loteriach, konkursach, czatach i płatnych subskrypcjach możemy zrezygnować wysyłając np. SMS-a o treści „STOP” na określony przez usługodawcę numer telefonu serwerSMS.pl
Każdy z nas przynajmniej raz otrzymał tzw. SMS-a Premium. Część wiadomości to te, na których otrzymywanie wyraziliśmy zgodę. Jednak co zrobić , gdy nie jesteśmy pewni, jakie są intencje nadawcy i czy nie jesteśmy narażeni na dodatkowe koszty? fot. SerwerSMS.pl

Miejsca, w których pozostawiamy swoje dane kontaktowe, jest mnóstwo - począwszy od sklepów stacjonarnych i internetowych, poprzez serwisy www, a na SPA i lokalnych siłowniach kończąc.

- O pozostawienie numeru telefonu często jesteśmy proszeni np. przy wypełnianiu formularza zgłoszeniowego podczas pierwszej wizyty na siłowni czy w salonie kosmetycznym, ale także zakładając konto w banku czy w sklepie internetowym - mówi Daniel Zawiliński z SerwerSMS.pl, platformy zajmującej się wysyłką SMS-ów. Dzięki temu klienci są w pierwszej kolejności informowani o najnowszych promocjach, statusie zlecenia, otrzymują rabaty na usługi i produkty – SMS to wygodna forma komunikacji, wykorzystywana dziś nie tylko przez firmy, ale również urzędy państwowe czy usługodawców lokalnych. - Według naszych badań, 8 na 10 Polaków deklaruje, że chętnie udzieliłoby zgody na otrzymywanie krótkich komunikatów dotyczących ich ulubionych marek – wyjaśnia ekspert – Na nasze telefony, najchętniej otrzymywalibyśmy informacje dotyczące statusu i przebiegu transakcji w sklepie, ale również te na temat ulubionych marek i produktów, jak i promocje w sklepach stacjonarnych oraz punktach usługowych - wylicza.

Aby otrzymać SMS Premium, każdorazowo musimy wyrazić zgodę. Jeśli więc otrzymujemy komunikat, którego pochodzenia i intencji nie jesteśmy pewni - np. gdy nadawca zachęca nas do skorzystania z horoskopu, loterii czy testów IQ, warto wiedzieć co możemy zrobić. Pamiętajmy, że często warunkiem skorzystania z „oferty”, jest odesłanie SMS-a zwrotnego z „TAK” w treści. Wysyłając taką wiadomość możemy zostać odbiorcą powiadomień w rodzaju: „Tylko jeden krok dzieli Cię od wielkiej wygranej!” lub subskrybentem – jak się okazuje - płatnej usługi. Nadawca SMS, może kusić nas również bezpłatną aktywacją dokonywaną za pośrednictwem SMS-a zwrotnego. Niestety, wielokrotnie okazuje się, że dalsza zabawa, np. otrzymywana codziennie łamigłówka do rozwiązania albo SMS z dowcipem, wiąże się z dodatkowymi kosztami. Choć chętnie odbieramy SMS-y informujące nas o wizycie w salonie kosmetycznym czy też ze zniżką do ulubionej restauracji, zdarza się, że przestajemy być nimi zainteresowani np. ze względu na zmianę miejsca zamieszkania. Jak w takim przypadku odwołać zgodę na wykorzystywanie naszego numeru telefonu w celach marketingowych i handlowych?

- Przede wszystkim warto zajrzeć do regulaminu usługi, gdzie znajdziemy informacje o firmie ją świadczącej i sposobie rezygnacji. Zgodę na wykorzystywanie naszych danych możemy cofnąć m. in. poprzez złożenie oświadczenia w sklepie stacjonarnym, listownie lub e-mailem, czy też kontaktując się z biurem obsługi klienta – mówi radca prawny Michał Pankiewicz z kancelarii Pankiewicz Grupa Prawna. Rezygnacja z otrzymywania SMS-ów o podwyższonej opłacie, również jest możliwa. Jak to zrobić?

- Z udziału w SMS-owych loteriach, konkursach, czatach i płatnych subskrypcjach (nazywanych również prenumeratami) możemy zrezygnować wysyłając np. SMS-a o treści „STOP” na określony przez usługodawcę numer telefonu – wyjaśnia Daniel Zawiliński z SerwerSMS.pl. Do usługodawcy możemy również skierować e-maila lub pismo reklamacyjne z żądaniem usunięcia numeru telefonu z bazy nadawcy. Jeśli mamy problem z ustaleniem organizatora zabawy, warto wtedy skorzystać z wykazu numerów usług o podwyższonej opłacie przygotowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Rejestr dostępny jest na stronie UKE (http://www.uke.gov.pl/tablice/NumerUpo-list.do?execution=e1s1) i umożliwia m. in. wyszukanie nadawcy po numerze firmy zajmującej się wysyłką SMS-ów oraz rodzaju i zakresu świadczonej usługi. Szczegóły dotyczące blokady SMS-ów o podwyższonej opłacie oraz rezygnacji z subskrypcji można znaleźć na stronach internetowych operatorów.

Jednak jeśli nie chcemy rezygnować całkowicie z otrzymywania SMS-ów Premium, a jednocześnie nie chcemy być zaskoczeni wysokością rachunku, warto zapoznać się z zasadami dotyczącymi naliczania za nie opłat. SMS-y Premium opierają się na pewnym schemacie i w bardzo łatwy sposób możemy sprawdzić ich koszt. Wystarczy szybka analiza informacji zawartych w numerze SMS, na który planowana jest wysyłka wiadomości – mówi Daniel Zawiliński z SerwerSMS.pl. Przy numerze SMS rozpoczynającym się od cyfry siedem, kolejna cyfra po niej przekazuje informację o jego koszcie, np. w przypadku numeru 73XX(X) cena SMS-a wynosi 3 zł netto (bez VAT). W numerach zaczynających się od „dziewięć” informację o koszcie przekazuje druga i trzecia cyfra. Przykładowo, numer rozpoczynający się od 913XX(X) oznacza, że za wiadomość zapłacimy 13 zł netto (bez VAT). To nie jedyny sposób na kontrolowanie wysokości rachunków.

- Dobrą metodą jest również wyznaczenie dla każdego okresu rozliczeniowego progu kwotowego, po przekroczeniu którego operator jest zobowiązany do natychmiastowego poinformowania nas o tym fakcie - wyjaśnia radca prawny Michał Pankiewicz z kancelarii Pankiewicz Grupa Prawna. - Oprócz tego prawo obliguje go także do zablokowania na nasze żądanie możliwości wykonywania połączeń na numery o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów. Wyjątek stanowią połączenia, za które nie jest naliczana opłata - dodaje radca prawny Michał Pankiewicz. Określenie progu kwotowego jest bezpłatne, a operator powinien zaproponować co najmniej 3 warianty: 35, 100 i 200 zł.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Materiał oryginalny: Jak się pozbyć niechcianych SMS-ów - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
zofia

nie pozostawiać nigdzie kontaktów i nie odpisywać na pierdoły, od cała prawda jak się pozbyć

c
co to

co to za foto?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3