Jak to się robi w Opolu

sxc
sxc
Przedstawiamy informacje o działaniach wspierających rozwój edukacji przedszkolnej realizowanych przez Miasto Opole , dofinansowanych z EFS.

Od 2008 r., czyli od początku wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Miasto Opole uczestniczy aktywnie w realizacji projektów, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Składając kolejne wnioski aplikacyjne o dofinansowanie projektów dla opolskich przedszkoli, corocznie dokonujemy diagnozy problemów, które przy wsparciu środków pochodzących z POKL, staramy się rozwiązać lub zminimalizować.

Utrzymującymi się trudnościami są m. in. następujące problemy:
- Nie wszyscy rodzice, zainteresowani posłaniem swojego dziecka do przedszkola znajdowali i znajdują w nim miejsce.
- Potrzebne są przedszkola pracujące w wydłużonym czasie pracy oraz w soboty.
- Matki samotnie wychowujące dzieci mają utrudniony dostęp do zatrudnienia.
- Nie wszystkie dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach z języka obcego.
- Za mało jest, wg potrzeb, wsparcia dla dzieci z zaburzeniami motoryki oraz dla dzieci z dysfunkcjami psychoruchowymi oraz zajęć rozwijających zainteresowania dzieci.

Realizując już trzeci z kolei projekt wyrównujemy szanse edukacyjne dzieci oraz podnosimy jakość edukacji przedszkolnej w Opolu poprzez:
- Umożliwienie większej liczbie dzieci uczestnictwa w edukacji przedszkolnej.
- Dopasowanie oferty placówek przedszkolnych do potrzeb pracujących rodziców, a w szczególności ułatwienie kobietom samotnie wychowującym dzieci dostępu do zatrudnienia.
- Wzbogacenie oferty przedszkoli o zajęcia specjalistyczne, w tym dla dzieci z dysfunkcją wymowy.
- Edukację dzieci i rozwój ich pasji oraz zainteresowań zgodnie z predyspozycjami.

Od września 2008r. do końca czerwca 2009 r. realizowany był projekt "Elastyczne przedszkola - wsparcie edukacji przedszkolnej w mieście Opolu" P.IX, Dz.9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Poddział. 9.1.1 Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej. Liczba beneficjentów - 275. W ramach realizowanego projektu udzielono wsparcia 11 przedszkolom. W 8 przedszkolach (PP - 8, 22, 24, 25, 33, 37, 43, 54) wydłużono o 2 godziny czas pracy placówki (w dni powszednie przedszkola pracowały do godziny 19.00), a w 3 (PP - 2, 30, 44) zorganizowane były zajęcia w soboty od godz.7.00 do 15.00. Zrealizowano ponad 4000 godzin dodatkowych zajęć dydaktycznych. Zapewniono profesjonalną opiekę dzieciom umożliwiając rozwój ich zainteresowań.
Wartość projektu - 385.042 zł (w tym dofinansowanie 379.266,37 zł).

Od listopada 2009 r. do września 2010 r. realizowano projekt "Przyjazne przedszkola - wsparcie edukacji przedszkolnej w mieście Opolu" P.IX, Dz.9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Poddział. 9.1.1 Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej. W ramach projektu wsparciem objęto 7 przedszkoli. Wydłużony został czas pracy w dni powszednie (od poniedziałku do piątku) w 6 przedszkolach; PP Nr 3,4,21,23,38,51 do godziny 19.00, a jedno przedszkole PP Nr 42 pracowało w soboty od godziny 7.00 do 15.00. W wyniku realizacji projektu zrealizowanych zostało dodatkowo 2720 godz. dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych, w tym z: logopedą 578 h, nauczycielem j.obcego 578 h i rehabilitantem 168 h. Poprzez możliwość zorganizowania dodatkowych zajęć zmniejszyła się różnica w dostępie do edukacji dla ok. 175 dzieci, w tym 20 dzieci nie objętych dotychczas rekrutacją i 5 dzieci z dysfunkcją psychoruchową. Przystosowanie godzin pobytu dziecka w przedszkolu umożliwiło rodzicom podejmowanie pracy w godzinach popołudniowych i w soboty, czy podjęcie nauki, co zwiększyć ich szansę odnalezienia się na rynku pracy.
Wartość projektu - 399 990 zł (w tym dofinansowanie 393.990,15 zł).

Od listopada 2010 r. do lutego 2012 r. trwa realizacja projektu "Chętnie chodzę do przedszkola - wsparcie edukacji przedszkolnej w mieście Opolu".

Wsparciem zostanie objętych 6 przedszkoli publicznych: PP - 14, 16,18, 26,28,55, czyli przedszkola, które nie otrzymały go w projektach realizowanych w 2008 i 2009 r. Ustalono liczbę beneficjentów ostatecznych na 150 dzieci. Grupę docelową stanowić będą dzieci w wieku 2,5 lat, 3 - 5 lat, dzieci 6 letnie, które uczestniczą w rocznym przygotowaniu przedszkolnym realizowanym w przedszkolach, a także dzieci powyżej 6 roku życia posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W projekcie będą mogły wziąć również udział dzieci nie uczestniczące obecnie w edukacji przedszkolnej. Przedszkola Nr 16,18, 26,28,55 będą pracować od poniedziałku do piątku w wydłużonym o 2 godziny czasie pracy (do godziny 19.00), a Przedszkole Nr14 dodatkowo 8 godzin (od 7.00 do 15.00) w każdą sobotę w terminie od XI 2010 do I 2012 r. W ramach projektu, w każdym przedszkolu, realizowane będą zajęcia z języka obcego i logopedii oraz wyjścia dzieci do muzeum, teatru lub biblioteki, w ramach tzw. "edukacyjnych spotkań z kulturą"
Wartość projektu - 500 000zł (w tym dofinansowanie 492.499,99 zł).

W sumie w okresie trzech lat szkolnych (od 2008/2009 do 2010/2011) wsparciem zostało objętych 24 przedszkola, a z szansy wyrównania szans edukacyjnych skorzystało 600 przedszkolaków.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska