reklama

Jak zmienił się talerz Kowalskiego? Coraz mniej ziemniaków i mąki

Redakcja
Polscy konsumenci zmienili nawyki, spożywają mniej kalorii niż 15 lat temu
Polscy konsumenci zmienili nawyki, spożywają mniej kalorii niż 15 lat temu pixabay.com
To się nazywa rewolucja w żywieniu - w ciągu ostatnich 15 lat nawyki Polaków zmieniły się diametralnie. Ze sklepowych półek rzadziej znikają mąka, pieczywo, cukier, mleko. Coraz częściej sięgamy za to po wodę mineralną, wędliny, sery, makarony i ... czekoladę. Mięsa? Wciąż króluje wieprzowina, ale coraz popularniejszy jest drób. Strefa AGRO także na Facebooku. Dołącz do nas!

O blisko blisko 40 proc. spadła sprzedaż mąki. O połowę zaś, pieczywa i ziemniaków. Tak wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanego przez analityków Banku BGŻ BNP Paribas. 

 

- Prawie 40-procentowy spadek zanotowały mąka i cukier. Zmniejszyło się również spożycie olejów i tłuszczów, warzyw oraz jaj - o ponad 20 proc. - wylicza Dariusz Winek, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych. - Polacy zaczęli chętniej korzystać z barów, restauracji i kawiarni. Przyczyną tego zjawiska są również zmiany związane ze zdrowym trybem życia, np. eliminacja pewnych rodzajów tłuszczów czy wzrost konsumpcji białka zwierzęcego kosztem źródeł roślinnych.

 

Mleko? Od 1999 do 2014 roku jego zakupy zmniejszyły się o 43 proc. - Jest to związane ze wzrostem zamożności społeczeństwa, które częściej wybiera przetworzone produkty mleczarskie np. jogurty i napoje mleczne – podkreśla Dariusz Winek. W ubiegłym roku przeciętny Kowalski spożywał 3,26 litra. Dla porównania w 1999 roku było to 5,77 litra. Co trzeci rodak sięga po mleko 2-3 razy w tygodniu. Jego marka i objętość opakowania nie są tak ważne dla Polaków, jak miejsce oraz sposób produkcji. 

 

Zerknijmy na półki z pieczywem. Czym się najczęściej kierują konsumenci? Klienci przywiązują mniejszą uwagę, niż w przypadku innych produktów, na niską cenę i polskie pochodzenie. Najistotniejsza jest tradycyjna receptura. Spożycie produktów zbożowych obniża się od końca lat 90. 

 

Teraz coś dla mięsożerców. Według raportu, na przestrzeni ostatnich 15 lat konsumpcja mięsa wzrosła o 9 proc. (wyniosła 73,9 kg na osobę). Chociaż wieprzowina jest najpopularniejsza, coraz chętniej Polacy sięgają po drób. Wołowina? Jej średnie spożycie w latach 2012-2014 utrzymywało się na zbliżonym poziomie - poniżej 2 kg na osobę. Rozsmakowaliśmy się w wędlinach. W ubiegłym roku padł rekord średniej miesięcznej częstotliwości ich spożycia: niemal 18 razy w miesiącu.

 

Częściej sięgamy po egzotyczne owoce niż rodzime jabłka. W ciągu ostatnich 10 lat ich spożycie spadło o 33 proc.! Rosyjskie embargo zrobi jednak swoje, niższe ceny z pewnością doprowadzą do większego spożycia tych owoców. 

 

 Warzywa? Coraz częściej konsumenci sięgają po te zapakowane na tackach. Szukają też różnych odmian pomidorów - malinowych, śliwkowych, koktajlowych. 

 

- Prognozy zakładają dalszy spadek popytu na ziemniaki, pieczywo i owoce - wylicza Dariusz Winek. - W przypadku mięsa i wędlin utrzyma się trend wzrostowy, podobnie jak w przypadku przetworów mlecznych. Z kolei owoce i warzywa będą odnotowywać w dalszym ciągu malejące spożycie. W kolejnych latach prawdopodobnie będziemy kupowali coraz mniej cukru, lecz więcej słodyczy.

 

 

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Materiał oryginalny: Jak zmienił się talerz Kowalskiego? Coraz mniej ziemniaków i mąki - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3