Jak zostać elektrykiem? Elektryk jest potrzebny wszędzie i zawsze znajdzie pracę

redakcja
Marcel Sladek i Kacper Suszyło z klasy 3ab zawsze chcieli być elektrykami. Zadecydowały o tym tradycje rodzinne oraz gwarancja pewnej, dobrze płatnej pracy po ukończeniu szkoły. Elektryczniak zachęca kończących podstawówki, by poszli w ich ślady.
Marcel Sladek i Kacper Suszyło z klasy 3ab zawsze chcieli być elektrykami. Zadecydowały o tym tradycje rodzinne oraz gwarancja pewnej, dobrze płatnej pracy po ukończeniu szkoły. Elektryczniak zachęca kończących podstawówki, by poszli w ich ślady.
Jak zostać elektrykiem? To proste. Należy po podstawówce zapisać się do opolskiego Zespołu Szkół Elektrycznych. W tej szkole przed chętnymi odkryją tajniki tego zawodu. Absolwenci bez trudu znajdą pracę.

Dzisiejszy świat konsumuje coraz większą ilość energii. Otaczają nas urządzenia, które wymagają ciągłego zasilania, powstają nowe mieszkania, biurowce, centra handlowe, w których biegną linie przewodów, dostarczające prąd do odbiorców. Nad tym wszystkim panują elektrycy.

W Zespole Szkół Elektrycznych im. Tadeusza Kościuszki w zawodzie elektryka kształcą „od zawsze”. Obecnie zawód ten można zdobyć w Branżowej Szkole I stopnia nr 3. Mając doskonale wyposażone pracownie, profesjonalną kadrę i niepowtarzalną atmosferę szkoła zapewni każdemu absolwentowi i podstawówki możliwość zdobycia zawodu elektryka. Potwierdza to Wojciech Grzeszczuk, uczeń klasy 3ab. Zdecydował się na naukę w szkole branżowej za radą starszych kolegów, którzy polecili mu Elektryczniak. Dokonując wyboru, wiedział już, że po jej ukończeniu będzie miał pewną pracę i dobre zarobki.

Marek Małecki, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Elektryczniaku, podkreśla, że obecnie wiele zakładów poszukuje specjalistów w tej dziedzinie.
- Potwierdza to barometr zawodów, czyli prognoza sytuacji w zawodach przeprowadzana na zlecenie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jednoznacznie wskazuje on, że we wszystkich powiatach Opolszczyzny jest duży deficyt elektryków - podkreśla.

Kierownik kształcenia praktycznego, Leszek Kamiński, dodaje, że szkoła współpracuje z ok. 120 pracodawcami, którzy zatrudniają jej młodocianych pracowników. Oferują oni dużo dodatkowych korzyści dla uczniów: stypendium za wyniki w nauce i frekwencję, zwrot kosztów dojazdu do pracy, dofinansowanie do zakupu podręczników.

Aby zwiększyć kompetencje absolwentów i ułatwić wejście na rynek pracy, wszystkim uczniom w klasie trzeciej szkoła daje możliwość zdobycia uprawnień elektrycznych SEP do 1 kV. Jest to efekt udziału szkoły w miejskich projektach unijnych. Dają one także możliwość podniesienia umiejętności posługiwania się językiem obcym zawodowym – zwłaszcza niemieckim.
Kończąc szkołę branżową, absolwent elektryk przygotowany jest do montażu i uruchamiania maszyn i urządzeń elektrycznych, wykonywania i uruchamiania instalacji elektrycznych oraz oceniania stanu technicznego po montażu na podstawie pomiarów. Umie też dokonać montażu układów sterowania, regulacji i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie dokumentacji technicznej.

Absolwenci Elektrycz­niaka mogą znaleźć pracę – w zakładach energetycznych oraz wszystkich przedsiębiorstwach produkcyjnych, a także w prywatnych firmach trudniących się usługami naprawczymi urządzeń elektrycznych. Będą mogli zajmować się projektowaniem, demontażem i montażem sieci elektrycznych, usuwaniem usterek, wymianą przewodów czy puszek instalacyjnych, konserwacją oraz wieloma innymi rzeczami związanymi z prądem elektrycznym.

Firma TAURON Dystrybucja S.A, z którą Zespół Szkół Elektrycznych ma porozumienie o współpracy, przekazała elektrykom i technikom elektrykom sprzęt, dzięki któremu będą mogli lepiej przygotować się do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Jest to efekt realizowanego wspólnie projektu w ramach PO WER: „Wypracowanie modelu programu kształcenia zawodowego i praktycznego w branży elektryczno-energetycznej”, który zakończył się w grudniu 2019 roku.
Ogólnopolski projekt realizowany był przez 15 miesięcy i zaowocował opracowaniem wstępnych modeli kształcenia na podstawie badania potrzeb zrealizowanych wśród wszystkich interesariuszy, realizacją pilotażowych praktyk zawodowych u pracodawcy, ewaluacją pilotażu oraz opracowaniem ram jakości staży i praktyk, wypracowaniem modelu kształcenia oraz rekomendacji do zmian w prawie oświatowym i systemie kształcenia dualnego. W realizacji projektu brały udział cztery szkoły w Polsce, w tym Zespół Szkół Elektrycznych im. Tadeusza Kościuszki w Opolu, a z jego składu obecna klasa 2BT.

Kto zapłaci za budowę fabryki Izery w Jaworznie?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie