Jak zrobić dobre zdjęcie do aukcji internetowej?

Oprac. Edh
Zdjęcie wykonane przy użyciu lustrzanki cyfrowej i profejsonalnej lampy błyskowej
Zdjęcie wykonane przy użyciu lustrzanki cyfrowej i profejsonalnej lampy błyskowej
Każdy, kto sprzedaje na internetowych aukcjach prędzej czy później zaczyna poświęcać czas na wykonanie zdjęcia przedmiotu.

Aukcja internetowa bez zdjęcia to już niemal wykroczenie. Mimo to wciąż spośród setek tysięcy przedmiotów, które codziennie są wystawiane na wirtualnych półkach, duża część jest z miejsca dyskwalifikowana.

Wszystko przez nieodpowiednie fotografie, które są dołączane do opisu sprzedawanej rzeczy.

– Polacy popełniają wiele błędów podczas samego procesu wykonywania zdjęć na aukcję. Do najczęstszych z nich należy m.in. nieznajomość własnego aparatu fotograficznego, korzystanie wyłącznie z funkcji automatycznej czy wbudowanej lampy błyskowej zamiast naturalnego lub sztucznego oświetlenia. Zapewniam, że gra światła i cieni jest kluczową sprawą dobrego zdjęcia – mówi Sławomir Panek, profesjonalny fotograf i trener Akademii Allegro uczącej m.in. obróbki fotografii na potrzeby internetowych aukcji.

 nazwa

Wirtualni sprzedawcy często nie mają również pomysłu na zdjęcie lub wykonują je tak, że kupujący równie dobrze mógłby nabyć kota w worku.

Lub nawet kilka: - Brak jest często wystarczających informacji o sprzedawanym produkcie na podstawie zdjęcia. Podobnym błędem jest dodawanie zbyt wielu fotografii do jednej aukcji – precyzuje Sławomir Panek.

Bez zdjęcia nie ma aukcji

W sieci mamy trzy kategorie sprzedawców

  • sklepy internetowe, które najczęściej wystawiają aukcje z profesjonalnymi fotografiami,
  • indywidualnych użytkowników dobijających transakcji dzięki równie fachowym zdjęciom przedmiotu
  • osoby nie dbające o wizualną stronę sprzedaży.

Podejściu tych ostatnich nie może nadziwić się Monika Mikowska-Wartecka, szefowa sklepu internetowego DobrzeSpakowani.pl:

- Zdjęcie przedmiotu na aukcji internetowej jest dużo ważniejsze niż sam opis, w zasadzie decyduje o zawarciu transakcji – przekonuje.

Sama na co dzień nie korzysta z rozbudowanego studia zdjęciowego. W ruch idzie specjalne tło fotograficzne, lampy halogenowe i obróbka w programie graficznym. – Zdjęcia wykonuję sama przy użyciu profesjonalnej lustrzanki. Potem usuwam zbędne tło i dodaję logo firmy – opisuje Monika Mikowska-Wartecka.

Polakom brak warsztatu

Nie wszyscy internetowi sprzedawcy mają wystarczającą wiedzę i zasoby, żeby wzbogacać swoje aukcje o efektowne zdjęcia. Tego dowodzą m.in. obserwacje trenerów Akademii Allegro, którzy w ciągu ostatnich lat w ramach kilku projektów edukacyjnych wykształcili kilka tysięcy Polaków.

– Na nasze szkolenia przychodzą zarówno osoby już prowadzące własny biznes internetowy, jak i nowicjusze w branży. Zauważamy, że większość szkolonych wie po prostu tyle, że zdjęcie do aukcji należy wykonać. Nie jest jednak świadoma jakich narzędzi użyć. Po warsztatach z grafiki komputerowej dopiero zdają sobie sprawę ze swoich wcześniejszych błędów – mówi Mariusz Wesołowski, koordynator ds. Edukacji w Grupie Allegro.

Nic dziwnego zatem, że kursy z fotografii i obsługi programów graficznych są jednymi z najpopularniejszych w Polsce.

Droga lustrzanka szczęście nie daje

Gdzie zatem tkwi diabeł? Jak zwykle – w szczegółach. Przeważnie wszystko rozbija się o dobry pomysł i aranżację zdjęcia.

– Najważniejsze są trzy rzeczy: inwencja, rodzaj oświetlenia i tło fotografii. Można wykonać fajne zdjęcie przy użyciu kilku małych lampek biurkowych. Na szkoleniach Akademii zawsze przekonuję, że nie zawsze wysokie koszty i drogie lampy idą w parze z jakością zdjęcia – mówi Sławomir Panek.

Należy pamiętać o tym, że to rodzaj produktu determinuje wykorzystanie odpowiedniego sprzętu fotograficznego oraz dobór warunków – inne tło przysługuje odzieży, a inne pojazdom mechanicznym.

Światło słoneczne lub sztuczne nie powinno też przerażać na tyle, żeby zapomnieć o pozbyciu się raz na jakiś czas automatycznej lampy błyskowej. Tą ostatnią bowiem dużo trudniej sterować w porównaniu do stałego oświetlenia.

Dzięki temu tysiące aukcji zamieszczanych codziennie w sieci ma szansę nie stać się przedmiotem żartów na licznych blogach przywołujących śmieszne fotografie wirtualnych sprzedawców. A ci ostatni zamiast dobijać innych swoimi zdjęciami, mogą po prostu dobić transakcji.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska