Jaką nawigację wybrać do samochodu?

Piotr Walczak [email protected]
Najważniejszym elementem nawigacji jest oprogramowanie i dane mapowe. (fot. Daniel Polak)
Najważniejszym elementem nawigacji jest oprogramowanie i dane mapowe. (fot. Daniel Polak)
W polskich sklepach można znaleźć urządzenia GPS do samochodów około 50 marek. Radzimy Państwu, jak je wybierać.

Jedną z rzeczy, którą kierujemy się przy wyborze nawigacji satelitarnej do auta, jest wyświetlacz i wielkość urządzenia. Wybór rozmiaru ekranu zależy wyłącznie od potrzeb użytkownika.

Zobacz: Prowadzisz samochód? Wyłącz telefon!

Urządzenia występują z ekranami o rozmiarach: 3,5, 4,3 oraz 5 cali (sporadycznie spotkać można 7-calowe, przeznaczone do dużych samochodów ciężarowych). Na pewno obraz większy jest lepiej widoczny i czytelny.

Jednak najważniejszym elementem urządzenia jest oprogramowanie i dane mapowe. Oprogramowanie decyduje o precyzji nawigacji. Ważne też, by w trakcie jazdy samochodem nawigacja w sposób jasny i z odpowiednim wyprzedzeniem informowała nas o najbliższym manewrze. W przypadku zaś zjechania z wyznaczonej trasy szybko wyznaczyła nową wersję drogi do celu.

Jedna z bardziej popularnych w Polsce - tajwańska marka Mio chyba zbyt często zmienia dostawcę oprogramowania - twierdzą fachowcy. Użytkownicy mogą czuć się niepewnie, gdy kolejne serie urządzeń wychodzą z nowym, niekompatybilnym z poprzednimi wersjami, oprogramowaniem.

Ale i tak niezależnie, czy jest to urządzenie uznanej zachodniej marki, czy krajowego producenta, np. SmartGPS, Navroad, Lark, to wśród polskich użytkowników króluje AutoMapa i MapaMap. Pierwszy program na pewno jest bardziej rozbudowany i innowacyjny.

Nowe wersje oprogramowania wypuszczane są cztery razy w roku i dostępne za darmo w pierwszym roku po zakupie urządzenia, potem po wykupieniu rocznej subskrypcji.

Zdaniem fachowców - MapaMap jest programem prostszym, a przez to lubianym przez początkujących, czy też okazjonalnych użytkowników. Jest też tani.

Ale sam dobry program to tylko część sukcesu

Ważne są dobre mapy cyfrowe, przede wszystkim Polski. Warto zwrócić uwagę, że urządzenia zagranicznych producentów posiadają mapy zagranicznych firm.

Choć są one bardzo precyzyjne w krajach Europy Zachodniej, w Polsce wciąż jeszcze nie dorównują krajowym produktom. Urządzenia nawigacyjne kupuje się w zestawach i od razu są one gotowe do użycia. Zestaw składa się z samego urządzenia, uchwytu mocującego, zasilacza samochodowego oraz kabla USB pozwalającego na podłączenie nawigacji do komputera służącego do aktualizacji oprogramowania.

Ważne jest mocowanie GPS

Musi być stabilne, nie powodujące drgań zestawu w czasie jazdy, co utrudnia lub wręcz uniemożliwia obserwację ekranu. Jeśli uchwyt jest długi, to musi być gruby, solidny. Jeśli cienki, to musi być krótki.

Zobacz: Jak uruchomić auto na mrozie?

W trakcie podróżowania po centrach nieznanych miast pomocna może być funkcja wyświetlania budynków 3D. Polega to na graficznej prezentacji trójwymiarowych przybliżonych brył budynków lub też wręcz pełnych, kolorowych fasad domów. Spotkać też można urządzenia, które zamiast mapy na ekranie prezentują zdjęcia lotnicze danego obszaru.

Przy zakupie nawigacji GPS warto zwrócić uwagę, czy posiada ona użyteczne funkcje

Np.: asystent pasa ruchu - na ekranie wyświetlane są informacje o pasie ruchu, który powinniśmy zająć, jadąc drogą wielopasmową, przed najbliższym skrzyżowaniem czy rozjazdem; wyświetlanie tablic drogowych - prezentacja informacji o numerach dróg i nazw miejscowości, do których droga prowadzi.

Dla kierowców samochodów ciężarowych możliwość podania wymiarów pojazdu, masy całkowitej i nacisków na osie - dane te są podstawą do kalkulacji trasy z uwzględnieniem m.in. ograniczeń nośności dróg, mostów czy wysokości wiaduktów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska