Jaka rada na kiepski urlop?

Redakcja
Biuro podróży, przedstawiając klientowi ofertę, nie może wprowadzać go w błąd. (fot. sxc)
Biuro podróży, przedstawiając klientowi ofertę, nie może wprowadzać go w błąd. (fot. sxc)
Czytelnik: - Moje zagraniczne wczasy okazały się totalną klapą. Oferta znacznie odbiegała od tego, co przedstawiono mi w folderach. Czy mogę domagać się naprawienia szkody?

Na pytanie odpowiada Joachim Kurcz, adwokat.

- Biuro podróży, przedstawiając klientowi ofertę, nie może wprowadzać go w błąd i co do zasady jest związane wskazaniami zawartymi w folderach, które należy traktować jako integralną część umowy.

Zobacz: Wakacje. Gdzie w tym roku najchętniej wyjeżdżają Polacy?

Czytelnik pyta o możliwość naprawienia szkody, co wskazywałoby na chęć dochodzenia naprawienia szkody majątkowej, rozumianej na gruncie kodeksu cywilnego jako uszczerbek majątkowy. Z podanych okoliczności wynika jednak, że Czytelnik nie poniósł stricte szkody majątkowej, lecz uszczerbek polegający na doświadczeniu dużego rozczarowania brakiem warunków, o których został zapewniony, a w konsekwencji poczucia, że czas urlopu został zmarnowany, które to okoliczności stanowią - jako przeżycia psychiczne - wartości niemajątkowe.

Polska tradycja orzecznicza niechętnie uznaje utratę przyjemności lub wypoczynku za szkodę majątkową, dlatego problemem mogłoby się okazać dochodzenie szkody majątkowej, choć nie jest to wykluczone, zwłaszcza że do polskiego porządku prawnego został wprowadzony art. 11 a ustawy o usługach turystycznych z 29.8.1997 r. Przepis ten stanowi realizację przez Polskę jako członka UE Dyrektywy nr 90/314/EWG w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek i jest zarazem samodzielną podstawą do dochodzenia roszczeń związanych z nienależytym wykonaniem zobowiązania przez biuro podróży.

Zobacz: Konsument po wakacjach...gdzie się zgłosić z wakacyjnym problemem?

Prawo do zgodnego z umową spędzenia wykupionych wczasów stanowi więc wartość majątkową, należącą do aktywów majątkowych turysty – wierzyciela. Dlatego też utrata możliwości korzystania z przyrzeczonych przez biuro turystyczne świadczeń lub skorzystanie ze świadczeń o niższym standardzie stanowi szkodę majątkową, której wysokość należy ocenić przez odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu turysta został pozbawiony zakupionej przyjemności.

W wielu przypadkach utrata przyjemności z podróży jest skutkiem lub towarzyszy naruszeniu innych, podlegających ochronie, dóbr osobistych. Wówczas konsekwentnie naruszenie owych innych dóbr osobistych może prowadzić również do powstania, po stronie sprawcy, obowiązku zadośćuczynienia pieniężnego krzywdzie doznanej przez pokrzywdzonego.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska