reklama

Jaką rolę w samochodzie pełni koło dwumasowe?

Materiał informacyjny Zaktualizowano 

Jak działa koło zamachowe?

Jednomasowe koło zamachowe ma formę żelaznego talerza, przytwierdzonego śrubami do końca wału korbowego. Głównym zadaniem koła zamachowego jest gromadzenie zapasu energii kinetycznej, niezbędnej do prawidłowej pracy układu napędowego.

Bez koła zamachowego poprawna praca silnika czterosuwowego nie byłaby możliwa, ponieważ koło zamachowe dostarcza na korbowód energię zmagazynowaną podczaz fazy spalania która jest potrzebna w fazach ssania, sprężania i wydechu.

Koło zamachowe umożliwia płynną pracę silnika a także usprawnia jego rozruch. Jest elementem bez którego układ napędowy nie mógłby pracować - koło zamachowe i sprzęgło współpracują ze sobą, łączą wał korbowy z pozostałymi elementami układu. Koło zamachowe umożliwia równomierne działanie silnika, natomiast sprzęgło załącza i rozłącza napęd i następnie przekazuje go do skrzyni biegów i w efekcie na koła samochodu. Pracę silnika rozpoczyna uruchomienie rozrusznika i jego części o nazwie bendiks, która łączy się z wieńcem koła zamachowego. Najpopularniejsze koła zamachowe produkowane są ze stali lub żeliwa. Istnieją na rynku również sportowe wersje, których producenci w celu obniżenia masy wytwarzają je z aluminium. Cena takiego lekkiego, sportowego koła zamachowego jest zazwyczaj znacznie wyższa od standardowych części tego typu.

Dwumasa - czym różni się od koła zamachowego

Koło dwumasowe pełni te same funkcje co jednomasowe koło zamachowe, ponadto jest odpowiedzialne za tłumienie drgań skrętnych układu napędowego powstających w wyniku pracy silnika oraz redukuje nagły wzrost momentu obrotowego. W przypadku samochodów wyposażonych w sztywne koło zamachowe tę funkcję pełni tłumik drgań skrętnych zlokalizowany w tarczy sprzęgła.

Dwumasowe koło zamachowe ma pozytywny wpływ na płynną pracę silnika. Dzięki zastosowaniu dwumasowych kół zamachowych gwałtowny wzrost momentu obrotowego nie jest szkodliwy dla skrzyni biegów i pozostałych elementów układu napędu. Poza tym dwumasa tłumi drgania silnika wytwarzane przez układ napędowy w trakcie pracy na niskich obrotach silnika. Dwumasowe koło zamachowe redukuje szarpnięcia wytwarzane w trakcie załączania się sprzęgła. Koło dwumasowe jest znacznie lepszym kołem zamachowym, ponieważ wydłuża żywotność skrzyni biegów, oszczędza także inne części samochodowe. W samochodach, w których stosowane są koła dwumasowe dochodzi do mniejszych obciążeń wału korbowego oraz innych elementów przeniesienia napędu zlokalizowanych za skrzynią biegów. Koło zamachowe dwumasowe poprawia również reakcję silnika na gaz, podwyższa jego kulutrę pracy oraz zmniejsza spalanie. W porównaniu do zwykłego koła zamachowego, koło dwumasowe przy takich samych parametrach silnika może być lżejsze, ponieważ zadanie wyrównywania pracy silnika (i gromadzenia energii) zamiast samej wirującej masy, przejmują też sprężyny skrętne.

Koła dwumasowe umożliwiają znacznie mniejsze spalanie paliwa, dzięki wysokiej kulturze pracy silnika i układu napędowego przy niskim zakresie obrotów. Ponadto koło dwumasowe redukuje nadmierny hałas wytwarzany w trakcie pracy silnika oraz tłumi drgania wytwarzane przez układ. Dwumasowe koła zamachowe stosowane są w obu popularnych rodzajach sprzęgła - pchanym oraz ciągnionym.

Aktualnie producenci oferują coraz więcej samochodów charakteryzujących się małą pojemnością silnika oraz wysoką mocą. Taka sytuacja na rynku wynika z rozwijających się przepisów mających na celu ochronę środowiska, które dopuszczają do ruchu tylko pojazdy o niskiej emisji szkodliwych substancji i spalin.

Gdzie jest koło zamachowe w samochodzie

Koło zamachowe ma formę obrotowej bryły i charakteryzuje się dużym momentem bezwładności. Funkcją koła zamachowego jest magazynowanie energii mechanicznej. Koło zamachowe stosowane jest w mechanice jako element prostych konstrukcji mechanicznych takich jak np. koło garncarskie oraz w motoryzacji, w nowoczesnych silnikach samochodowych.

Koło zamachowe jest elementem układu napędowego i zlokalizowane jest w okolicy sprzęgła. Tradycyjne, sztywne koło zamachowe jest dyskiem wykonanym z żeliwa lub stali i przykręcone jest do wału korbowego silnika. Aby się do niego dostać, należy zdemontować skrzynię biegów. Przyjęło się, iż koło zamachowe występuje wyłącznie w przypadku manualnej skrzyni biegów. Tak naprawdę samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów również wyposażone są w koło zamachowe, jednak pełni ono w nich nieco inne funkcje i posiada inną wielkość. We współczesnych samochodach sztywne koło zamachowe jest coraz rzadziej stosowane, a coraz większą popularnością cieszy się koło zamachowe dwumasowe.

Czy koło zamachowe się zużywa?

Sztywne, jednomasowe koło zamachowe, stosowane najczęściej w słabszych silnikach i konstrukcjach starszego typu. Takie tradycyjne sprzęgło koło zamachowe jest elementem niemal bezawaryjnym, jeżeli samochód wyposażony jest w jednomasowe koło zamachowe to łatwo zapomnieć o istnieniu tego elementu którego wymiana praktycznie nigdy nie jest konieczna. Wyjątkiem jest sytuacja gdy zbyt zużyta tarcza sprzęgła zacznie trzeć i uszkadzać powierzchnię koła zamachowego - wtedy może okazać się konieczna jego wymiana wraz ze sprzęgłem.

Pod względem trwałości dwumasowe koło zamachowe różni się sztywnego koła zamachowego, jest to element eksploatacyjny, ulega zużyciu wraz z przebiegiem samochodu a jego stan w końcu będzie wymagać wymiany. Zużyciu ulegają przedewszystkim tłumiki drgań skrętnych. Z czasem przestają pełnić swoją rolę - nie pracują w pełnym zakresie i tracą sprężystość. Przez to dwumasa zaczyna charakterystycznie stukać a komfort jazdy znacząco spada.

Ile kosztuje koło zamachowe?

Koszt wymiany koła zamachowego zbliżony jest do kosztu wymiany sprzęgła, obie te naprawy wymagają od mechanika przeprowadzenia podobnych czynności. Dlatego specjaliści zalecają wymianę sprzęgła za każdym razem gdy zachodzi konieczność wymiany koła zamachowego i odwrotnie. Szczególnie warto wymieniać równolegle koło dwumasowe gdy wymieniane jest sprzęgło w przypadku, gdy w danym modelu samochodu i jego wersji silnikowej zastosowane jest koło dwumasowe a nie sztywne koło jednomasowe.

Cena koła zamachowego

Decydując się na zakup zamiennika koła zamachowego, niezależnie od tego czy jest to dwumasa czy sztywne koło, warto wybrać części renomowanych, sprawdzonych producentów, które są tak samo bezpieczne i wytrzymałe jak te oryginalne. Cena koła zamachowego - dwumasowego czy sztywnego - zależna jest od modelu samochodu a także wersji silnikowej. Oryginalne części są zazwyczaj bardzo drogie, ponadto serwisy nakładają na nie dodatkową marżę. Dobrym rozwiązaniem jest samodzielny zakup koła zamachowego w sprawdzonym sklepie internetowym i dostarczenie części do serwisu. Koszt kół zamachowych renomowanych producentów takich jak Sachs czy LUK w sklepach internetowych jest znacznie niższy od części sprzedawanych i montowanych przez warsztaty. Wysokiej jakości zamienne części samochodowe przypominają jakością i trwałością oryginalne koła zamachowe. W celu prawidłowego wyszukiwania koła zamachowego i kompletu sprzęgła w sklepie internetowym należy w wyszukiwarce wpisać markę, model i rocznik samochodu oraz pojemność i moc silnika. Części samochodowe są elementami, których cena zależy od szeregu czynników dlatego warto samodzielnie poszukać pasującego koła zamachowego lub dwumasowego, którego cena będzie znacznie niższa niż w warsztacie.

Nie da się jednoznacznie wskazać, od czego zależy cena koła zamachowego - jednomasowego lub koła dwumasowego. Można stwierdzić, iż tańsze są koła dwumasowe oraz jednomasowe koła zamachowe do popularnych modeli samochodów. Cena koła zamachowego do mniej znanych modeli pojazdów będzie natomiast wyższa. Wynika to z faktu, iż producenci kół zamachowych przy większej ilości produkowanych części mogą sprzedawać koła zamachowe w niższej cenie, zachowując tym samym wysoką jakość sprzedawanych kół zamachowych.

Kup koło zamachowe w sklepie sprzegla24.pl

Wymiana koła zamachowego - cena usługi

Wymiana koła zamachowego jest usługą, która wyceniana jest przez serwisy na podstawie marki, modelu oraz wersji silnikowej samochodu. Warsztaty biorą pod uwagę również ogólny stan i kondycję poszczególnych części i samochodu. Wymiana sprzęgła czy koła zamachowego może być droższa w przypadku gdy poszczególne części, śruby i inne elementy układu są np. zardzewiałe i usługa wymaga większego nakładu pracy. Cena wymiany sprzęgła i koła zamachowego może również zależeć od lokalizacji warsztatu.

Jak wydłużyć żywotność koła dwumasowego?

Największy wpływ na żywotność koła dwumasowego mają zwyczaje kierowcy oraz warunki w jakich najczęściej jeździ samochód.

Ogólnie rzecz ujmując, delikatna jazda, unikanie częstego przyspieszania oraz utrzymywanie obrotów silnika powyżej 1500 obrotów na minutę, wydłuża żywotność koła dwumasowego. Natomiast jazda bardzo dynamiczna, źle rozumiany ecodriving - gdy utrzymujemy podczas jazdy zbyt niskie obroty silnika, częste hamowanie silnikiem - powodują szybsze zużycie dwumasy. Częsta jazda w korkach, terenie górzystym oraz z dodatkowym obciążeniem (np. przyczepka) również nie służą elementom przeniesienia napędu.

Podsumowując - jak we wszystkim - najważniejszy jest rozsądek oraz pewna podstawowa wiedza na temat najefektywniejszego zakresu pracy silnika i wyrobienie dobrych zwyczajów za kółkiem.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3